Motorcyklar och hästar (djuren alltså).

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Häst har ingen trafikförsäkring så det blir det fordon som har det som står för skador på häst och personskador.

Fan va najs! Då kanske man skulle kört oförsäkrat i år och köpa något annat för pengarna. T.ex ett par välljudande pipor :)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tycker väl personligen att hästar borde behöva trafikregistreras precis som alla andra större fordon. Är de inte lämpliga i trafik har de inte där att göra. Funkar de i trafik är de välkomna dit.
Ta tex polisens hästar, de viftar väl på sin höjd lite lojt med öronen när man kör förbi.

Däremot en häst som börjar krumbukta sig när det kommer ett annat fordon är för fan som en bil utan bromsar med ratt som lossnar lite som den vill, och en gas som häktar sig när den känner för...
Skulle det få tuffa runt på vägarna, ens om det var en epa-traktor?

Om det var en EPA så skulle den med stor sannolikhet anses som ett riktigt kap och betinga sky höga priser och dra minst 6 liter/milen. Därtill så skulle föraren inte se något för det hänger 400+ wunderbaums i backspegeln och i framsätet sitter det minst en rökande fjortis!:crash

Hästar anses inte som fordon så det gäller nog nästan samma regler som för fotgängare.
Lite som en cykel, de får framföras så länge trafikförordningar/skyltar inte säger det motsatta. Däremot tycker jag att hästar borde hålla sig på motsatt sida av trafiken så man inte kommer upp bakom dem där de är som mest nervösa, även hästar med stor vana av trafik/oljud kan bli livrädda om man smyger sig på dem.:död

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Hästar anses inte som fordon så det gäller nog nästan samma regler som för fotgängare.
Lite som en cykel, de får framföras så länge trafikförordningar/skyltar inte säger det motsatta. Däremot tycker jag att hästar borde hålla sig på motsatt sida av trafiken så man inte kommer upp bakom dem där de är som mest nervösa, även hästar med stor vana av trafik/oljud kan bli livrädda om man smyger sig på dem.:död

Tanken är god men jag har för mig att dom blir mer rädda när dom ser något komma snabbt mot dom, jag kan ha fel.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Fast när det gäller "hästmänniskor" så funderar man ifall man måste vara psykiskt sjuk för att skaffa häst eller om man blir det med tiden..

Nej! :) Bara lite galen. :D Precis som folk som åker sporthoj. :lol Det är på sätt och vis samma sak. Man ska vara medveten om vad man håller på med. Om man överskattar sin förmåga och underskattar riskerna så blir det farligt.

Kan hända att jag upprepar något som redan är sagt, har inte läst hela tråden, men att åka häst är väl det närmaste man kan komma trafikrelaterad anarki?

Ja. :rolleyes:

Om det finns trafiksäkra hästar? Jag vet inte. Hästen är en gräsätare och dess överlevnad beror på flyktinstinkt. Den är väldigt stark. När jag provred det som kom att bli min andra häst, så skulle jag över en större länsväg. Medan jag står vid vägkanten kommer en långtradare och drar förbi. Hästen blinkade inte. Hästen var helt ok med bilar och motorcyklar, men en gång på väg hem på en grusväg hör jag motorljud utan att se något fordon. Allt är lungt tills ett tippande lastbilsflak dyker upp bakom närmaste garage. Hästen kastar sig runt, och jag går rak ner i körbanan. :kryckor

Rider jag på någon typ av väg, avsöker jag numera automatiskt terrängen omkring mig för "reträttvägar". Ifall något skulle inträffa.

Mina barn? Ja, de får rida ut med mig, eller annan vuxen jag litar på. De får också följa med sin pappa på hans sporthoj. Jag tror inte på att linda in barn i bomull. Livet är fullt av faror där man minst anar det. Bättre att de lär sig hantera vad som gäller. :krama

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Trodde SH folket var det!! hade tydligen fel:rolleyes:

Menar att de verkar tro att de har nån form av naturlig rätt som skiljer sig mot andra. Kört en hel del grus och visar alltid respekt vid möten men det är inte alltid det hjälper.. Verkar som att min existens överhuvudtaget är störande. Jag anser mig ha lika stor rätt som de att vara där jag är, även om jag kör på utdöda djur och växter.

Street Bike Tommy

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ducati Monster 900S i.e 01 Suzuki GSXR 750 97
Du kan ju komma ut och diskutera ditt inlägg :hihi:hihi:hihi:brynad

Fördelen med kuse versus moppe är att man kan dricka pilsner och man blir bättre :fyllisar

kan ju vara bra om man kan hantera ett svärd korrekt från hästrygg också. hade gärna diskuterat det med bardhe btw öka farten lite seeeeegt

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Trumfas dock med råge av busschaufförer...

Behöver inte vara farlig, det låter ju betryggande... :gnissla :)

Har man stått precis bredvid en häst som sparkat till med lite kraft i väggen bredvid en så kommer man för alltid ge dem respekt. Det är ruggigt vilka krafter de har. Liite som sporthoj faktiskt:)

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Har man stått precis bredvid en häst som sparkat till med lite kraft i väggen bredvid en så kommer man för alltid ge dem respekt. Det är ruggigt vilka krafter de har. Liite som sporthoj faktiskt:)

Jo tack, har upplevt det ett antal gånger. Och blivit trampad, inträngd i väggen med kroppen, med huvudet etc. så jag vet mycket väl. :)

En sporthoj kan också vara vild men förhoppningsvis inte lika oberäknelig, den nafsar en åtminstone inte i röven om man vänder ryggen till... :gnissla

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Det är inget fel på hästar. Det är dock inte alltid så att dom som styr har alla hemma.............:3freak

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA