Motorcykelmekaniker, utbildning

Elize

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2016
Hoj
2022, Suzuki SV650X
Hej,

Någon som vet hur man utbildar sig till motorcykelmekaniker? Jag hittade bara "Bergstrands Utbildningar" i Stockholm och de har bara MC-mek för gymnasieålder.

Jag är nu 34 år så letar efter någon vuxenutbildning.

Tack på förhand! ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tror nog du får gå på bilmekaniker, sedan söka jobb för mc.

Kan dock inte rekommendera yrket om du inte planerar att öppna en egen verkstad där du kan ta hutlöst betalt för polackerna som jobbar för dig. Slitigt, dåligt betalt, jobbiga konsumenter och 90% skruva av/på kåpor.

Tekniker behövs i mängder inom industrin. Kika på automationstekniker så har du jobb till pensionen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med den utvecklingen det är idag är kanske en bättre benämning MC/BIL-elektriker.
För de vanligaste verkstadsfelen är idag elektriska fel. Och vanliga jobb är allt från byta glödlampor (kan fodra att mycket plockas ner för man ska nå glödlampan ) till att byta elektronikkort, tex byta elektronikkortet under blinkersreglaget som kommuncerar med blinkerskortet vid blinkers via en databuss.
Jag instämmer med Tegel1432. Tekniker behövs i mängder i industrin, lycka till !

Elize

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2016
Hoj
2022, Suzuki SV650X
Varför jag undrar är för att jag har stor passion för motorcyklar och tror att jobbet är ett sådant jag faktiskt skulle tycka vara kul, inte "bara jobb".

Förstår att lönen kanske är lägre, särskilt under IT-branschen. Men om man kan hitta den där "älskar att gå till jobbet"-känslan så tänker jag ändå det kan vara värt. :)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tänk på att gör man sin hobby till sitt arbete så tenderar glädjen försvinna i takt med alla måsten. Meka brukar vara roligast när man inte behöver det.
Meka på fast pris (service o garantijobb) är inte så kul heller - tidspress hela dan

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänk på att gör man sin hobby till sitt arbete så tenderar glädjen försvinna i takt med alla måsten. Meka brukar vara roligast när man inte behöver det.
Nu ska vi ju inte avskräcka personer som faktiskt vill skruva hoj, för behovet kommer ju finnas så länge det rullar hojar på vägarna. Men man ska ju ha klart för sig vad man ger sig in i.

Hojbranschen är ju också väldigt säsongsbetonad, hysteriskt med jobb när man vill vara ledig, och ja, köra hoj själv, och halvdött resten av året. Vill man ha mer fulla orderböcker och ett mer konstant flöde av pengar in så ska man nog satsa på något utöver bara service och försäkringsärenden. Men då kräver det att man är bra på en hel del olika saker, och att andra delar kan vila medan hojarna måste ta all fokus. Men visst, MC och Slalomutrustning AB skulle ju om inte annat ta en ganska unik plats i företagsfloran.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu ska vi ju inte avskräcka personer som faktiskt vill skruva hoj, för behovet kommer ju finnas så länge det rullar hojar på vägarna. Men man ska ju ha klart för sig vad man ger sig in i.

Hojbranschen är ju också väldigt säsongsbetonad, hysteriskt med jobb när man vill vara ledig, och ja, köra hoj själv, och halvdött resten av året. Vill man ha mer fulla orderböcker och ett mer konstant flöde av pengar in så ska man nog satsa på något utöver bara service och försäkringsärenden. Men då kräver det att man är bra på en hel del olika saker, och att andra delar kan vila medan hojarna måste ta all fokus. Men visst, MC och Slalomutrustning AB skulle ju om inte annat ta en ganska unik plats i företagsfloran.

Här uppe i norr är ju det flesta MC-handlare skoterhandlare under vintern.

Eller egentligen är det väl tvärtom, skoterhandlare som fyller ut dötiden med att meka lite MC. mopeder och gräsklippare. Många har iofs helt övergett motorcyklarna, dom är nog oftast mest skoterentusiaster.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Här uppe i norr är ju det flesta MC-handlare skoterhandlare under vintern.

Eller egentligen är det väl tvärtom, skoterhandlare som fyller ut dötiden med att meka lite MC. mopeder och gräsklippare. Många har iofs helt övergett motorcyklarna, dom är nog oftast mest skoterentusiaster.
Hänger det ihop med att det bara är snöfritt 1 månad om året? :va

:krama

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det hänger ihop med att snöskotrar körs sönder precis hela tiden…

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hej,

Någon som vet hur man utbildar sig till motorcykelmekaniker? Jag hittade bara "Bergstrands Utbildningar" i Stockholm och de har bara MC-mek för gymnasieålder.

Jag är nu 34 år så letar efter någon vuxenutbildning.

Tack på förhand! ?

Trevligt att du vill skruva motorcykel. :tummenupp
Det behövs motorcykelmekaniker även i framtiden då näthandeln fungerar dåligt på det området. :hihi
Intresserade mekaniker brukar dessutom göra ett bättre jobb. Alla jobb har för- och nackdelar och för min del föredrar jag att gå till ett jobb jag gillar framför ett välbetalt jobb jag vantrivs med. Helst båda naturligtvis men man kan inte alltid få allt.

Vet tyvärr inte var man kan utbilda sig, hittar bara detta efter en snabb sökning... :rodnar
Men ge inte upp, gör det du vill, inte vad andra tycker du ska göra.
Lycka till!

1687510976261.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Okej, så att det går i genomsnitt minst en skoter på varje norrländsk gård och en MC på var hundrade gård har inget med saken att göra?

Hur många snöskotrar resp motorcyklar tror du det säljs per år i tex Luleå?

Klart det har med saken att göra, men snöskotrar körs på lite annat vis än motorcyklar, plus att de flesta är tillverkade utan kvalitetskontroll och är icke utprovade konstruktioner.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag har jobbar som mc/bil-mekaniker i 50+ år och håller med om att så länge man har ett gediget mc-intresse så är det riktigt roligt att jobba som mc-mek.
Man lär sig fantastiskt mycket om sin egen hobby vilket innebär att man inte räds att köra i stort sett vad som helst.

En downside kan ju vara att under säsong har man rätt duktigt med jobb och risken blir att man tröttnar lite på att köra hoj när arbetsdagarna kan vara från klockan 7 på morgonen till 22 på kvällen.
Glöm sommarsemester!

En rolig biverkning är att man träffar ohggligt mycket människor med samma intresse, både på fiken och på övrig spontan-åka.
De flesta är sköna typer som man gärna fortsätter att ha kontakt med efter att de blivit kunder, men naturligtvis finns det osköna typer som gapar och skriker när det är sex veckors väntetid på en 100-mila service.

Jag har jobbat på nästa alla mc-firmor i den här stan (08) och tyvärr har många lockat med bra betalt, sen har det visat sig att detta bara gäller under säsong, sen kan man dra helVet i oktober (men ring gärna i vår igen, då behöver vi hjälp)

Som utvecklingen inom mc ser ut så är det inte lika lätt att vara allmän-mekaniker, idag får man inrikta sig på det märke man är intresserad av, det krävs utbildning och datorkunskap för att kunna ta del av produkt och utveckling.
El ej att förglömma, personligen undrar jag dock hur intresset för elektriska motorcyklar kommer att utvecklas.

Sitter lugnt i båten i bilbranshen nu, väntar på en ledig garageplats för att köpa hoj, det blir en Ducati såklart, vad annars ?

Vill du att jag frågar om någon behöver en tjipp inför nästa säsong så skicka ett PM så kan jag fråga, (but don´t quit your dayjob.)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år