Motorcyklister som åker förbi bilköer är rövhål?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
inte gör det mig nåt om de puttrar om i bilkön. Men sur blir man på de som håller en jävla fart mellan bilarna, det ger verkligen "oss" dåligt rykte.
Sen är det väl inte helt ovanligta att hojar kör om vid möte, det undviker jag att göra så långt det går då det sticker i ögonen på folk.

Buzz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
thumper
Sen är det mindre kul att se när man själv släpper förbi MC-förare så gott det går med bilen så svänger idioten några bilar fram för att blocka för mc-föraren. Sett mycket kul incidenter, tex SPARK hejdå med sidospegel för bilisten som försöker spärra för mc'n.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
motardnisse skrev:

Får han pengar för denna studie? :confused:
Med tanke på att artikeln är ett skämt, sajten är en humorsajt och att det upprepade gånger i den här tråden har förklarats att det är ironi så uppmanar jag dig att ta en vild gissning :rolleyes:

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skruttibangbang
R1 Uffe skrev:

2. Du får köra om i en bilkö om du håller dig inom körfältet & passerar på vänsster sida om bilen. OBS, detta gäller om du kör i en "bra" hastighet.........

Var kan man hitta det här i tryckt form? Står det i någon lagtext? eller är det någon rekomedation någonstans?

Har själv länge velat veta detta, och detta är en bra bit på vägen... :tummenupp

race

ninja hooker
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawa zx6r -98
ja åker förbi köerna varje morgon och efter middag!! :squid

anders´!

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ja det dar ar nog lite olika vart man ar. Sjalv kanner jag mig lite som en syndare nar jag glider forbi koerna vid rodljusen men gor det anda.
Har i London sa ska ni veta att inte ens MC-poliserna vantar utan glider fram och staller sig halvt inne pa overgangsstallena... :(

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Man skulle göra ett litet experiment och utlysa en dag då alla hojåkare "strejkar" i att köra förbi trafiken och istället lydigt ställer sig på "sin plats" i kön. Undrar hur långa köer det skulle bli då under en vanlig eftermiddagsrusning i sthlm...?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Förra veckan gjorde jag en en sån där laglig köomkörning, körde typ i 30, rullade förbi 10 bilar utan att behöva köra över mittlinjen, men då är det en biljävel som försöker snika sig förbi på insidan när vi kommer till rondellen, och DET är fett olagligt däremot, eftersom han försöker köra om på högersidan. I vilket fall hann jag stänga honom, så tji fick han :mad:
Jag förstår inte varför folk grinar, det går ju inte långsammare för dom för att glider förbi på utsidan? Men dom tillhör ju den befolkningskategorin (som är rätt stor) som måste gnälla på allt och alla, oavsett om dom har meddet att göra eller inte.

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
R1 Uffe skrev:
Hej Igen Fluppen,

Jag som är trafiklärare (igen....... :D ) kan nog svara på den här frågan.

1. Köra om på vägrenen får man inte, för då kör du om på fel sida, ja det räknas som att köra om om det är en bilkö & du passerar på vägrenen.

2. Du får köra om i en bilkö om du håller dig inom körfältet & passerar på vänsster sida om bilen. OBS, detta gäller om du kör i en "bra" hastighet.........

3. Är det flera filer så gäller samma sak, passera/kör om på vänster sida i en "bra" hastighet.

En annan sak om trafikförfattningar är: Att det finns mer undantag än lagar i trafiken ( Ett ordspråk som många Myndigheter & trafiskolor håller med om)

Jag har fattat det så här:
Om det är 2 körfält i samma riktning och man kör mellan dessa körfält blir man ansvarig till eventuell olycka som uppkommer pga att man befinner sig där. Däremot kan man inte få böter för att köra mellan körfälten så länge inget händer.

Rätta mig gärna ni som vet. Det är lika bra att vara säker.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Psychobiker skrev:
Förra veckan gjorde jag en en sån där laglig köomkörning, körde typ i 30, rullade förbi 10 bilar utan att behöva köra över mittlinjen, men då är det en biljävel som försöker snika sig förbi på insidan när vi kommer till rondellen, och DET är fett olagligt däremot, eftersom han försöker köra om på högersidan. I vilket fall hann jag stänga honom, så tji fick han :mad:
Jag förstår inte varför folk grinar, det går ju inte långsammare för dom för att glider förbi på utsidan? Men dom tillhör ju den befolkningskategorin (som är rätt stor) som måste gnälla på allt och alla, oavsett om dom har meddet att göra eller inte.

Nu hänger inte jag riktigt med här, körde du i det yttre eller inre körfältet i cirkulationsplatsen när bilen körde om på höger sida om dig.

För är det 70 km/h eller mindre & 2 körfält så spelar det ingen roll vilket körfält man kör om på.

Sen som sagt är det ju mer undantag än regler i trafiken, men rymms det 2 fordon i samma körfält så är det OK oxå :confused: :confused: :( :fakta

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Freddo skrev:
Jag har fattat det så här:
Om det är 2 körfält i samma riktning och man kör mellan dessa körfält blir man ansvarig till eventuell olycka som uppkommer pga att man befinner sig där. Däremot kan man inte få böter för att köra mellan körfälten så länge inget händer.

Rätta mig gärna ni som vet. Det är lika bra att vara säker.

jag förstod inte riktigt denna formulering *Om det är 2 körfält i samma riktning och man kör mellan dessa körfält blir man ansvarig till eventuell olycka som uppkommer pga att man befinner sig där.*

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Poison skrev:
Var kan man hitta det här i tryckt form? Står det i någon lagtext? eller är det någon rekomedation någonstans?

Har själv länge velat veta detta, och detta är en bra bit på vägen... :tummenupp

Om man fipplar i hop ett par lagar så funkar detta, det sa våran utb.lärare som jag hade när jag gick trafiklärar utb.

Freddo

Gick med
31 Mar 2003
Hoj
R1 Uffe skrev:
jag förstod inte riktigt denna formulering *Om det är 2 körfält i samma riktning och man kör mellan dessa körfält blir man ansvarig till eventuell olycka som uppkommer pga att man befinner sig där.*

Det var någon som förklarade det där för mig och han sa att om det händer en olycka där du är inblandad och du har kört mellan bilarna så blir du automatiskt vållande till olyckan.
Vet inte om det där förbättrade eller förvärrade saken men jag vet inte om jag kan förklara det mycket bättre i text.

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
jag har sett en snuthoj köra mellan bilarna i en kö.... :fakta lungt och fint gasade han vidare när det blev grönt..

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
snobben skrev:
:rolleyes: okey, skulle inte tro de!! mig gör de inget om jag stod i en kö och en mc körde förbi i vägrenen,säg nån person som skulle ställa asig i en kö med mc och vänta! :eek: finns inga sånna typ, om den där personen i fråga skulle ha mc så sätter jag 1000kr på att han också skulle göra så! det hör till mc s "rättigheter" om man kan säga så! :fakta

ironi???

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...