Motor/växellåda-ljud

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Hej! Har för ett par dagar sedan inhandlat en CB600 Hornet '01 utt. '02. Den har gått ca 200 mil och haft service efter 100 mil gjort.
Har märkt en liten sak och undrar om allt är som det ska, och ifall inte.. vad det kan vara.

Det är så att om jag har växeln i NEUTRAL och låter motorn gå på tomgång och sedan trycker in kopplingen, så låter den litet annorlunda.. *litet*. Det verkar som om det finns en skillnad på neutralläget om jag håller in kopplingen och inte håller in kopplingen.
Om jag håller in koppligen och sedan släpper ut den på tomgång så surrar den litet mer.. som om den driver nånting.. observera.. detta är knappt så det märks.. Men undrar ifall det är början på nånting som måste fixas? Man kan säga att man kan detektera en annan "vibration" i hojjen när man trycker in/släpper ut kopplingen på neutralläget. (Den driver inte med koppling utsläppt i neutralläge överhuvudtaget). :crash

Tacksam för svar!
-Christian

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
naturligtvis driver du kopplingen när du inte trycker in kopplingshandtaget, annars går ju kopplingen isär. Det du hör är troligen ett lager i kopplingen eller nån obalans. Kan vara normalt på din hoj.

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Så du menar att på de flesta hojjar kan man höra en viss skillnad på neutralläget om man håller in/släpper ut kopplingen?

Kan inte säga att det är ett (eftersom jag inte vet) missljud.. men det är precis märkbart som en liten annan vibration i hojjen när man släpper ut kopplingen.

Tack för svar föressten :)

Nån annan som har någon synpunkt?

-Christian

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
I princip alla motorcyklar skramlar lite från växellåda och dylikt vid neutral eftersom dreven i växellådan är rakskurna(det var så sist jag rev isär en mc).
Min -01 sv650 låter sådär med.

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
Japp, så låter det på alla motorcyklar (alla som jag kört i varje fall).

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Wuushu skrev:
Hej! Har för ett par dagar sedan inhandlat en CB600 Hornet '01 utt. '02. Den har gått ca 200 mil och haft service efter 100 mil gjort.
Har märkt en liten sak och undrar om allt är som det ska, och ifall inte.. vad det kan vara.

Det är så att om jag har växeln i NEUTRAL och låter motorn gå på tomgång och sedan trycker in kopplingen, så låter den litet annorlunda.. *litet*. Det verkar som om det finns en skillnad på neutralläget om jag håller in kopplingen och inte håller in kopplingen.
Om jag håller in koppligen och sedan släpper ut den på tomgång så surrar den litet mer.. som om den driver nånting.. observera.. detta är knappt så det märks.. Men undrar ifall det är början på nånting som måste fixas? Man kan säga att man kan detektera en annan "vibration" i hojjen när man trycker in/släpper ut kopplingen på neutralläget. (Den driver inte med koppling utsläppt i neutralläge överhuvudtaget). :crash

Tacksam för svar!
-Christian

Sätt dig på min KTM engång så ska du få höra på skrammel :D

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Tack för alla svar, *ser en skramlande KTM framför sig :rock *
Känns som att jag inte behöver oroa mig. :)

-Christian

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ha ha låter den lite? då skulle du hört min GSX 400F jag hade som första hoj :D
Den lät som värsta stenkrossen i kopplingskorgen, när jag ringde och sa detta till lokala mc handlaren så bad han mig komma dit.
Väl där startades maskinen upp och han tittade på mig med ett flin och sa : hm...det här kommer kosta dig minst 15 000!
( jag var 18år )
Men i en evighet av chock kunde jag höra hans skrattande kommentar om att det var fullt normalt och att jag skulle höra av mig om jag hittade en skrammelfri hoj, för då ville jag förmodligen köpa en ny motor av honom :D

Det var min hårda skolning angående huruvida hojar låter eller inte från motor och låda :crash

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Skönt att det att det var fler som hade konstigt ljud i neutralläge, köpte min hornet 600cc -01 i tisd o märkte detta konstiga ljud :( Tänkte köra till handlaren i be honom lyssna på min nyköpta mc, men det behövs ju inte nu "slipper man stå o skämmas"

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Har en Hornet 600-02 gått 1300 mil. Samma grej. Har en CB500 som gått 1600 mil.. samma där. Verkar vara helt normalt på Honda hojar. Hört många andra som säger samma sak. Inget att oroa sig för!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept