Motorcykelolycka i Bredäng

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gixxer-Anders skrev:
direkt livsfara? vart nämns det???
Det står ingenstans. Det är alltid livsfarligt att ramla av en motorcykel. Du kan bryta nacken även om farten är 20 km/h. Visste du inte det?

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Bingo skrev:
Det står ingenstans. Det är alltid livsfarligt att ramla av en motorcykel. Du kan bryta nacken även om farten är 20 km/h. Visste du inte det?

Men.. :rolleyes:

Du tycker kanske att polisen utsätter människor för "direkt livsfara" om dom haffar en spingande rånare då oxå.. eller?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gixxer-Anders skrev:
Men.. :rolleyes:

Du tycker kanske att polisen utsätter människor för "direkt livsfara" om dom haffar en spingande rånare då oxå.. eller?
Va? "Haffning" har jag aldrig hört skall vara farligt, men det är det kanske, vad vet jag.:D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Innan man dömer någon av sidorna tycker jag man ska ha i åtanke att polisen i allmänhet är rätt värdelös på att bedöma om någon är drogpåverkad eller inte. Minns en fest i linköping 1999 när man grep drygt 30 människor och inte en enda person var drogpåverkad, eller snarare sagt ingen var påverkad av illegala droger. Att preja omkull motorcyklar med oskyddade förare på vetifanken om man ska tillåta polisen göra, såvida det inte är allvarligare brott som misstänks, drogpåverkansmisstanke anser jag är en för låg misstankegrad och inte ett tillräckligt allvarligt brott, särskilt inte om en oskyldig passagerare sitter på.
Men visst, knuffar man omkull en hojåkare i 10-20km/h så ska det ju mycket otur till om det ska bli några allvarligare skador.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer-Anders skrev:
men tänk om han trillar då. Man kan faktiskt bryta nacken om man ramlar. visste du inte det? :p
Min poäng är att det är farligt att preja omkull en MC. Din poäng är?

:hej

spett

inte som alla andra barn
Gick med
1 May 2003
Hoj
För tillfället inte ens en trampcykel :(
sgtpepper skrev:
Det var fan vad det skall vara blödigt varje gång en sådan här sak händer. Vad skall snuten göra då? Skall alla brottslingar på MC ha fri lejd eftersom dom små puttenuttarna kanske kan skada sig vid en eventuellt påtvingad inbromsning?

I så fall så kommer snart varenda pundare i Sverige att cruisa runt på hojar. Jag vet inte vart era sympatier ligger, men själv känner jag väldigt begränsad sympati med drägg, avskum och annat skit.

Och ja, jag skiter i att tjackhoran bakpå var "oskyldig". Hänger man på en pundare på hans hoj/bil/whatever så får man skylla sig själv.

Preja fler pundare!

:fakta

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Nu blir jag faan trött på det här.

Nån postar en länk till en webbutgåva som en tevekanal har, och vips är det sanning allting.

Det står, och jag citerar:

-"Mannen misstänks ha varit drogpåverkad."

Alltså, han är inte dömd. Polisen gör en bedömning på plats. Den kan ha varit fel. Ger det polisen rätt att preja en hoj ?

Det finns ett domstolsväsende i det här landet, där rättvisan skall balanseras mellan advokat och åklagare. Tills dom fallit *OCH* vunnit laga kraft är personen oskyldig - alltså varken mer skyldig än du och jag. Och inte faan vill du (som läser) bli prejjad?

Är det då rätt att lite i förskott straffa vederbörande med en prejning utifall han senare befinns vara skyldig till brotten han misstänks för?

Taskig skylt, misstänkt olagliga körriktningsvisare - var går gränsen för när en prejning är ok? Fortkörning?

För fasiken, nästa gång är det någon av er som knallar med en tv i näven när ett tjuvlarm i en radio & tv-butik går av... ska man då slå ner er 'ifall att' ?

Ni som skriker efter mer polismakt, gäller det också fortkörning och fordon som inte går igenom besiktning ?

Nej, jag tycker inte man ska få vara påtänd och framföra fordon.

Så var det med det.

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Bandit600 skrev:
Taskig skylt, misstänkt olagliga körriktningsvisare - var går gränsen för när en prejning är ok? Fortkörning?
Så var det med det.
Om du läser artikeln en gång till så ser du säkert att han hade blivit uppmanad att stanna men valde att inte göra det.

