Motorer

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Hörde på referatet från träningarna i Qatar, där sa Tobias L att Max Biaggi förbrukat mer än 24 motorer under en säsong, med andra ord , mer än en motor /race.
Om det står lika illa till med de andra fabrikaten, så måste det väl snart vara läge att införa samma regler, som förra årets MotoGp.

Detta är ju i så fall ett steg tillbaka till tiden med Foggy och James W, när deras Ducatimotorer höll c:a 30mil, så de fick byta mellan träning och tävling.
Racing skall vara kul och inte vara de rikas sport. Man ser ju i Sverige vad svårt många har att få det att gå ihop. En orsak till jag lägger mina korvören på lite sponsring till amatörer i Sverige.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej Tocar. Alla sanningar kommer väl inte alltid fram. Dessa 24 förbrukade motorer har väl återuppstått i annan skepnad. Jag kan tänka mig att en rejält lättad vevaxel uppvisar sprickbildning efter ett visst antal mil, samma med maximalt lättade kolvar. Vevstakarna tappar väl lite utav sin rundhet i hålen och sträcks ut lite. Så principen byt motor till minst varje race så är injusteringsparametrarna detsamma jämt. Förmodar att alla motorer är bromsade till likvärdiga effektvärden i fabrik. Jättedyrt. Jajamen! X antal motorblock per säsong kanske. SBK och Moto GP får för mig gärna vara JÄTTEDYRT. Men förövrigt tror jag att i många lägen är typ standardklasser ok för att ge god racing. Har precis budat på en Ducati 916SP 1995. 6500 mil! Tänker på det som du nämde om Foggys Duccar tidigt 90 tal ( 30 mil ).

Ha det gott, Mvh TOCAR. Snart är jag pensionär, hoppas då på mycket mer sporthojsåka.

Någon som vet om en Desmocedici i Sverige. Har ju funnits 2 till salu tidigare. De vart sålda till Danmark och Finland. Kan det finnas mer i Sverige. Jag ska köpa en sådan, finns de några kvar in Sverige? Är att föredra framför import, tänker då lite på försäkringsbiten. Men har inget emot import, kanske bara det extra jobbet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En av anledningarna till att Ducati får köra med 200 cc extra var att 999:an var så extremt dyr att hålla på en nivå så att de kunde vinna race. Motorn höll kanske 30 mil.

Toyman: Kolla med Claes på Bikestop i Linköping. Hans kompis hade sin Desmosedici i deras lokal och kanske har den kvar.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Att jag tycker sporten går åt fel håll, när det börjar bli så dyrt att startfälten minskar. I MotoGP insåg man faran med skenande kostnader och införde begränsning på antalet motorer.
Det skenar ju iväg till så höga kostnader att många , däribland ett gäng duktiga svenskar, inte har råd att tävla på hög nivå utomlands.
Startfälten skall inte bara vara ett gäng med tillgång till stora pengar/sponsorer/MOTORER
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej och tack, S&S3M. Talade med Linköping för någon månad sedan. Det var den hojen som försvann till Finland
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Om någon är värd att få gå i pension, så är det du! Hoppas hälsan hänger med dig och att du hittar din Ducati.
Vi ses säkert på vägarna i sommar:hej:hej
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vi får hoppas jorden/världen får lite fart under fötterna. Nu är samhället bra illa ute, och det som i mången motorsport gäller ju i vardagen också. Svindyrt blir allt för man hinner inte börja använda grejerna förrän det är ersatt utav moderna grejer. Samtidigt är ju vi män lite konstiga...... eller? Går det inte tillräckligt fort, då vill vi gärna köpa andra grejer utan att först kanalisera problemet, kanske behöver grabben/gubben bakom styret lite fastdriving-teori inpräntat i gamla felaktiga beteenden.

Håller med dig TOCAR, klasser med mera likt original behövs, racing behöver vara tillgänglig för mer motorcyklister. Motorsport generellt har väl alltid tömt dränerat plånböcker och de som kommit längst är ju de som lyckat finna mer folk till räkningarna, sponsorer och bidragsgivare. En typ standard 600cc hoj. en 2 dagars helg på bana med träning och kval och race. är det typ 6 däck? Ett Oljenbyte och filter! Transport, övernattning, anmälningaavgift osv:

Jag kan se siffrorna rulla fram! Svettigt. Har ju själv raceat i 22 år. Svindyrt, går ej att genomföra utan att man ser det som ett heltidsjobb, vinterhalvår = marknadsföra sig själv och otaliga möten med hugade sponsorer. Sommarhalvår = utföra det jobb man sålt in sig på till sina sponsorer. Är man inte beredd jobba mer med sin hobby än sitt ord jobb är det en svår uppgift att få till något som man kan kalla racing.

Köra lite grann, när man hinner med! Nä en serie utav något slag måste väl vara målet. Är målet Europa, då får man nog ha en Sponsor oavsett Racingens karaktär amatör kontra Professional. Köra ute i Europa och förvänta sig resultat kräver nog att man ej behöver gå till jobbet på måndag!

Problemet du börjar tråden om är jättestort och svårlöst. Sverige e inge bra heller. Långa avstånd och kanske ej folkets favoritsport.

Hur går det med haggrenracing, har ni kul? Mvh Toyman
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det skenar ju iväg till så höga kostnader att många , däribland ett gäng duktiga svenskar, inte har råd att tävla på hög nivå utomlands.
”Duktiga svenskar” har alltid haft svårt att få ihop pengar för att tävla på hög internationell nivå. Det har inte med reglerna att göra, utan är i första hand ett kulturellt/socialt/strukturellt problem.

En svensk förare har lyckats köra på högsta internationella nivå.

PS. Man kan hävda att Stiegefelt körde på högsta internationella nivå, men han var alltid missnöjd med materialet. Inför 2003 sa Stigefelt såhär: ”Basically, this is the best combination of machine, crew and team-mate I have ever had and I could not be happier because I feel I at last have the opportunity to demonstrate my talent on the world stage.” Facit blev 26 poäng om plats 20 i sammandraget. Kanske är svenskar helt enkelt into bättre än så. DS
 

Bifogat

  • Kent Andersson Yamaha 125 1973.jpg
    Kent Andersson Yamaha 125 1973.jpg
    137.1 KB · Visningar: 67
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Håller med dig TOCAR, klasser med mera likt original behövs, racing behöver vara tillgänglig för mer motorcyklister.

Hur går det med haggrenracing, har ni kul? Mvh Toyman

Vi har mest mailkontakt, får någon CD från race/träningar, nu hade tydligen någon annan sponsor hoppat av och det innebär att de får svårt att köra två hojar i teamet.
Det är detta som gör att man lider med killarna som tävlar i "mitten", liten tuva stjälper stort lass.

Så förmodligen går jag in med lite pengar till Teamet så de kan betala startavgifter och liknande. De som vill köra roadracing borde inte vara tvungna att tigga pengar på bygden för att få råd att utöva sin sport.
Vi hörs!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
De kör 28 race i år så det är inte mer än en motor/race men däremot ganska mycket mer än en motor/helg.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Frågan är ju vad som menas med "förbrukat".
På toppnivå ser jag det som ganska normalt att skifta motor innan racet, kolla igenom föregående motor och korrigera det som behövs och byta slitdelar enligt rullande schema.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top