MotoGP Silly Season 2013.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Nu när de stora spelarna är klara då Stoner slutar och Lorenzo precis signat med Yamaha för 2013-2014 så är ju frågan vad som händer med resten.

Marquez och Rossi är nästa på tur och sedan Pedrosa och böset.

Rookieregeln och den nya endast fyra hojar per tillverkare regeln sätter käppar i hjulet för Marquez men troligen försvinner 4-hojs regeln och Monlauteamet kan flytta upp med Marquez och Repsol/Caixa som sponsorer i ett eget team med direkt backning av HRC.

Nakamoto har sagt att Rossi inte kommer signas till Repsol Honda men ok till satelitteam. DÅ ligger Gresinin bäst till. Italienskt team, italiensk sponsor och Rossi. Marketin heaven.

Ducati. Kan de få Rossi att stanna? Vad vill Rossi? Tappa en del av hedern genom att överge Ducati, även om det i fansens ögon är Ducati som svikit Rossi genom att inte ge honom en bra nog hoj eller vill han bevisa att han fortfarande kan?

Dovi och Crutchlow? Spies? Hayden?
 
Mycket spännande! Finns det något spikat datum då Rossi ska signa med någon ?
Jag vill se han på något annat än ducati... tror inte de kommer tillräckligt långt 2013 för att nå toppen heller.
Om de blir Gresinin, skiljer det något på deras hoj mot repsol teamets ?
 
Ja, mycket spännande... Som vanligt när det gäller MotoGP nu för tiden så är Silly Season det mest spännande som händer på hela året... ;)

Vet inte vad som skulle svida mest för Rossi.. Harva ett år till på Duccen utan att få ordning på det, eller byta till Gressini Honda på en fabrikshonda, och inte lyckas prestera på den heller... :)

Platsen bredvid Lorenzo i Yamaha känns allt mer öppen... "Elbowz" kontrakt går väl också ut i år eller?
I så fall får han nog lägga på ett kol nu, annars så är nog både Dovi och Cal och rycker i hans hoj i slutet på säsongen...

Hayden känns rätt säker på Duccen... Han är rätt viktig för Ducatis marknadsföring i USA, och har väl inte direkt underpresterat i år då han varit snabbare än Valentino vid ett antal tillfällen.

Det mest troliga är väl att "4-hojs regeln" (som är en idiotisk regel redan från början) skrotas, och Marquez får ett "eget" honda team nästa år. Då finns det ju en plats kvar i Repsol bredvid Peddo för någon att "låna" ett år innan Marquez får den... Vem är mest trolig där då? Bradl eller Bautista?
 
Last edited:
Som Rossifan ser jag gärna mer tid hos Ducati nu när det ryktas om en kortare motor så man kan flytta runt i chassiet bättre.
Funkar det hade jag gärna sett en återgång till den gamla "ramen" (monoque eller vad den nu heter) om det är förenligt med justeringsmöjligheterna om det nu visade sig att det inte var den det var fel på.

Fanskaran har ju trots allt visat sig vara ganska trogen och intresset för Panigale har inte varit direkt svagt så någon akut varumärkesförstöring kan åtminstone inte jag se.
 
Skulle vilja se Randy de Puniet på en MotoGp hoj och ingen CRT. Efter vad man såg han gjorde på en dag med
Suzukin som Bautista kört i två år med, så blev man ganska imponerad. T.om. Stoner drog upp Randys namn
när han ansåg att snabba förare låg o harvade med CRT hoj när de borde kört MotoGp hojar..
 
Nakamotos uttalande om Rossi kom innan Lorenzo var klar för Yamaha och han la väl även till "never say never". Honda måste ha någon som kan utmana Lorenzo redan nästa år och frågan är vem de ska välja om de inte vill signa Rossi?
 
Är inte Bradley Smith klar för Tech 3? Han signade väl ett treårskontrakt förra året, för Moto2 i år och sen MotoGP 2013-2014?
 
Det mest troliga är väl att "4-hojs regeln" (som är en idiotisk regel redan från början) skrotas, och Marquez får ett "eget" honda team nästa år. Då finns det ju en plats kvar i Repsol bredvid Peddo för någon att "låna" ett år innan Marquez får den... Vem är mest trolig där då? Bradl eller Bautista?

Bradl har tvåårskontrakt med LCR. LCR har också länge sponsrats av ELF, så att få in Marquez där - och därmed Repsol - känns föga troligt.

Medhåll på 4-hojsregeln. Sätt istället ett pristak för att leasa satellithojar, och minst 2 satellithojar per tillverkare. Det blir förmodligen i praktiken samma sak, fast om en tillverkare vill köra fler hojar så kan de. Med max 4 hojar så finns inte den möjligheten.
 
Är inte Bradley Smith klar för Tech 3? Han signade väl ett treårskontrakt förra året, för Moto2 i år och sen MotoGP 2013-2014?
Stämmer bra!

