Tack för inputten.
Motfrågor är alltid bra(Även om de ibland gör en lite sömnlösa på natten).
Så för att svara på dina frågor:
Nej ingen reggning med turbo.
Eftermarknadsprut kommer det bli.
Intercoler.
Pengar Så mycket som det krävs =) Men med målet att göra så mycket som jag kan/vågar själv till en så billig peng som det bara går.
Där emot vill jag inte snåla och göra ett halvdant bygge bara för att.
Men tänkte satsa på att köpa så mycket begagnat jag kan av de grejer jag ej kan tillverka själv.
Just plenum och grenrör är jag fortfarande i tankarna om jag ska göra eller lejja bort. Jag håller ögonen öppna för begagnat framförallt grenrör men plenum kanske jag ger mig på med lite hjälp från en vän.
Men mina tankar just till hösten är väll att framför allt att stärka motor och koppling och se vad som behövs göras för att nå min önskade effekt.
Jag har försökt att forska lite. Det jag har kommit fram till är att jag behöver:
Kolvar(turbo kompsänka)
Stakar
Top bultar
Ventilfjädrar
Nya packningar
Ny Koppling
Ny Topplockspackning(större/bredare)?
Just det med ny topplockspacking känner jag väcker många frågetecken hos mig.
Behövs det att köpa tjockare om jag ändå köper turbo kolvar och måste jag då ställa om kammarna? Eller måste jag ändå ställa in kammarna efter de nya kolvarna?
Hur mycket tjockare Topplocks packning behöver jag ha och vilka turbokolvar ska jag satsa på?
Är det någon som tycker jag ska passa på att byta något mer när jag ändå har isär motorn eller göra något mer tex plana porta toppen?
Eller är det något jag ej behöver byta som jag listat som bara är överflödigt?
Säg att jag skulle vilja kräma ut 400hk i framtiden vad är nästa flaskhals i motorn?
Nu ska jag försöka svara med det jag kan, så dyker det säkert upp någon annan som kan fylla på.
Börja med att bestämma hur mycket du vill göra själv, för att svetsa ett plenum i aluminium snyggt krävs en Ac/dc tig och den kostar lite plus gas, mäta upp motorn kräver mikrometrar och insticksmått, momentnycklar. Det är bara exempel på vad jag kanske inte tänkte på först när jag ville bygga en turbohoj. Du får fundera själv på vad du kan göra själv
Först och främst är hayabusa vanligare att trimma än gsxr 1000, då menar jag att det finns mycket mer information och delar till hayabusa, men det finns också delar på hayabusan som passar gsxr 1000 tex. spridare (givetvis får man kolla utifrån årsmodell).
Utöver det du listar så kan du behöva:
Större spridare
Turbo (givetvis
)
BTR
Större ventiler?
Förbättra flödet i toppen?
Retainers till ventilfjädrarna
Justerbara kamdrev
Längre sving?
Skall du ha 400hk så hade jag nog tagit en tjockare packning, dock inte över 2mm, då sträcks kamkedjan för mycket. Tjockare packning gör att kamtiderna förändras, iaf på avgassidan??
Vad som är bäst är svårt att säga, wössner ger 10:1 utan krav på tjockare packning medan JE kräver tjockare packning i kombination med turbokolvarna, xyron skrev om det i min tråd.
Ju högre laddtryck ju tjockare packning, sen kan man debattera hur tjock den ska vara. Om man ska jämföra med hyfsat moderna bilar har audi rs6 v10 10,5:1 i kompression och 0,7 bar i laddtryck, och visst går det att höja det till 1,4bar men hur håller motorn?
Men som sagt det är bättre att någon som mappar motorer svarar på den frågan.
Ska du bygga en gsxr 1000 med 400hk så hade jag inte sparat in på särskilt mycket, det är få saker som blir överflödigt. Kanske någon loggning genom styrsystemet på instrumentbrädan.
Bolla gärna med tex. andersson turbo om vilket laddtryck som krävs på gsxr 1000, xyron nådde 290hk på 0,95bar och 318hk på 1,1bar, nu är jag trött men då kräver det iaf ca 1,4 i ladd. Är det tillräckligt spikningssäkert att köra på 95/98 oktanig bensin med 400hk?
Kika på hur mycket peterpain fixade med sin förra och nuvarande hayabusa för nå sina effekter, då har han 300cc större motor men det ger kanske en fingervisning.
Är det körbart med 400hk eller ska du ha ytterligare en mapp som kanske ger högre körbarhet? Ska du förbättra fästet på något sätt?
Nu har du lite att fundera på, sov gott