Jag anser att försöker man köra ifrån polisen då får man fan stå för sitt handlande och ta konsekvenserna.
Hur ska polisen annars kunna stoppa hojåkare som försöker dra?
Det kan ju för fan inte innebära fritt fram att sticka bara för att man kör hoj.

Av det jag kan läsa i artikeln så tycker jag polisen gjorde rätt.

/Micke

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har inte läst HELA tråden för det orkar jag inte, men jag har en åsikt i det fall som startade tråden.
Jag hoppas till att börja med att polisen gjorde vad som krävdes för att få stopp på pundaren ( om det nu stämmer).
Jag skulle inte bli förvånad om vi snart får läsa: Polis sköt mcförare som försökte smita.
Jag tycker det är lustigt att man vågar ta risken men inte konsekvenserna av det.
För konsekvensen av att fler och fler smiter på hoj blir nog allt den att polisen börjar se över sina regler och just börjar stoppa dom som smiter på långt mer brutala sätt än dom gör idag.
Polisen gjorde enligt mig helt rätt i detta fallet, dvs om alla fakta stämmer, att han var påtänd, att han vägrade stanna.
Då säger faktiskt egot i mig att det var ok av polisen att "stoppa" honom innan han planterade hojen i ngt olämpligt som skadar ngn annan mer än honom själv.

//Tobbe

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Hur många här har kört på fyllan/bakfyllan?

Följdfråga blir ju då, hade det vart rätt att preja er av vägen?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tycker det är hårresande att se argumentations- och kunskapsnivån i den här diskussionen. Men det är riktigt läskigt att se vilken iskall cynism som verkar vara ett genomgående personlighetsdrag bland många unga mc-killar. Min uppmaning: se människan!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
hnric skrev:
Hur många här har kört på fyllan/bakfyllan?

Följdfråga blir ju då, hade det vart rätt att preja er av vägen?

Nej, jag har alldrig kört på fyllan.
Dagen efter rör man juh inte hojen ellerhur?

Så vad du menar är att det är inte ok att försöka stoppa en som kör på fyllan bara för att det är ngt som många gör?!??!
Det är fan inte klokt!
Har du sprit, droger eller starka medeciner i kroppen så ger man sig inte ut i trafiken, försöker man uppe på att man gett sig ut i trafiken då man är trafikfarlig, dra snuten får man fasen skylla sig själv om polisen stoppar framfarten.
Kom ihåg att det är den som satt sig på hojen i det läget som utövar lagbrottet inte polisen som försöker skydda andra trafikanter.
Folk som kör påverkade har jag inget som helst överseende med.
Det finns inga ursäkter för att sätta sig på/i ett fordon när man är påverkad.
Skulle ngn jag känner göra klart för mig att han/hon tnker ta bil eller hoj på röken, då har jag och andra all rätt i världen att stoppa det.
Jag hade själv en kär vän som körde ihjäl sig på fyllan, han tog bilen från en fest för att träffa en tjej som ringde honom.
Han kom alldrig fram och han efterlämnade en dotter på 8månader som han hade delad vårdnad om.
Han lindade sin bil runt ett träd och avled omedelbart, skadade inga andra på vägen. Men hans dotter kommer att få växa upp utan honom pga en fyllegrej.
Så hur kan man sitta och tycka att det är ok att köra full eller bakfull?
Jag tycker det inte iaf.
//Tobbe

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Man kan inte avgöra om någon kör på fyllan bara genom att se på honom. Det görs med blodprov.

Ska polisen godtyckligt preja folk utifall dom är påverkade?

-"Men konstapeln, jag pillade på stereon, det var därför jag vinglade"

När är det dags att fatta att man är oskyldig tills man döms och domen vinner laga kraft?

I en del öststater var det ju inte så... och inte för Rodney King heller... Hur vill ni egentligen ha det? Straffa folk i preventivt syfte?

:confused: :confused: :confused: :skrämd

tobbeviking skrev:
Nej, jag har alldrig kört på fyllan.
Dagen efter rör man juh inte hojen ellerhur?
.
.
.
.
Så vad du menar är att det är inte ok att försöka stoppa en som kör på fyllan bara för att det är ngt som många gör?!??!
Det är fan inte klokt!//Tobbe

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...