Motorbyte Triumph Daytona 955i

GrannySmith

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Triumph Daytona 955i -99, Suzuki DRZ400SM -05
Hej Sporthojfolk!

Min kära lilla vän står för tillfället i garaget med en motor som ska bytas.
Det är en Triumph Daytona 955i -99.

Har försökt leta efter en likadan motor utan lycka, men idag snubblade jag på en Triumph Speed Triple 955 -01. Vet att det är olika modeller och även effektskillnader.

Min fråga är nu om någon har koll på om motorfästen passar rakt av? Sedan ny mappning?

Tuta och kör #win, eller är jag helt ute och cyklar?

// GrannySmith

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad gick fel med den gamla?

Motorfästena är lika eftersom det är samma motor om den ser likadan ut. Andra, billigare, stakar och kolvar skiljer men samma vevhus och topp så det passar rakt av.
Du får färre hästar på topp men mer vrid på lägre varv med en Speed Triple. Tändkurvan ska naturligtvis vara den för nya motorn. Kör du inte hårt på bana och/eller använder 130 hästar så blir enda nackdelen att du betalar försäkringspremie för en Daytona när du har en Speed Triple med kåpa.
2001 kom nya motorn samtidigt som 2001 var sista av den gamla, vackra 97 - 01. Ser inte motorn likadan ut är det den senare och då blir det lite mer jobb...

Lycka till! :tummenupp

GrannySmith

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Triumph Daytona 955i -99, Suzuki DRZ400SM -05
Vad gick fel med den gamla?

Motorfästena är lika eftersom det är samma motor om den ser likadan ut. Andra, billigare, stakar och kolvar skiljer men samma vevhus och topp så det passar rakt av.
Du får färre hästar på topp men mer vrid på lägre varv med en Speed Triple. Tändkurvan ska naturligtvis vara den för nya motorn. Kör du inte hårt på bana och/eller använder 130 hästar så blir enda nackdelen att du betalar försäkringspremie för en Daytona när du har en Speed Triple med kåpa.
2001 kom nya motorn samtidigt som 2001 var sista av den gamla, vackra 97 - 01. Ser inte motorn likadan ut är det den senare och då blir det lite mer jobb...

Lycka till! :tummenupp

Snabba svar, snyggt! Låter nästan lite för bra?
Inga problem med Daytonans insprut m.m?

I med motorn, sedan mappa om då.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Snabba svar, snyggt! Låter nästan lite för bra?
Inga problem med Daytonans insprut m.m?

I med motorn, sedan mappa om då.
Jag har gjort bytet, fast tvärt om, och med den lite nyare årsmodellen. Stoppade en 02+ Daytonamotor i en 03 Speed Triple. Köpte en renoverad motor från Triumph-ant UK.

Iom att det inte är samma generation som för mig så kan jag inte säga helt hundra vad som skiljer för dig, men kanske kan ge några tips iaf.

Motorfästen bör inte vara något problem. Det är i stort sett samma motor genom hela linjen. Men ju längre det är mellan generationerna man kombinerar ju mer kringdelar behöver man justera. Det finns de som t ex satt en 1050-motor i en 1997 Speedy.

För insprutet så kan det vara samma. Grejen är att 1999 Daytona har två olika typer av injektorer baserat på vilket serienummer den har. Den ena är exakt samma som 01 Speedyn, medan den andra skiljer sig. Exakt vad som skiljer kan jag inte svara på. Det kan vara så att så länge du har hela paketet till din Daytona inklusive spjällhuset så spelar det ingen roll. Oavsett så behövs ny mappning göras till ECU.

Du kan behöva nya ledningar till oljekylaren. Jag tror att det är banjokopplingar på båda motorerna men anslutningarna samt kylaren själv sitter lite olika. (i mitt byte skiljde även anslutningarna).

Ditt grenrör till Daytonan bör passa, men samma där, finns två olika. Daytonans brukar dessutom vara lite grövre än Speedyns, så det kan man behöva man ta i åtanke i nya mappen.

Ett tips kan vara att jämföra motorerna och kringutrustningen på t ex bikebandit.com och se om något skiljer där. Om du kollar serienummer på din så kan du se om du har den med de nyare komponenterna som stämmer bäst med 01'an.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år