motor RS125

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
är inne på att köpa lätt mc, har kollat massor nu... iaf, jag har varit och kollat på en Rs125 extrema-94 idag. Enda skillnaden jag vet är att den här har förgasare och dom nya (00 framåt) har insprutning. har hört att motorerna på en extrema heter rotax123, och på dom nya heter dom rotax122. är det nån annan skillnad? :va

är det samma motor i rs125 som i af1?
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
KalleNorton skrev:
är inne på att köpa lätt mc, har kollat massor nu... iaf, jag har varit och kollat på en Rs125 extrema-94 idag. Enda skillnaden jag vet är att den här har förgasare och dom nya (00 framåt) har insprutning. har hört att motorerna på en extrema heter rotax123, och på dom nya heter dom rotax122. är det nån annan skillnad? :va

är det samma motor i rs125 som i af1?


Ditt inlägg kommer att idiotförklaras :fatta! :kocko
nej :) bara skojja :7peta ingen fråga är för dum att ställa, och jag ska nog kanske kunna reda ut det för dig, för du har fattat det lite fel.

I AF1 sitter det en motor som heter rotax 123 (rätt mig någon om jag nu emot all förmodan har fel, af1:an är inte mitt område)

I Rs av modell "äldre" sitter det väll en rotax 123, men i "nyare" rotax 122.

Hur som helst så är det inte insprut på någon av dessa motorer (så där är du lite fel, inte ens dom aldra senaste har insprut, utan är försedda med förgasare från Dell' Ortho), och det är det inte heller på någon annan (bortsett från dom där 4- taktarna)

Det är ite heller någon STÖRRE skillnad mellan dessa motorer.


hoppas det var svar nog för dig.

:tummenupp
 
Last edited:

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
KalleNorton skrev:
är inne på att köpa lätt mc, har kollat massor nu... iaf, jag har varit och kollat på en Rs125 extrema-94 idag. Enda skillnaden jag vet är att den här har förgasare och dom nya (00 framåt) har insprutning. har hört att motorerna på en extrema heter rotax123, och på dom nya heter dom rotax122. är det nån annan skillnad? :va

är det samma motor i rs125 som i af1?



Stop här nu, insprutning på en 2 taktare? Nej alla har förknasare. Rotax 122 i rs:en

I extreman och futran är det rotax 123, naton(på forumet) vet väll vad skillnaden i största allmenhet är.

Motorerna rotax är jäävligt bra 2 takts motorer kan jag lova :)



Edit; sitter en 36 mm mikuni förgasare i futuran, 28mm Dell' Ortho i rs;en? Rätta mig om jag har fel :)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
jag upptäckte det här med förgasare på nya också nu... han som sålde 94:an sa att det var insprutning på dom nyare, och godtrogen som jag är trodde jag på han... :gnissla
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
shoik skrev:
Ja det finns väll någon enstaka, och dom få diseltvåtaktare som finns har väll insprutning :D
Men anledningen att man inte har det är väll pga stora kostnader. :3freak

Aprilia ena skotermodell, den man kan trimma med gameboy har insprytning..
behöver inte va nån udda motor
 
Last edited by a moderator:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Jo jo Läste den tråden, men det finns ju endast på den senaste -04:an och det är inte heller många andra som har den!

Finns ju inte heller på 125 eller 250
men det kommer väll så småning om :)


jo sorry att det står "senast ändrad av shoik" tryckte fel.... hehe :) svårt att vänja sig vid det här
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)



Där har vi grabben :crash
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)
ok...kvalitétsmässigt, vilken är bäst?
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
NatoN skrev:
AF1 89 uppåt och Rs fram till 94 har Rotax 123, övriga RS har 122.
Det är stor skillnad på rotax 122 och 123. 122:an är en uppdaterad version av 123:an, och den är uppdaterad på många punkter. Det finns inte många delar i dom motorerna som är lika. Rotax 123 är mera grov, motorn (blocket) är något större och den har en "grövre" gång. 122an är mera mjuk i gången, smidigare. Hojarna med 123:an har nästan alltid 34mm förgasare, medans dom med 122:an har 28.

Vill nån veta mer så fråga, gärna om 123:an ;)


Sen har vi ju import rs:arna runt -97-98 med 34mm förgasare :):Rockbanan
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
KalleNorton skrev:
ok...kvalitétsmässigt, vilken är bäst?


Jag har kört 1100mil iår och den har fungerat hur bra som helst och fungerar fortfarande super. Det ända jag har bytt är lameller, tändstift och olja i växellådan ett antal gånger. Men fick hem kolven precis så ska väl byta den för säkerhetens skull.

Det gäller en Rotax 122
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag läste någonstans om en cross som lanserades 2004 som hade insprutning och var tvåtaktare, 125 cc.
 

NorwayRacing

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2004
Ort
Norge
Hoj
Aprilia RS 125
Jag är norsk, håper ni forstår mej!
Rotax 123 har en noe bedre girkasse enn 122, bortsett fra dette og forgasseren (34mm= 123, 28mm=122) er det ikke store forskjellene

Rotax 123's gearbox is a little better than 122's. Exept of this and the carbourator (34mm = 123, 28= 122), there's no other big differences
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
NorwayRacing skrev:
Jag är norsk, håper ni forstår mej!
Rotax 123 har en noe bedre girkasse enn 122, bortsett fra dette og forgasseren (34mm= 123, 28mm=122) er det ikke store forskjellene

Rotax 123's gearbox is a little better than 122's. Exept of this and the carbourator (34mm = 123, 28= 122), there's no other big differences

Grejen är den att det finns vissa rs125:eek:r som kommer importerade från tyskland med just en rotax 122 och en förgasare som är av storleken 34mm, då dom har många olika varianter där nere men rent tekniskt sett inuti så motorn så är det inget som ser likadant ut enligt dom på starol.se
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top