Motorcykelvältning

Har du vält motorcyklar vid stillastående av klantighet?

• Antal röstningar
    0

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Fan vilken skön tråd som väckts till liv :)

Jo..jag har lyckats IGEN!

Första gången var när jag skulle ner från en trottoarkant, första dagen jag körde min nyinköpta zx6:a (första gången jag körde MC överhuvudtaget ordentligt kan man säga). Stannade med bakhjulet på trottarkanten och framhjulet nere på vägen, med resultatet att jag inte nådde ner till marken.
VICK!!!!

Resulatat: Små repor i kåpan höger sida.

Andra gången blev igår, när jag kom hem från intensivkörningskurs i V-ås och var så trött på MC:n, och tänkte ABSOLUT inte sätta mig på MC ens, men så efter ett tag så tog jag trots det ett varv runt garaget då jag var lite sugen på att prova min egen efter allt gnidande på körskole mc:na.....sedan tänkte jag testa en garagevändning...som jag idiotiskt nog gjorde framför ett annat garage som hade en uppfart som lutade.
VICK!!!

Resultat: Lite större repor på kåpan på vänstersida, fästet till fotpinne gick av och en liten större märke i framkåpan ....INTE KUL!

Lite tröstad blir man ju av att läsa alla andras fadäser..

Tack för det... :)

Last edited:

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
TLs
OJ!
Tror det har blitt sex gånger...
Första gången var nog när jag körde med en pizza i vänsterhanden, klev i ett hål med vänsterfoten när jag stannade. Satt kvar och balanserade med pizzan i vänsterhanden tills jag låg sprattlandes på marken med den. Dock fortfarande i ätbart skick men med väldigt ont i armbågen då jag inte kunde ta emot mig med något annat.
Nästa gång vile jag inte stanna utanför polaren på vägen så jag testade trottoaren med lite taskig vinkel å hojen vek sig under mig och jag stod typ fortfarande.
Vände på vägen och körde ner i diket utan att tänka på att jag hade blankslitet bakdäck, kände att den började luta när jag skulle upp så jag sparkade ifrån samtidigt som jag fick fäste med bakdäcket å landade på andra sidan av cykeln. Sedan åkte jag och tvättade, efter det ville jag såklart spinna lite i snön så jag snurrade tills jag blev yr och ramlade omkull eller något i den stilen. Båda ggr var samma dag långt norr i November när jag skulle gömma mc:n inför vintern så det var skapligt halt ute.
Har även testat att bromsa på en stig i en skidbacke med skjuts, råkade få ut framhjulet i blött gräs. Oj vad halt det var...
Ställde cykeln på en grusuppfart hos flickan en natt när det regnade och blåste en massa, mindre lyckat och enda gången någonting gick sönder.
Allt var med förra cykeln, en sådan där inplastad halvoffrod. Har inte vält lilla Tilles ännu och ska försöka att undvika det...

lärarn

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
-99 Triumph Speed Triple
Minimorran skrev:
Det är du inte ensam om.. :rolleyes:
Undrar om de säljs i 5-pack..?? :va
Det vore fint! Bäst att skaffa ett 5-pack bromshandtag också tills man ska träna på andra hållet :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Känns bra att läsa om allas andras elände, när man sitter här med en ledsen hoj i garaget och tvingas skjuta fram MC-semestern några dagar.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
iM.se skrev:
OJ!
Tror det har blitt sex gånger...
Första gången var nog när jag körde med en pizza i vänsterhanden, klev i ett hål med vänsterfoten när jag stannade. Satt kvar och balanserade med pizzan i vänsterhanden tills jag låg sprattlandes på marken med den.

Bra prio där. Rädda för guds skull först pizzan, först därefter möjligen kroppen och bågen! :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
hrc skrev:
Bra prio där. Rädda för guds skull först pizzan, först därefter möjligen kroppen och bågen! :D
Tror det är en inbyggd reflex som kommer av att bära barn. Håller man nåt i händerna så slår man sig hellre fördärvad än att släppa det för att dämpa fallet ifall man snubblar.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
mb skrev:
Tror det är en inbyggd reflex som kommer av att bära barn. Håller man nåt i händerna så slår man sig hellre fördärvad än att släppa det för att dämpa fallet ifall man snubblar.
Precis som reflexen att sticka foten in under ngt som ramlar eller tappas.
Jag gjorde det under min KX125a i garaget för massa år sedan, benet gick inte av iaf men ettskapligt köttsår på smalbenet :näsblod
//Tobbe

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
iM.se skrev:
Första gången var nog när jag körde med en pizza i vänsterhanden, klev i ett hål med vänsterfoten när jag stannade. Satt kvar och balanserade med pizzan i vänsterhanden tills jag låg sprattlandes på marken med den. Dock fortfarande i ätbart skick men med väldigt ont i armbågen då jag inte kunde ta emot mig med något annat.

