Motogp resa 2013

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Jag och far ska för första gången försöka komma iväg nästa år och kolla på motogp. Vilket race är bäst att kolla på som inte är allt för långt bort? Brno, Sachsenring, eller vilket rekommenderas? Undrar också vilket alternativ som är bäst ang boende, tält, hotell eller något annat? Flyg eller bil? Är det bäst att köpa allt separat eller köpa en färdig resa?
Alla tips uppskattas :)

Motogp ska upplevas live, vi köpte ett färdigt paket av en resebyrå (kommer inte ihåg vilken jämt nu) då ingick hotell från fredag till söndag och inträde Lördag och söndag med sittplatser, resan ditt fick man fixa själv.
///robert

Assen e en upplevelse med allt runtomkring.

80 mil enkel resa och så kan man passa på att bunkra upp med dricka på vägen hem :fyllisar

Vi åkte i somras. Bokade hotell, resa och biljetter själva. Det var ingen större match.
Vi var på Brno, nästa år ska vi åka nånstans där kommentatorerna pratar engelska. :)

Assen e en upplevelse med allt runtomkring.

80 mil enkel resa och så kan man passa på att bunkra upp med dricka på vägen hem :fyllisar
Kan bara hålla med, så här skrev jag på ett annat forum nä det var folk som var intresserade att ev. hänga med.

"Hej på er alla som är intresserade av Moto-GP. Kan bara rekomendera en resa till Assen, det var sjunde gången för mig i år och det är alltid lika trevligt. I och kring Assen finns det drygt 20 campingar av varierande standard, så det behöver man inte boka i förväg. Alla ligger inom gängavstånd till banan, vilket jag tycker är bra. Vi brukar bo på TT camping ACV, det är en av fotbollsklubbarna i Assen som har camping under Moto-GP helgen. Är man en man i ett tält brukar det kosta 15€/natt, då står hojen inhängnad och övervakad, det finns dygnet runt servering med mat och öl, fri tillgång till duschar och toaletter, och man campar på deras träningsplan. i nära anslutning till campingen finns både snabbköp och badhus, det är skönt att bada bubbel och basta när man gått en hel dag vid banan.

Biljetterna bokade jag på. http://www.gptickets.com
Tyckte det funkade mycket bra och smidigt.

I samband med Moto-GP helgen är det även "TT festival" vilket gör hela Assen till en enda stor festplats med tivoli, flera scener med live uppträden, och oräkneliga mat och öl stånd.
http://www.ttfestival.nl

Om jag gjort någon sugen på att hänga med är det bara att höra av sig."

Last edited:
gosporttravel.com är ju ett sätt att boka resan. Supertrevliga, men dyra och inte så serviceinriktade.

Men det är ett sätt.

Va nere på Catalunya 2009 (en av historiens bästa race förövrigt). Vi bokade bara flygstol till Barcelona och letade hotell själva på internet. Hotellet spelar inte så stor roll eftersom du är nere på banan fre-sön och kommer hem på kvällarna.

Allt som allt gick det på 5 000. Då var det alltså motogp-biljett, flyg tur och retur och hotell i en vecka

Har sett på vissa sånna färdiga paket att det bara gäller lör och sön, men man vill ju se alla träningar och allt. Så man bör väl vara på plats senast torsdagskväll för att sen kunna se träning 1 på fredagen.

Har sett på vissa sånna färdiga paket att det bara gäller lör och sön, men man vill ju se alla träningar och allt. Så man bör väl vara på plats senast torsdagskväll för att sen kunna se träning 1 på fredagen.

Om du inte väljer Assen. Då får du vara nere på onsdagen.:)

Det finns bara ett ställe att spräcka oskulden på, ASSEN! Sen finns det massor av bra ställen. En MOTOGP helg bör upplevas på en camping nära banan, annars missar man halva upplevelsen! Man kan bo i husbil, h-vagn eller tält, beroende på vilken bekvämlighet man önskar, dock bör öronproppar medtagas om man önskar lite sömn. Hotell går väll an, men boka då NU, så du får ett hotell på hyfsat avstånd från banan. Då kan du ta en promenad på kvällen och se hur mysigt det är på campingarna:) Man behöver inte boka fasta platser, men det tycker jag absolut du ska göra på din första resa, och snåla inte! Ta en hyfsad läktare (Priset är en bra indikator på hur bra du ser). Sedan kommer du att vilja åka till Sachsenring, Brno och Barcelona och kanske Malaysia mfl. Men då vet du lite hur det funkar, och kan snacka med läktargrannen och säg: Ja,ja självklart har jag varit på ASSEN!

Priset är en bra indikator på hur bra du ser

Håller med om allt utom just det jag citerade.
På Assen och Brno försvann sätena vid starten först, och de var också de dyraste. Förvisso har man en skärm mitt framför läktaren, men enligt mig ser man mer från läktaren i första kurvan på Assen, och även där finns en stor skärm att följa loppet genom.

Last edited:
Jag skulle också rekommendera Assen. Första gången drog jag ner som ett infall. Packade bilen och körde ner på torsdagen, när GPS visade 3mil kvar till banan letade jag efter hotelskylt och tog första bästa. Första träningsdagen åkte jag till banan, parkerade och köpte biljett i entren. Assen blir aldrig fullt så att förboka biljetter är lite överskattat om man inte tvunget vill sitta på en läktare. Där finns gott om naturläktare med bra sittplatser.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick