Motorbyte vs SBP?

Suzukist

Guest
Har läst igenom vv's föreskrifter om vad som gäller för mc och det står ju klart och tydligt vilka krav blinkers, avgasrör osv ska uppfylla men jag hittar inget vettigt om vad som gäller motorer :confused:

Jag skulle vilja byta min 4-cyl mot en 1- eller 2-cyl med ungefär samma effekt, ca 50hk. Slagvolymen blir lite större, från 400 till 650cc.

Enligt tekniker på SBP får jag inte byta, skulle gärna vilja se vad reglerna säger. Max-effekten borde väl vara det mest intressanta, inte antalet cylindrar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det handlar ju om att du bygger om den på ett ganska dramatiskt sätt trots allt. Den är ju typad för att motorn sitter som den gör, hur kan du garantera att din nya motor inte lossnar på Riks80 när dina hemmasvetsade motorfästen kliver av? Tex...

Ozzi

Guest
Borde bli en reggning som "amatörbyggt fordon" då borde det gå, frågan är om det är värt besväret med "typ" sfro besiktningar o dyl.

Suzukist

Guest
Det handlar ju om att du bygger om den på ett ganska dramatiskt sätt trots allt. Den är ju typad för att motorn sitter som den gör, hur kan du garantera att din nya motor inte lossnar på Riks80 när dina hemmasvetsade motorfästen kliver av? Tex...

Ja så kan det ju förstås vara, tänkte inte så långt...

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Nyare hojar är Hel-typgodkända. Man får knappt byta backspeglar. Ca 10 år tillbaka...

Men på en äldre hoj går det bra. Har själv en TZR250 som är ombesiktad med en XT600 motor. Det var bara att göra en regbesiktining, så var det klar att köra. Lite papper som anger motoreffekten osv...
Inget amatörbygge alltså.

Mats

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor