motorbromsa med 125a?

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Man of War skrev:
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rngör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

De var ju också ett sätt..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Grejen är det att hela tanken kan få småbucklor av ärtorna. Ta bort bränsleslangen, blås genom slangen med kompressor. Så blåser man ut bucklorna, funkade för mig.
 

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Kymco Stryker 125
cRoC skrev:
Grejen är det att hela tanken kan få småbucklor av ärtorna. Ta bort bränsleslangen, blås genom slangen med kompressor. Så blåser man ut bucklorna, funkade för mig.

Bucklor av ärterna? Herregud vad görs tankarna av nuförtiden?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
berggren_martin skrev:
Jaja... ligger väl nåt i. Tänkt skaffa mig en twin den dagen jag har blivit gammal, skaffat lång grå hästsvans och zz-topskägg.

En sån här då:
Musohome.jpg


fast hur får man in skägg och hästsvans i Rossi-krukan? :D

/göran - med 2 twinar i garaget
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
Man of War skrev:
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rengör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

*Edit* Självklart ska locket vara på då det sväller.

hehe :)

någon som testat detta i realiteten ??

tänk om de sväller lite för mycket.....boom :skrämd

//M
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
...tänkte inte på det. Många ärtor blir det.
Hur många ärtor blir det?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
cRoC skrev:
Med separat olja så trycker den ju i mer olja ju mer man gasar. Dvs den får inte heller nån smörjning vid motorbromsning :hej

Oljepumpen drivs av något. Jag har aldrig sett en elektrisk variant, utan enbart sådana som drivs av motorn. Då får du direkt att smörjningen beror på varvtalet. På RG:n så finns det ju även en vajer från gashandtaget som doserar oljemängden utöver drivningen.

Jag har svårt att tänka mig att de som designat oljepumpen har tagit omvägar för att se till att motorn inte får smörjning vid gasavsläpp. Jag är helt övertygad om att min hoj får lite oljestänk vid tomgång (dvs vid gasläge 0 och motorvarvtal 1000), och då får den ju ännu lite mer vid motorbroms (gasläge = 0) eftersom pumpen går fortare (proportionellt mot varvtalet).

Vad gäller att förre detta trimmade hojar går bättre... Nja... Nej.

/J
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
jag motorbromsar min 125:a ofta, fast då kombinerar jag det med den vanliga bromsen också...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
cRoC skrev:
Med separat olja så trycker den ju i mer olja ju mer man gasar. Dvs den får inte heller nån smörjning vid motorbromsning :hej


rd 500 får lika mycke OBERONDE AV HUR MYCKE DU GASAR.....Den beror på VARVTALET,,,,,,

samma på
rd 350
tzr 250



tzr 125 vet jag inte men tror det är gjort likadant på den
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man of War skrev:
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rengör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

*Edit* Självklart ska locket vara på då det sväller.

Hur fan får man ut alla ärtor sen?
Eller ska han köra på ärtsoppa??? :lol

Det är inte speciellt bra att motorbromsa en 2 taktare!
Och det ger ju inget heller!

Croc...Nej!!!!
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Zackeman skrev:
Vet inte hur det är med andra 2-taktare men jag tror min rd trycker in lika mycket olja som vid tomgång på avsläpp. Så visst smörjer det lite. Men jag vet inte om det finns någon 2-taktare med smörjning som styrs av varvet istället...

oljepumpen styrs både av varv och gaspådrag
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Jag bor på landet och har inga rödljusen att motorbromsa i :) men jag har tvära svängar och jag brukar först bara släppa gasen och låta den lugna sej lite och sen bara växla ned och släppa kopplingen... Funkar fint och inget har krånglat för mig...
På de hojar som jag har kollat på så har pumpen styrts av varvtalet...
Bara någon scooter som jag har sett har haft en dubbel vajer...
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Svanen skrev:
Jag bor på landet och har inga rödljusen att motorbromsa i :) men jag har tvära svängar och jag brukar först bara släppa gasen och låta den lugna sej lite och sen bara växla ned och släppa kopplingen... Funkar fint och inget har krånglat för mig...
På de hojar som jag har kollat på så har pumpen styrts av varvtalet...
Bara någon scooter som jag har sett har haft en dubbel vajer...
Det brukar vara lungt om man gör det i liten skala!
TZR har dubbel vajer!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top