Motorcykel ger ojämn gas och startar inte ibland

Davidm

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Hoj
Suzuki gs500e -92
Hej! Jag har en Suzuki gs500e -92( första hojen).
Var ute och körde idag och efter en timme så slutade gasen att reagera sen ryckte den till och gav full gas. Stannade vid sidan av vägen för trodde jag fick soppa torsk men hade bensin, sen när jag skulle köra i väg ville den inte starta.
Är det någon som varit med om detta innan och kan veta vad som är fel.
Tack i förväg!

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Bensinkran på? Alltid bra att dubbelkolla om det sitter en sån på den modellen. Kolla även så att choken verkligen har åkt tillbaks ordentligt så att motorn inte får för fet blandning och blir sur. Om du har ett choke reglage på styret så kolla det och även på förgasaren att choken inte är "på" eller vad man säger.

Davidm

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Hoj
Suzuki gs500e -92
Bensinkranen var på och i rätt läge och choke reglaget var helt av.
Blev bärgad till en verkstad och när jag kom dit så startade den utan problem och lät hur bra som helst så det kunde inte komma på något problem. Så funderar på om det kan finnas något som göra att den fylls med bensin och inte tänder. Jag har ingen erfarenhet så gissar bara

Davidm

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Hoj
Suzuki gs500e -92
Öppna tanklocket? Varför? Där var/ är nästan en full tank i den.
Det var något av det första jag gjorde för trodde att jag hade slut på bensin...

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Öppna tanklocket? Varför? Där var/ är nästan en full tank i den.
Det var något av det första jag gjorde för trodde att jag hade slut på bensin...

Det kan bli undertryck i tanken som förhindrar att bränsle levereras. Med öppet lock blir det inget undertryck.

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Undertryck i tanken skulle ju kunna förklara varför den startade på verkstaden senare när trycket kanske jämnat ut sig och förgasarna fyllts med tillräckligt mycket bensin igen. Alternativt kanske värt att kolla om det kan vara ett igensatt bränslefilter på soppakran inne i tanken som gör att man kör slut på bensinen i förgasarna snabbare än det hinner fyllas på. Är filtret igensatt är tanken förmodligen i behov av en rengöring invändigt för att inte problemet ska återkomma efter filterbyte.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati