Motorcykel för en som är lång?

lembit_pet

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Thunderace
Jag är 188 cm lång och tänkte köpa en motorcykel till nästa säsong (uppkörning på torsdag!). Känner mig som en jättebäbis på körskolans lilla Suzuki 750 nånting, känns mycket bättre när jag krypkör runt mina PET-flaskor på svärfars 1100 från 80-talet (Suzuki 1100 gsx tror jag). Känns lagom stor och stadig och jag sitter mycket bekvämare, men samtidigt vill jag köpa nåt billigt med billig försäkring och jag bryr mig inte så mycket om hur stor motorn är, bara jag slipper sitta ihopkurad på en fjutt-hoj...
Nån som är lika lång som jag och kan tipsa om nån hoj som är skön att åka långt på, helst med fjällan bakom :tungan, och relativt billig att köpa och försäkra? Är dock inte sugen på nån gubb-custom...

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Suzuki TL vet jag flera långa personer som åker på, finns billiga att få tag på.
Dessutom är det mysigt med Twin.
Pengen ligger väl på 35 tusen och uppåt, skulle jag tro.
Jag hade en TL:R -98 och fick betala 5966 kr/hel/helår.

Lycka till! :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör en BMW F650 GS Dakar. Inte världens fjong i den kanske, men den funkar till det jag använder den till (grusåka, lite touring, bus på småvägar och skjutsa tjejen). SNORBILLIG försäkring (1800 hel/hel/år). (Jag är 193 cm)

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
r1200gs esa pwnage
lembit_pet skrev:
bara jag slipper sitta ihopkurad på en fjutt-hoj...

well berätta vad det blir.. är 190 och ska tjacka hoj i nästa vecka. Jag tar hälre bussen än att se ut som ett dt-moppefucko på 2 meter som sitter längst bak på sadeln med krökt rygg... :död

så berätta vad du kommer fram till :)

Själv har jag tittat lite på TDM. Den är hög men lite gubbig.
tänkte kolla på en duke också, den verkar både högt och kul på en gång.. fast jobbigt o åka långt... för o nackdelar så man får ont i huvet bara o tänka på det.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
lembit_pet skrev:
Jag är 188 cm lång och tänkte köpa en motorcykel till nästa säsong (uppkörning på torsdag!). Känner mig som en jättebäbis på körskolans lilla Suzuki 750 nånting, känns mycket bättre när jag krypkör runt mina PET-flaskor på svärfars 1100 från 80-talet (Suzuki 1100 gsx tror jag). Känns lagom stor och stadig och jag sitter mycket bekvämare, men samtidigt vill jag köpa nåt billigt med billig försäkring och jag bryr mig inte så mycket om hur stor motorn är, bara jag slipper sitta ihopkurad på en fjutt-hoj...
Nån som är lika lång som jag och kan tipsa om nån hoj som är skön att åka långt på, helst med fjällan bakom :tungan, och relativt billig att köpa och försäkra? Är dock inte sugen på nån gubb-custom...
e själv 1.98:a å åker fireblade -02 o ja tycker att de funkar, kanske inte världens mest bekväma hoj men de går ju att åka fort när de svänger :yoparty dessutom har den en väldigt snäll effektkurva... perffa som nybörjarhoj :rolleyes: typ. vet bara att om du köper nått trött så kommer du att ångra dig inom en månad. lycka till o välkommen, kör snyggt

190 2.3

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
thunderace
lembit_pet skrev:

är själv 197 o väger ca 100kg så alla sporthojar ser ut som minimoto när jag sitter på dem. Men de som ska vara bra är väll Aprilia RSV, sen 90tals Zx-9 eller yamaha tunderace.

tunderace är ett ganska vettigt alternativ med extremt billig försäkring 3500kr/helår helförsäkring. (25kW). sedan går den ju mycket bra med bra drag i mellanregistret.

men om ekonomi inte var något man behövde tänka på så skulle jag nog köpa en RSV mille. Är ju riktigt fina hojar tycker jag. har dock alldrig kört någon.

mvh

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jag håller med om att Millen är utmärkt för längre personer. Är själv 188 ca och hade en Mille till för 2 veckor sedan, helt underbar. Att jag sålde den berodde inte på att jag inte gillade hojen (bytte till motard, ville prova något annorlunda).

