Motorcyklister är bara toppen ?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Stod och testade att montera en actionkamera på min ”nya” hoj för några veckor sedan i slutet av februari.
Vädret var väldigt fint, och vägarna var torra, så varför inte testa köra en runda i grannskapet, bara för att man kan? :giggle:
det blev ändå snart kallare och solen skulle snart sänka sig mot horisonten.
Det var bara lite bränsle i tanken och varningslampan varnade.
Men hej, det räcker till en liten runda, visst...?

Efter en 2-3 mil började hojen hosta. Givetvis.
Snabbt från 2-1 vägen med mittvajer, vill ju inte stå där i kanten med obefintlig väggren...
Hojen dör precis när jag kom av från stora vägen.
Några hus fanns på den lilla avfartsvägen ute på landsbygden.
Ut kommer en gentleman av äldre årsmodel (ja jag är inte heller någon ungdom direkt) och frågar vad som hänt, han hörde på motorljudet att något var galet.
Bara soppan som lite pinsamt tagit slut svarade jag.
Då går han och hämtar en bensindunk och skänker mig de litrarna som var kvar!

Han visade sig vara en motorcyklist själv, och hans yngre granne som kom hem just då var en inbiten Ducatist.
En stunds trevligt hojsnack blev det! ??
Tänk om jag hade brytt mig om att tanka först, då hade jag missat denna trevliga hojstund, och bara anonymt kört runt i min ensamhet och parkerat hoj i garaget igen.
Stort tack till denna gentleman som ytterst vänligt skänkte mig lite bensin! ?

Bifogat

• BC39A373-D92E-49B1-8254-DC863C939BB2.jpeg
    BC39A373-D92E-49B1-8254-DC863C939BB2.jpeg
    5.5 MB · Visningar: 64

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Med jämna mellanrum återfår man tron på sina medmänniskor. Eller så var det god karma som slog in? Hursom, vänliga själar träffar man inte tillräckligt ofta.

För att fritt citera karaktären Earl Hickey
-Do good things and good things happen. Karma is funny.

OT: En riktigt snygg hoj du har. Ser exakt ut som min gamla, slutsiffran på regnumret är möjligtvis inte en nia och första bokstaven ett S?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Stod och testade att montera en actionkamera på min ”nya” hoj för några veckor sedan i slutet av februari.
Vädret var väldigt fint, och vägarna var torra, så varför inte testa köra en runda i grannskapet, bara för att man kan? :giggle:
det blev ändå snart kallare och solen skulle snart sänka sig mot horisonten.
Det var bara lite bränsle i tanken och varningslampan varnade.
Men hej, det räcker till en liten runda, visst...?

Efter en 2-3 mil började hojen hosta. Givetvis.
Snabbt från 2-1 vägen med mittvajer, vill ju inte stå där i kanten med obefintlig väggren...
Hojen dör precis när jag kom av från stora vägen.
Några hus fanns på den lilla avfartsvägen ute på landsbygden.
Ut kommer en gentleman av äldre årsmodel (ja jag är inte heller någon ungdom direkt) och frågar vad som hänt, han hörde på motorljudet att något var galet.
Bara soppan som lite pinsamt tagit slut svarade jag.
Då går han och hämtar en bensindunk och skänker mig de litrarna som var kvar!

Han visade sig vara en motorcyklist själv, och hans yngre granne som kom hem just då var en inbiten Ducatist.
En stunds trevligt hojsnack blev det! ??
Tänk om jag hade brytt mig om att tanka först, då hade jag missat denna trevliga hojstund, och bara anonymt kört runt i min ensamhet och parkerat hoj i garaget igen.
Stort tack till denna gentleman som ytterst vänligt skänkte mig lite bensin! ?
Härligt att läsa. Tänkte sååå 70-tal få soppatorsk. Efter jag läst hela inlägget så kom tanken på 70-talet som ju var en hel del annorlunda i mitt tycke och då även gällande gemenskapen...

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Med jämna mellanrum återfår man tron på sina medmänniskor. Eller så var det god karma som slog in? Hursom, vänliga själar träffar man inte tillräckligt ofta.

För att fritt citera karaktären Earl Hickey
-Do good things and good things happen. Karma is funny.

OT: En riktigt snygg hoj du har. Ser exakt ut som min gamla, slutsiffran på regnumret är möjligtvis inte en nia och första bokstaven ett S?
Tack!
Nej, slutsiffran är fel, men första rätt ?
Det verkar vanligt att se fordon av samma sort och period bli inregistrerade med regnr som följer varandra.

Hojen är 20 år gammal nu, men är i ett skick som ger intryck av att bara vara max 3-4 år gammal.
Bara några få märken på den i på t.ex. svingen och gaffelbenen, respektive fälgarna, annars nästan som ny när den är nyvaxad. ?
knappt ens skavmärken på ramen bredvid fotpinnarna, typiskt där stövlarna brukar gnaga.
Den var väldigt fin när jag köpte den i somras, men jag har förbättrat den ytterligare.
Samt gett den en stor mekanisk översyn, för den hade stått nästan helt stilla i 6 år.
Ca 3500 mil på mätaren om jag inte minns galet, så en lågmilare.
Med insprut så är den i princip lika modern som dagens modeller, saknar bara katalysator och ABS.
Perfekt att ha om man som jag kör få gånger om säsongen, med familjepusslet att ta hänsyn till.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Härligt att läsa. Tänkte sååå 70-tal få soppatorsk. Efter jag läst hela inlägget så kom tanken på 70-talet som ju var en hel del annorlunda i mitt tycke och då även gällande gemenskapen...
Ja, eller hur!? ?
Oplanerat ger alltid goa minnen skulle man kunna säga (dock kanske inte alltid så roliga förrän senare i livet).

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack!
Nej, slutsiffran är fel, men första rätt ?
Det verkar vanligt att se fordon av samma sort och period bli inregistrerade med regnr som följer varandra.

Hojen är 20 år gammal nu, men är i ett skick som ger intryck av att bara vara max 3-4 år gammal.
Bara några få märken på den i på t.ex. svingen och gaffelbenen, respektive fälgarna, annars nästan som ny när den är nyvaxad. ?
knappt ens skavmärken på ramen bredvid fotpinnarna, typiskt där stövlarna brukar gnaga.
Den var väldigt fin när jag köpte den i somras, men jag har förbättrat den ytterligare.
Samt gett den en stor mekanisk översyn, för den hade stått nästan helt stilla i 6 år.
Ca 3500 mil på mätaren om jag inte minns galet, så en lågmilare.
Med insprut så är den i princip lika modern som dagens modeller, saknar bara katalysator och ABS.
Perfekt att ha om man som jag kör få gånger om säsongen, med familjepusslet att ta hänsyn till.
Plus att den inte skäms för sig på bana heller. Går utmärkt att få till knäskrap med co-pilot bakom som också skrapar samtidigt. ?

Av de hojar jag ägt är det den jag saknar mest. Tyvärr löstes den in, reparerades och såldes efter 12 år och 4500 mil. Ångrar bittert att jag inte köpte den av verkstaden för samma summa som försäkringsbolaget gav i lösen. Är nog väldigt nostalgisk.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...