KUNGEN! :yoparty :Bugar

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Klev på min en gång och trampade på en glaspinne (Såndär av trä) det var som rollerskates, orkade inte hålla emot så fick så sakta som möjligt lägga ner han på sidan och kliva av och lyta upp han igen. Blev ändå små märken i sidokåpan av gruset. Gumman stod bredvid och asgarvade för det såg så roligt ut, jag var inte lika munter och hon fick gå hem. :hihi

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
rougie skrev:
Klev på min en gång och trampade på en glaspinne (Såndär av trä) det var som rollerskates, orkade inte hålla emot så fick så sakta som möjligt lägga ner han på sidan och kliva av och lyta upp han igen. Blev ändå små märken i sidokåpan av gruset. Gumman stod bredvid och asgarvade för det såg så roligt ut, jag var inte lika munter och hon fick gå hem. :hihi
Hoho, den var nog värst hittills. Att trampa i ett hål är ju en sak, men att bli brädad av en glasspinne... :D ;)

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Klart man har vält med hojarna. :tomten
Först moppe. Några ggr/dag. Det är roligt i skogen! :)
Sen 125:a. Mera skogsövningar och asfalt och grus med vält varje dag. :tummenupp
Sen 250 och 500 cc. Skog igen och ännu mera asfalt och grus förstås. Det välter hela tiden. :Bugar
Kamraterna frågade mig varje gång de träffade mig hur många vurpor jag hade gjort idag. :kocko Undrar fortfarande varför...
Snö och halka gör sitt ibland när man aldrig haft dubbdäck.
Har krockat en gång åxå, när jag var 18 år. Bil som inte lämnade företräde. Tur det går sakta inne i samhällena...
Jo, jag lever än! Länge sen jag vurpade nu. Räcker med att fotpinnarna skrapar i varje dag. Även med skjuts :Bugar
D e skoj :banana

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
Jag stod vid sidan om hojen och skulle ha upp den på centralstödet. Brukar inte vara något problem, men av någon anledning fick jag den gången tyngden för mycket över åt andra hållet. När man inte är beredd på det finns det ingen chans att hålla emot. Det blev en del mindre repor, men inget gick sönder.

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Man har väl vurpat så många gånger med moppe att man inte minns hälften. Har bla. kört en hel vinter med moppen när man var ung och dum. Eller snarare, yngre och dummare :)
Sen hade man ju cross i några och motocross är ju inte något man utövar utan att vurpa massvis av gånger. Han dock, mirakulöst nog, inte bryta något under de åren man åkte till banan varje helg.

Nu har ju jag inte ens haft mitta a-körkort i mer än 2 veckor men jag har givetvis lyckats lägga en hoj. Som tur var inte den egna utan körskolans under konbanekörning. Nu måste jag iofs skylla ifrån mig lite på hojen först. CB7500:n jag körde med skolan hade att slitet framdäck så att varje gång man lutade hojen för kraftigt styrde den av sig själv till styrstop om man inte var beredd. Detta resulterade vid en vänding att själva vändningen blev för snäv så jag höll på att köra över konen jag skulle runda. Saktar ner så mycket att jag knappt har styrfart samtidigt som det slitna framhjulet gör att hojen vill svänga ännu lite mer än tänkt. Sätter givetvis ner foten på plastkonen istället för marken. Konen och foten glider iväg och jag och hojen drar ner i backen. Såg nog ut lite som Bambi på hal is :D Skitpinsamt tyckte jag givetvis och slet upp den 240kg tunga hojen på nån sekund så att ingen skull hinna se min fadäs. Kom på först efteråt att den inte alls kändes tung just då...

Somsagt har jag inte vält den egna hojen än(ta i trä) och hoppas jag klarar mig. Däremot har jag en förmåga att komma åt tutan hela tiden. Är lite pinsamt att åka omkring i stan och tuta på folk lite här och där... tur att man har tonat visir man känner sig säker bakom :D

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Tjejen skulle kliva på och satte foten på skjuts pinnen bak och trycke till medans jag stog och halvsov :lol

Detta hände vid våfflan i sigtuna en solig och fullsatt kväll :banana

Som tur va klev hon av snabbare än djävligt jättefort och tog tag i hojen medans jag försökte att hålla imot så det blev bara en 1/2 sekunds touch and go med asfalten :tummenupp

Allt som allt en 3mm repa på ljuddämparen och en 2mm repa på styr ändan :)

Numera så kliver hon på via främre fotpinnarna och jag håller mig vaken :tummenupp

(tar på mig hela ansvaret då jag sa kliv på du bara så drar vi :fatta! )

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag ställde hojen på stödet i garaget för att jag skulle göra något, när jag sedan tar ett kliv åt sidan för att hämta nånting så ser jag i ögonvrån hur hojen börjar välta sakta, så jag kastar mej tillbaka och lägger in benet under hojen samtidigt som jag tar tag under limpan för att försöka välta upp den, sen blir det för mycket vikt så att hojen välter över mej och jag kläms fast mellan hojen och väggen så jag inte kommer loss :rodnar Dock efter en stund så lyckas jag ta mej loss och ser att framhjulet har rullar ner i brunnen så stödet fälldes upp :gnissla

Dock så hände det ingenting alls med hojen, och jag ställer ingen hoj vid brunnen längre.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Skulle för några år sedan bara svänga in till lokala videobutiken och återlämna en film, svänger in på parkeringen och har för avsikt att stanna till längst in vid stenkanten. Under sista sekunden av inbromsningen fäller jag ut stödet med foten och slår av tändningen. Tyvärr finns en liten bula i asfalten just där jag stannar och den fäller kvickt upp stödet åt mig precis när jag slutar rulla och ska kliva av och jag och hoj lägger oss bekvämt tillrätta i taggbusken bredvid oss. Inga skador, men det såg nog brutalt kul ut. :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024