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
en GSX 1400 är ju inte fell om man är lång
är själv 193

har precis gjort en 2 dagars tur på 170 mil
och visst känns det i röven men det gör det väll på alla hojar efter en längre resan

6 ans växel funkar mellan 30 -240
vilket är slappt och gott

lembit_pet

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Thunderace
Tack! Bra tips... hade inte hört talas om Thunderace innan, men den ser ju stor ut iaf. Men 145 hk? Stor motor också. :tungan

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
cbr 600 tyckt jag funka för mig men annars ska de va typ tdm, africa twin el likn äventyrshojar :tummenupp

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Pust!!!... Hur du ser ut på din hoj ska väl inte spela roll!!
Köp en hoj som KÄNNS bra, både för din fysik och själ.. Skit i hur det ser ut, för h_lvete!! :)

(190cm, gixxer 1100)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tjena. Jag kan rekommendera en Dr 800. Är själv 2 meter lång och åker majestätiskt på en sån. Visst, det är ju inget krutpaket, direkt. Och kanske ingen erkänd skönhet, men den blir faktiskt snyggare ju mer man tittar på den. Jag vet inte om du sett nån i verkligeheten, eller bara på bild, men skillnaden går inte att beskriva. Försäkringen är överkomlig, 5.700 :- helförsäkrad/helår, för en 22-åring utan körkort. I alla fall på Trygg Hansa.
Det bästa med cykeln är att den går bra på landsväg vid 140 och ännu bättre om man vill leka på grusväg. Lite tung, dock. Men man vänjer sig.

Men du kanske inte vill ha en offroad, men om du vill det, så är det nog en bra cykel för dig...

Lycka till.

Mvh Tompa

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
DrBig skrev:
Tjena. Jag kan rekommendera en Dr 800. Är själv 2 meter lång och åker majestätiskt på en sån. Visst, det är ju inget krutpaket, direkt. Och kanske ingen erkänd skönhet, men den blir faktiskt snyggare ju mer man tittar på den. Jag vet inte om du sett nån i verkligeheten, eller bara på bild, men skillnaden går inte att beskriva. Försäkringen är överkomlig, 5.700 :- helförsäkrad/helår, för en 22-åring utan körkort. I alla fall på Trygg Hansa.
Det bästa med cykeln är att den går bra på landsväg vid 140 och ännu bättre om man vill leka på grusväg. Lite tung, dock. Men man vänjer sig.

Men du kanske inte vill ha en offroad, men om du vill det, så är det nog en bra cykel för dig...

Lycka till.

Mvh Tompa

javisst unka den kanon i högre farter? känns som 5an är en överxäxel
:3freak
åker skönare på min dr800 i 140 än på min gammla sportis :banana
den verka trivas bäst runt 130-140 oså..ultimat touring kallar jag min :yoparty

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
lembit_pet skrev:
Kolla på sport-touringhojar. Rena sporthojar kan ev du tycka är hyggligt bekväma på långresan men din passagerare kommer inte att sitta skönt. Enstånkorna som föreslagits i tråden (BMW Dakkar och DR800) är inte optimala för långturer för två. De är helt enkelt i klenaste laget, både motor- och chassiemässigt. Men visst går det. Jag har själv tourat runt Danmark med frugan baktill på min Aprila Pegaso (ungefär som BMW Dakarn som föreslogs i tråden). Det var iofs kul men ingen av oss skulle väl vilja beskiva MC:n som skön efter 20-30 mil i sadeln.

Alla de stora tillverkarna har haft sporttouringhojar länge i sitt modellprogram. Det är bara att kolla in dem. Detta forum är till för folk som gillar sporthojar, det är därför som du får förslag på sådana. Men om din kravspec stämmer så skall du ta bort "våra" hojar:

Suzuki GSX-R (600, 750, 1000)
Honda CBR (600 RR, 1000RR)
Kawasaki ZX (636R, 10R)
Yamaha R6, R1

Kolla klassen "under" dessa så finns det mycket att välja på. Vad vi anser ska du strunta i eftersom det är du som skall trivas med hojen och inte vi.

Lycka till :tummenupp

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Jag är också 188cm har aldrig haft problem med längden på någon hoj, sitter utmärkt på Suzuki GSXR 750 00:a men försäkringen är ju mindre rolig...
Den enda hojen jag tycker jag satt illa på va en ducati 749 03:a helt C....P ställning tycker (JAG)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
lembit_pet skrev:

Körskolehojen satt jag med som skit på, 193 cm samma känsla, men har inte suttit dåligt på n´ån av mina hojar, Kle 500, fzr 1000 el rf 900.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0