Jag har jobbar som mc/bil-mekaniker i 50+ år och håller med om att så länge man har ett gediget mc-intresse så är det riktigt roligt att jobba som mc-mek.
Man lär sig fantastiskt mycket om sin egen hobby vilket innebär att man inte räds att köra i stort sett vad som helst.
En downside kan ju vara att under säsong har man rätt duktigt med jobb och risken blir att man tröttnar lite på att köra hoj när arbetsdagarna kan vara från klockan 7 på morgonen till 22 på kvällen.
Glöm sommarsemester!
En rolig biverkning är att man träffar ohggligt mycket människor med samma intresse, både på fiken och på övrig spontan-åka.
De flesta är sköna typer som man gärna fortsätter att ha kontakt med efter att de blivit kunder, men naturligtvis finns det osköna typer som gapar och skriker när det är sex veckors väntetid på en 100-mila service.
Jag har jobbat på nästa alla mc-firmor i den här stan (08) och tyvärr har många lockat med bra betalt, sen har det visat sig att detta bara gäller under säsong, sen kan man dra helVet i oktober (men ring gärna i vår igen, då behöver vi hjälp)
Som utvecklingen inom mc ser ut så är det inte lika lätt att vara allmän-mekaniker, idag får man inrikta sig på det märke man är intresserad av, det krävs utbildning och datorkunskap för att kunna ta del av produkt och utveckling.
El ej att förglömma, personligen undrar jag dock hur intresset för elektriska motorcyklar kommer att utvecklas.
Sitter lugnt i båten i bilbranshen nu, väntar på en ledig garageplats för att köpa hoj, det blir en Ducati såklart, vad annars ?
Vill du att jag frågar om någon behöver en tjipp inför nästa säsong så skicka ett PM så kan jag fråga, (but don´t quit your dayjob.)