Motor vill inte gå ner i varv vid gaspådrag

Batchkov

Överste Batchkov
Gick med
29 Nov 2008
Hoj
GSX1100-81
Lite bakgrundsinfo: Demonterade en hoj som jag sen meka ihop igen. Innan själva demonteringen fungerade motorn precis som den skulle, alltså när jag gasade upp till ett visst varvtal och sedan släppte gasen så sjönk den till tomgång utan konstigheter. Men efter att jag monterat tillbaka motorn har jag följande problem:

När jag gasar upp till t ex 7000 varv och sedan släpper gasen så vill den inte tillbaka till tomgångsläget. Istället går den ner från 7000 varv till 4000 varv och fastnar där vilket är riktigt störande. Sen hör man ibland ljud som påminner om att motorn är strypt och inte riktigt andas som den ska vilket gör att den smattrar till emellanåt och går ojämnt. Dock när jag startar den så ligger den på tomgång utan konstigheter så det är bara när jag gasar som den inte riktigt vill.

Gasvajern sitter som den ska och gashandtaget fastnar inte på nåt sätt. Förgasaren har jag också kollat en extra gång så att den sitter som den ska och jag har inte heller pillat med några skruvinställningar.

Nån som har några idéer om hur man kan lösa problemet?

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
låter som tjuvluft
Detta testar du genom att spruta lite startgas på insugsgummin och tätningar runt insuget. Akta så att du inte drar på förmycket, du vill ju inte starta en brand.

En annan grej, om du inte drar upp varvet så högt utan mer "duttar" på gasen, även med stort utslag på rullen men inte låter den varva så högt, går den då tillbaka till tomgångsvarv?

Batchkov

Överste Batchkov
Gick med
29 Nov 2008
Hoj
GSX1100-81
Detta testar du genom att spruta lite startgas på insugsgummin och tätningar runt insuget. Akta så att du inte drar på förmycket, du vill ju inte starta en brand.

En annan grej, om du inte drar upp varvet så högt utan mer "duttar" på gasen, även med stort utslag på rullen men inte låter den varva så högt, går den då tillbaka till tomgångsvarv?

Om jag bara duttar på gasen så funkar den som den ska och går alltså ner i varv. Det är bara när jag drar på ordentligt som den fastnar på höga varv. Jäkligt skumt. Har testat och dra om gasvajern och fortfarande samma sak där. Frustrerande.

Batchkov

Överste Batchkov
Gick med
29 Nov 2008
Hoj
GSX1100-81
Vad är det för hoj? Förgasare eller sprut?

Yamaha XS 400 82. Förgasare alltså. Ska testa det där med startgasen och spruta lite överallt vid insuget. Ska också kolla efter ev. torrsprickor nästa gång. Men det underliga i och för sig är att den funkar bra och gasa med vid låga varv så det borde ju inte vara tjuvluft nånstans.

Har börjat fundera på om det inte kan vara nån vakumslang till tanken som inte sitter som den ska. För om bensinen inte kommer in ordentligt så borde motorn "törsta" emellanåt vilket gör att den går upp i varv. Jag minns det från moppetiden när bränslet började ta slut så gick den alltid upp i varv.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept