Motordemontering XT/TT350

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Tjena!

Försöker få ur motorn ur min TT350 men har fastnat lite på bakre motorfästet.
Det är en lång j-a sak som går genom ram-sving-block-sving-ram och trots att jag har en halvotydlig svartvit bild i serviceboken fattar jag inte hur jag ska få ut den och vet inte hur mycket våld jag bör bruka. Har muttern borta men får fanimej inte ut axeln. Antar att jag måste ha något att ersätta med samtidigt som jag drar ut så inte svingen lossnar helt.

All (vettig såklart jag vet hur det brukar bli) input mottages tacksamt. Och om någon råkar sitta på en motor eller delar till en så är jag intressent.

(Random motorblocksdelar som plockats upp på E4 vid Skärholmen är inte intressant för de har jag lämnat där).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen skillnad ifall du skruvar på bulten (den långa saken)? Ibland kan de vara gängade i t.ex. ramen fast de har bult längst ut.

Annars valfri bult, dorn eller dyl och en hammare brukar funka. Bara man får lite rörelse i den lossan den bättre sen.
Glöm inte smörja allt ordentligt med 5-56/WD40.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Ingen skillnad ifall du skruvar på bulten (den långa saken)? Ibland kan de vara gängade i t.ex. ramen fast de har bult längst ut.

Annars valfri bult, dorn eller dyl och en hammare brukar funka. Bara man får lite rörelse i den lossan den bättre sen.
Glöm inte smörja allt ordentligt med 5-56/WD40.

Jodå, jag har provat om den är gängad (provat åt båda håll för säkerhets skull) och den roterar fritt .. ska dra en repa med 5-56 och kanske lägga en träbit mellan innan jag svingar hammaren så jag inte skadar bulten. Tackar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Egentligen kanske jag borde hålla tyst, men...

du skriver att bulten går genom svingen också? Kan det vara så att fjädern trycker lite på svingen, tillräckligt för att bulten ska kärva?


Har jag tänkt fel är det här bara att ignorera.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Egentligen kanske jag borde hålla tyst, men...

du skriver att bulten går genom svingen också? Kan det vara så att fjädern trycker lite på svingen, tillräckligt för att bulten ska kärva?
Har för mig att det är en liknande lösning som min XT600 har.
Och då har du ett visst tryck från fjädringen ifall allt fortfrande är monterat.

Kan hända att det räcker att fjädra upp/ned den en bit för att kunna knacka ut bulten/svingaxeln enklare.

Bilden visar en XT350 från 1995
XT350_1.jpg
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Kan ligga ngt i det.. Ska prova med lite tryck på ... Rätt puckat på sätt och vis. Logiken säger att jag inte vill ha belastning på den del jag ska lossa men allt är inte logiskt.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
På min gamla TT350 hade distanserna i svingeln rostat fast i axeln, bland det värsta jag brottats med och jag har mekat lääääääääänge, ett rent Jä-la helvete att får loss den bulten så jag förstår vad du kämpar med, man var ju lite skraj för motorblocket om man säger så :gnissla

Värma på som valigtvis är the shit gick inte då distanserna sitter helt dolt i svingeln, jag vill minnas att det hela slutade med en liggande hoj, rejält mothåll av stål & betonggolv och en rejäl slägga:död
 
Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Kanon! Tack... Blocket skiter jag i eftersom det är pga det stora hålet i just blocket jag vill ha ut motorn. Mer våld is da shit!
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Fick tipset att lossa på dämparen som ev lägger tryck på axeln ... Kanske minskar våldandet ... Visar sig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fick tipset att lossa på dämparen som ev lägger tryck på axeln ... Kanske minskar våldandet ... Visar sig.

Exakt, det var det jag menade!
Om du lossar dämparen så svingen är "lös", så vore det väl faan om bulten inte kommer ut!
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Så är det troligen den snurrar fint men rör sig inte i sidled. Kranen till gasolen ligger tråkigt nog längst in i förrådet i campingköket :-/
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Värme och våld avklarat... Resultat = mindre gasol i tuben och , ja inte mycket mer. Nästa steg blir att lägga den ner och använda mer våld.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Se till att du ställer in din kamerakanon i filmläget så vi andra kan få se aggressioner! :)))
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag kör ju vintage prylar.. Inget filmläge på kanonen .... Men jag får väl försöka dokumentera bättre.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Har lagt den ner och pallat upp med betongplattor ... Ngn kväll i veckan ska det nog våldas lite..

ImageUploadedByTapatalk1353264194.853366.jpg

Så här ser motorn ut som är anledningen till hela arbetet

ImageUploadedByTapatalk1353264235.747362.jpg ImageUploadedByTapatalk1353264312.283203.jpg

När det ska bankas får jag väl filma lite.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
JAG...skulle inte börja "slå" på grejorna .

Jag skulle leta rätt på en verkstad, bil eller mekanisk verkstad som har en verkstadspress, typ sån här:
biltemapress.jpg
Se till att få rejält med STÖD mot ramen på den sida som bulten ska ur åt, och använda en bra dorn som trycker så att inte bulten blir skadad.

Lite mer jobb, men du är garanterad att inte skada ramen, vilket du nästan med 100% säkerhet kommer att göra med stora hammaren.

/KentW
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Problemet är att få iväg hojen och lyfta in den i en press... Bulten går alltid att byta, tack för tipset dock ..
Ser inte direkt hur skilnaden skulle bli med den metoden dock dorn med slag eller dorn med tryck.. Ramen måste vara mothåll i båda fallen så det går väl på ett ut. Risken är möjligen mindre att skada ramen med hammarvarianten eftersom kraften som genereras inte blir lika kraftig som med en hydralpress.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top