Motorcykeln kostar ca 70000kr/ år att äga!

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tog upp tråden igen istället för att starta en ny på samma ämne.

Hade lite svårt för att somna inatt så jag började tänka på vad mina senaste två säsonger inneburit för kostnader. Det blir ju inte lättare att somna nu!

Jag har lagt 115700 totalt (hittils) -05/-06

Posterna i fallande ordning, kostnadsmässigt:

1. Värdeminskning
2. Drivmedel
3. Utrustning (Personlig och bullerburk etc)
4. Ränta
5. Försäkring
6. Service och däck.

Jag står för fiolerna och försöker se glad ut, skenförsäkrar ej och njuter så mycket jag kan.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Smakar det så kostar det helt enkelt... men det är värt vartenda öre!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dom flesta använder sin MC till nöjesåkning och hela grejen är i huvudsak en hobby, att ha en hobby är bra, att ha en hobby som man har råd med är ännu bättre.

Kalle Ball sparar 5000:- i månaden för att kunna köpa en ny tusenkubikare, det tar tre år att gneta ihop 180.000:-, efter tre år på nudlar och ketchup så köper han sin drömhoj, hojen kostar 140.000:-, försäkring 20.000:- Hjälm, skinnställ, rygga, stövlar och övrigt 20.000:-.

Nu är Kalle redo att njuta av sin nya fina hoj, han kör 1000 mil på en sommar men det kostar mer än det smakar, med däck bensin och service blev det 20.000:- till som försvann.

Kalle inser nu att han har lagt 200.000:- på en säsong, Kalle tycker att det inte var värt så mycket pengar och säljer därför rubbet på hösten för 120.000:- Kalle inser att hans hobby har kostat 80:- per mil.

Förnuftige Fredrik vet att en ny tusenkubikare är dyr att köpa, därför köper han istället Kalles fina nästan nya hoj med alla tillbehör och skyddsutrustning för 120.000:-

Fredrik kör 1000 mil och njuter av livet, försäkringen kostar 20.000:- Fredrik räknar ut att han har lagt 20.000:- på däck bensin och service, Fredrik tänker behålla sin hoj och visst sjunker hojen i värde men så länge som han inte säljer hojen så förlorar han inga pengar på värdeminskningen.

Fredriks hobby har nu kostat honom 40:- per mil.

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Min säsongsumering ser inte lika dyster ut.

Värdeminskning på hojjen: MAX 5000:-
Liter nya grejjer: 7500:-
Bensin: 400mil*0,5*11kr/l=2200:-
Försäkring & skatt: 1500:-
Service & slitdelar: 500:-

Summa: typ 17000. Den allra största delen av detta lite ny utrustning, bla. stövlar och hjälm, det har jag kvar så det hoppas jag räcker ett par år till.

Om jag räknar på ren "förlust", pengar som jag inte har något kvar av (förrutom minnen då:rolleyes: ) Så hamnar jag nog strax under 10000 och det är värt var enda kron!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...