motokay.de - Går det lita på detta företag?

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Hejs.

Jag behöver lite nya delar till zizzern och hittade denna tyska shop med bra priser på renoveringssatser, drev och EBC-skivor: www.motokay.de

Hittade butiken via tyska ebay så visst kan jag beställa därifrån men då tjurar det till sig med samfrakt.

Är det någon här som handlat där innan? Får man rätt och alla saker man beställt? Tar det lång tid?

Sökte på forumet men hittade ingen som köpt av dom.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
HAr man 12000 i ebay feedback är det lugnt att handla från dem....

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Som sagt tänkte jag beställa från deras webshop (www.motokay.de), inte via ebay. 12000 omdömmen på ebay säger ju ingenting om dom sköter sin webshop tyvärr. Så därför tänkte jag höra om det var någon här som visste något mer.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Som sagt tänkte jag beställa från deras webshop (www.motokay.de), inte via ebay. 12000 omdömmen på ebay säger ju ingenting om dom sköter sin webshop tyvärr. Så därför tänkte jag höra om det var någon här som visste något mer.

Deras Ebay är nog sammankopplade med deras webshop ska du se :rolleyes:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag beställde från deras Ebay. Det blev problem med samfrakten. Hur visste du att det skulle bli det?

Har beställt grejer från Kina och USA tidigare, och det har aldrig blivit problem med samfrakt. Jag har helt enkelt klickat på önskade "Buy it now", och sedan väntat på att säljaren ska skicka en Paypal Invoice med totalen. Sen är det ju bara att betala.

De här tyskarna (Motokay) har jag haft en två veckor lång emailkonversation med, utan att lyckas få dem att skicka en fungerande Paypal Invoice. Till slut skickade de en faktura i A4-format i en PDF, vilken jag sedan betalade med en banköverföring. Eftersom att det är en så stor firma tror jag inte det är någon fara att betala via banköverföring. Jag kommer väl antagligen skriva igen i den här tråden ifall det inte dyker upp några grejer.

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Mina erfarenheter av Ebay är att samfrakt ofta strular, särskilt när det gäller japaneser med dålig engelska och en sjukligt inställsam attityd.

När det kommer till motokay står det i en bild i auktionerna typ "auchtugn liebe das ist nicht ein boobie...versandkosten blabla" vilket jag översatte något i stil med att ebay och deras samfrakt ville strula.

Om webshopen är kopplad till ebay har jag inte märkt än, men tvivlar på det då dom använder "sofort überweisung" för betalning och "eCommerce Engine" för att bygga shopen på vilka inte verkar använda sig av ebay.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Kom på att jag köpte en växelpetare till min enduro på ebay av en firma för ett bra tag sedan, ska kolla på mailen vad dom hette, hur som helst så betalade jag via paypal och efter ett par veckor fick jag ett mail av dom att det fattades typ 2 pund till frakten. När man köpte varan så skulle man fylla i frakt själv beroende på vilket land man var i och jag gjorde väl fel tänkte jag och betalade in resterande av frakten.

Sen fick jag ett mail om att den var restad men dom skulle få hem den om 2-3 veckor, och detta var i början av februari:va:rolleyes:
Kostade väl ca 200 kr så det är ju ingen katastrof men lite irriterande är det ju. Det är (var) ju ändå mina pengar.

Har glömt bort skiten för det var så längesedan men frågan är vad man gör? Mailar man paypal lr ebay för att anmäla scams?
Ska såklart maila firman först å kolla upp allt så att det inte är jag som har missat ngt lr om dom har gjort någon miss innan jag hänger ut dom som bedragare. Kan ju ha kommit bort i frakten också men det är väl mindre sannolikt..

Hur som helst så kunde det ju vara bra med en sticky där det finns info om firmor som man inte ska handla av på ebay/nätet om det inte redan finns?

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Ta reda på vilka du köpte ifrån, annars var det där inlägget helt OT.

Kom på att jag köpte en växelpetare till min enduro på ebay av en firma för ett bra tag sedan, ska kolla på mailen vad dom hette, hur som helst så betalade jag via paypal och efter ett par veckor fick jag ett mail av dom att det fattades typ 2 pund till frakten. När man köpte varan så skulle man fylla i frakt själv beroende på vilket land man var i och jag gjorde väl fel tänkte jag och betalade in resterande av frakten.

Sen fick jag ett mail om att den var restad men dom skulle få hem den om 2-3 veckor, och detta var i början av februari:va:rolleyes:
Kostade väl ca 200 kr så det är ju ingen katastrof men lite irriterande är det ju. Det är (var) ju ändå mina pengar.

Har glömt bort skiten för det var så längesedan men frågan är vad man gör? Mailar man paypal lr ebay för att anmäla scams?
Ska såklart maila firman först å kolla upp allt så att det inte är jag som har missat ngt lr om dom har gjort någon miss innan jag hänger ut dom som bedragare. Kan ju ha kommit bort i frakten också men det är väl mindre sannolikt..

Hur som helst så kunde det ju vara bra med en sticky där det finns info om firmor som man inte ska handla av på ebay/nätet om det inte redan finns?

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Ta reda på vilka du köpte ifrån, annars var det där inlägget helt OT.

OT polisen varnar...
Ja det var väl det jag skrev eller?
Klart att det var ot då jag föreslog info om andra firmor som man inte ska handla av, men det kanske var en dålig idé för att det var ot eller?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...