Motorcykel+bil=inte bra!!

Snowman89

Guest
var ute och körde lite idag, för ca 1h sen.
Kom ut på 70-väg håller ca 65km/h, ca 200m längre fram är det en "påfart" med stoppskylt, ser att det kommer en bil och han stannar men när jag är ca 50m från påfarten där bilen står kör han ut ca 2m innan han får syn på mig och bromsade....
Gillar inte sånna vägar sen samma sak hände när jag övningskörde med pappa så man tog det rätt lugnt och var beredd på att han kunde köra ut, såfort jag märkte att han var påväg ut så bromsade jag så mycket jag kunde och som tur var det ingen bil bakom annars hade man väl blivit påkörd bakifrån...


så vad ska alla motorcyklister göra för att bilar som korsar ens körbana ska märka dom? tuta och blinka med helljuset varje gång? :huvet
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Snowman89 skrev:
var ute och körde lite idag, för ca 1h sen.
Kom ut på 70-väg håller ca 65km/h, ca 200m längre fram är det en "påfart" med stoppskylt, ser att det kommer en bil och han stannar men när jag är ca 50m från påfarten där bilen står kör han ut ca 2m innan han får syn på mig och bromsade....
Gillar inte sånna vägar sen samma sak hände när jag övningskörde med pappa så man tog det rätt lugnt och var beredd på att han kunde köra ut, såfort jag märkte att han var påväg ut så bromsade jag så mycket jag kunde och som tur var det ingen bil bakom annars hade man väl blivit påkörd bakifrån...


så vad ska alla motorcyklister göra för att bilar som korsar ens körbana ska märka dom? tuta och blinka med helljuset varje gång? :huvet


Jag tar det alltid förbannat lugnt så fort en bil är i riskzonen.
T.ex. när bilen har väjningsplikt mm, man vet aldrig. Och bilar ÄR hårda.

Jag kör alltid med helljuset på på dagen, då märker medtrafikanterna en lättare :tummenupp
 

Rocker 1000R

Mankan
Gick med
30 May 2005
Ort
Jakobsberg
Hoj
Suzuki GSX R1000 -04
Samma här.Det blir alltid helljus i ett sånt läge.Har sett bilar som börjar åka ut,som då tvärnitar.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Rocker 1000R skrev:
Samma här.Det blir alltid helljus i ett sånt läge.Har sett bilar som börjar åka ut,som då tvärnitar.


Sen är det kanske extra viktigt för oss som ser ut som mopeder, din hoj är ju en buss om man jämnför mot min Motard :tungan

Sen är det ju faktiskt så att ett reflexoranget ställ syns, ordentligt bra.
Sen kanske det inte är så snyggt med :rolleyes:
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Gäller bara ha Respekt mot alla som vistas i trafiken och räkna med att alla kan gjöra misstag! Ta det bara lungt och håll ögonen alltid öppna! Inte spana för mycket på :tuttar
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Rocker 1000R skrev:
Samma här.Det blir alltid helljus i ett sånt läge.Har sett bilar som börjar åka ut,som då tvärnitar.


Hehe jag med! trådde man var lite ensam med det men tydligen inte :tummenupp
 

Snowman89

Guest
Svanen skrev:
Jag tar det alltid förbannat lugnt så fort en bil är i riskzonen.
T.ex. när bilen har väjningsplikt mm, man vet aldrig. Och bilar ÄR hårda.

Jag kör alltid med helljuset på på dagen, då märker medtrafikanterna en lättare :tummenupp
jo det ska man ju göra, man vet ju aldrig om det är gammelfarmor 90+ som kommer hoppande i bilen och bara kör utan att titta eller vem det nu är som kommer i bilen..
 

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Jag kör alltid med heljuset på på dagarna! Bättre bilar irreterar sig på att man syns för bra än att man inte syns alls... och heljus från en mc på dagen blir knappast nån så bländad att man inte ser precis =P

Har behövt väja och nita alltför många ggr.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top