Han har ju inte direkt rosat marknaden i Moto2 och jag skulle bli mycket förvånad om han presterar resultat i nivå med vad Cal och Dovi gör i år. Känns mer som en politisk/ekonomisk lösning av Tech 3.
 
Last edited:
Stämmer bra!

Han har ju inte direkt rosat marknaden i Moto2 och jag skulle bli mycket förvånad om han presterar resultat i nivå med vad Cal och Dovi gör i år. Känns mer som en politisk/ekonomisk lösning av Tech 3.

Fast å andra sidan ligger han topp 10 och är snabbaste föraren på ett chassi som används av ett endast team/två förare. Är det fy skam i en klass med 33 förare och ett flertal team på betydligt mer vältestade chassin?
 
Jag håller ju stenhårt på Crutchlow och hoppas han får chansen hos fabriks yamaha. Men Spies kommer nog igång på allvar nu till silverstone dock. Hoppas på som ni säger att Marquez kommer upp i stora klassen. Tror ej han hamnar hos fabriks honda tyvärr. Hoppas på att få se Hayden hos fabriks honda och Rossi hos Gresini/Tech3. Eller är Smits plats spikad hos tech3? Har väl inte varit jättevass i moto2 i år. Finns det nått som får Hayden och Rossi att stanna hos ducati? Pengar eller? Nä Rossi på honda eller Tech3 cykel så är han med i top 3 igen. Han har ju inte glömt hur man kör hoj! Men är jävligt nyfiken på hur ducatin beter sig med det nya paketet som är på gång till laguna seca.

Nån som vet om kawa kommer tillbaka i framtiden? Suzuki satsar väl till 2014 va?
 
vilken spännande SS....bästa på länge. Men jag vågar inte ens gissa hur det skall se ut. Ville se Cal på fabrikare och hoppas spies får lämna helt. Blir lite skoj med nytt folk. HAde varit sjuk bra för serien om suzuki kom tillbaka. Även Kawa hade ju inte gjort ont och när vi ändå drömmer varför inte ett BMW team. Faen gör CRT av hela skiten så blir det nog lite jämnare racing :-)

Bara edwards är kvar får vi ju lite underhållning mellan racen :-)
 
vilken spännande SS....bästa på länge. Men jag vågar inte ens gissa hur det skall se ut. Ville se Cal på fabrikare och hoppas spies får lämna helt. Blir lite skoj med nytt folk. HAde varit sjuk bra för serien om suzuki kom tillbaka. Även Kawa hade ju inte gjort ont och när vi ändå drömmer varför inte ett BMW team. Faen gör CRT av hela skiten så blir det nog lite jämnare racing :-)

Bara edwards är kvar får vi ju lite underhållning mellan racen :-)

CRT kommer inte göra det mycket jämnare, det är ju inga enhetsmotorer direkt. Billigare och tråkigare bara... dagen det händer så har serien en tittare mindre iaf.
 
Är inte Bradley Smith klar för Tech 3? Han signade väl ett treårskontrakt förra året, för Moto2 i år och sen MotoGP 2013-2014?

Det har han men det var samtidigt som Tech 3 började skissa på en CRT maskin vilken nu ligger i malpåse eftersom diskussionerna kommit igång om lägre leasinpriser för satelitteam. Tror Poncharal har lite ångest för nästa år.

Cal har ju snackat om att han kör som Stoner och att Ducatin skulle kunna funka för honom så jag tror han försöker sälja in sig till ett fabriksteam.
Dovi och Smith på Tech 3 och Cal till Ducati efter att Rossi singat med Gresini?
Spies skärper till sig och får fortsätta bredvid Lorenzo.
 
Fast å andra sidan ligger han topp 10 och är snabbaste föraren på ett chassi som används av ett endast team/två förare. Är det fy skam i en klass med 33 förare och ett flertal team på betydligt mer vältestade chassin?
Finns ett antal andra Moto2-förare som jag tycker har gjort sig mer förtjänta av en styrning i MotoGP än Smith. Han är knappast en förare som någon skulle signa pga hans resultat.

Angående Rossi så får vi nog vänta ett tag till och se vad Ducati lyckas skaka fram i form av ny motor mm.
 
Cal har ju snackat om att han kör som Stoner och att Ducatin skulle kunna funka för honom så jag tror han försöker sälja in sig till ett fabriksteam.

Det vore ju rätt kul att se! Är Cal typen som kan utveckla hojen eller stannar Hayden och tar hand om det (han har ju viss erfarenhet med Ducatin nu)?
 
Det vore ju rätt kul att se! Är Cal typen som kan utveckla hojen eller stannar Hayden och tar hand om det (han har ju viss erfarenhet med Ducatin nu)?
Cal är typen som drabbas av hybris när det går bra ett par race.

Sen förstår jag inte vitsen med att jämföra sig själv med Stoner när han körde en Ducati som antagligen inte har många skruvar gemensamt med dagens GP12. Men han tar nog hellre Spies plats.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top