MotoGP - Traction Control

Freddan XRV

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2003
Hoj
YZF R1, HVA TE 310
Våra svenska eurosport kommentatorer pratar hela tiden om
att alla team har traction control.
Stämmer detta?
Dom bränner ju däck till höger och vänster. McWill klagar på att hans bakdäck snurrar 50km/h snabbare än framdäcket.
Låter inte som det finns någon spinnbegränsning , eller ?

Har jobbat med detta inom bilbranschen och tycker att det borde vara en självklar funktion inom mcracing och för vanliga hojjar.
Tänk dig att kunna hålla stumt i vått kallt svenska klimat och veta att hojjen inte kastar ut bakänden samtidigt som du har maximalt driv framåt.

Honda hade detta på sin Tourer St1100 för några år sedan. fast det skall vara en racehoj för att komma till sin rätt ?
Har MotoGP teamen verkligen traction control?

MVh/Fredrik

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Så här säger Kewin Schwantz i en intervju:

Q:Honda admits they actually have basic traction control. But, do you think they're using really advanced traction control?

A: You know, I watched the second race. I didn't get to watch all of the first race. I got to watch about the first six or eight laps of it.

With those bikes, with all the power they've got, there's got to be something there and maybe the electronic side of it is where they have the advantage right now. It's so hard to say for me from an outside standpoint trying to look in, trying to watch from the television. It's so hard to pick up on stuff like that. Hopefully, I'll get to go to a few Grand Prix this year. Maybe have a better idea of exactly what's going on. Hopefully by then the Yamaha's, the Suzuki's, the Aprilia's, the Kawasaki's even will make the competition a little bit closer.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Freddan XRV skrev:
Våra svenska eurosport kommentatorer pratar hela tiden om
att alla team har traction control.
Stämmer detta?
Dom bränner ju däck till höger och vänster. McWill klagar på att hans bakdäck snurrar 50km/h snabbare än framdäcket.
Låter inte som det finns någon spinnbegränsning , eller ?

Har jobbat med detta inom bilbranschen och tycker att det borde vara en självklar funktion inom mcracing och för vanliga hojjar.
Tänk dig att kunna hålla stumt i vått kallt svenska klimat och veta att hojjen inte kastar ut bakänden samtidigt som du har maximalt driv framåt.

Honda hade detta på sin Tourer St1100 för några år sedan. fast det skall vara en racehoj för att komma till sin rätt ?
Har MotoGP teamen verkligen traction control?

MVh/Fredrik

Hade Honda Pan European antispinn "för några år sedan"? Tror du har fel i detta. Den hade och har fortfarande ABS och kombinationsbromsar (som bromsar fram och bak samtidigt). Antispinn på en gatcykel låter oerhört lynnigt och riskabelt. När systemet går in och begränsar effekten, för att bakhjulet inte ska spinna, reagerar fjädringen och sätter chassit i obalans. För en amatör känns detta säkert ganska olustigt och medför troligen större risker än ökad säkerhet. Dessutom är ett spinnande bakdäck ett säkerhetsproblem för ytterst få förare. Olyckor uppstår snarare till följd av för hög ingångshastighet i kurvor och bilisters oförmåga att se motorcyklar. Antispinn i MotoGP är något helt annat.

Freddan XRV

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2003
Hoj
YZF R1, HVA TE 310
Visst hade St1100 Traction Control !

Tror nog allt att Honda St1100 hade Traction COntrol.
Det fanns som tillval då man hade ABS.

Själv prokört denna hoj och läser ur en Honda reklam folder
från 1995.

"TCS compares the relative speed of the wheels and springs into action if it detects more than a predetermined amount of wheel slip in acceleration. TCS then reduce power and any tendency to skid is minimized"

Det enda som var nackdel med detta system att man fick avgasknallar då systemet jobbade, något man ej har i dagens bilar med insprutning då man samtdigt slutar att injicera soppa i den cylinder där man skall ta bort tändningen, eller fördröja den.

MVH/Fredrik

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Re: Visst hade St1100 Traction Control !

Freddan XRV skrev:
Tror nog allt att Honda St1100 hade Traction COntrol.
Det fanns som tillval då man hade ABS.

Själv prokört denna hoj och läser ur en Honda reklam folder
från 1995.

"TCS compares the relative speed of the wheels and springs into action if it detects more than a predetermined amount of wheel slip in acceleration. TCS then reduce power and any tendency to skid is minimized"

Det enda som var nackdel med detta system att man fick avgasknallar då systemet jobbade, något man ej har i dagens bilar med insprutning då man samtdigt slutar att injicera soppa i den cylinder där man skall ta bort tändningen, eller fördröja den.

MVH/Fredrik

Står det så i Hondas broschyr så har du ju rätt. Men det låter ganska vansinigt. Vem vill "vrålgasa" genom blöta kruvorna med en 300 kg landsvägstourer? :confused:

Freddan XRV

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2003
Hoj
YZF R1, HVA TE 310
Idag var det intressant på eurosport.
Kommentatorerna berättade att förarna spann med bakhjulet under rakan tills varvtalsskyddet bröts. Checa som var av i gruset kom knappt iväg när han skulle ta sig in i banan igen.
Blött gräs och 200 hästar lirar inte tillsammans helt enkelt.

Inget antispinn där verkar det som.
Blir frågande till detta påstående mer och mer.

Intresset ligger just i att jag jobbat med det för bilar och funderar på om det skulle gå att göra inom mc-racing.

Dom verkar ju behöva det .....

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Freddan XRV skrev:
Idag var det intressant på eurosport.
Kommentatorerna berättade att förarna spann med bakhjulet under rakan tills varvtalsskyddet bröts. Checa som var av i gruset kom knappt iväg när han skulle ta sig in i banan igen.
Blött gräs och 200 hästar lirar inte tillsammans helt enkelt.

Inget antispinn där verkar det som.
Blir frågande till detta påstående mer och mer.

Intresset ligger just i att jag jobbat med det för bilar och funderar på om det skulle gå att göra inom mc-racing.

Dom verkar ju behöva det .....

Hmm.. jag undrar om de verkligen vill ha anitspinn på sina GP-hojar jag

http://motogp.tiscali.com/en/motogp...dline=Valentino+ROSSI++during+the+race&page=4

Last edited:

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Jag tror de har satt antispinnen på kanske:5% för man
tror ju att kopplingen slirar när ljudet är från en on-board
kamera.
Var själv nära o highsida på g-åsen... låg på 2-an i hårnålen
på kanske 5-6000 varv, började gasa redan i ingången av
kurvan och i utgången hade jag ca 7000 här börjar motorn
komma reält och jag han tänka: f*n vad jysst utgång jag
fick till, när baken bara slängde ut samtidigt som varvet
ökade 2000 till... hade man haft begränsning så kanske
bakhjulet bara släppt lite och man kanske fått till en
snygg sladd (keep on dreaming! hehe) jag släppte nog gasen
på reflex och baken kom tillbaka inte allt för våldsamt, så
det hela gick bra.. på nästa varv tog jag det liiiite försiktigare
nu visste jag ju var gränsen låg :eek:

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...