johan.lindgren
Medlem
Min gamla hoj har gått långt uppskattningsvis 13-14000 mil, den drar en hel del olja, läcker lite från topp-packningen. Jag har inte själv någon enorm mecka-motor erfarenhet direkt men är bra sugen på att se det lite som ett läro objekt men med gränsen att jag inte har någon enorm plats att breda ut mig på för detta.
Jag har varit lite inne på att (utöver kontrollera ventilerna och ventilsätena) låta horna cylindrarna och byta kolvringar, men iom en sådan service så minskar ju rimligen kompressionen och således effekten, är det inte dax att byta kolvar då också eller missar jag något då? Kan det vara en dålig idee att byta kolvar?
Hur är det (rimligen) med toppen, kamkedjan, packboxar, ramlager osv efter så pass många mil? Utöver att motorn läcker från toppen, den blå röken från avgasröret och den rimliga minskningen av effekt sedan nyproduktionen så är den verkligen en glädje att köra och jag kommer antagligen att ersätta min senare inhandlade xjr1300 med min gamla cb när den väl är körklar igen - av den anledningen vill jag verkligen göra en satsning på hojjen men kanske inte till vilket pris som helst.
Utöver motorgenomgången så blir det väl en del skönhetsuppgraderingar på vägen då den nu i orginalutförande inte är bland de snyggaste av hojjar direkt.
Så slutligen, vad bör rimligen göras med den gamla motorn?
Jag har varit lite inne på att (utöver kontrollera ventilerna och ventilsätena) låta horna cylindrarna och byta kolvringar, men iom en sådan service så minskar ju rimligen kompressionen och således effekten, är det inte dax att byta kolvar då också eller missar jag något då? Kan det vara en dålig idee att byta kolvar?
Hur är det (rimligen) med toppen, kamkedjan, packboxar, ramlager osv efter så pass många mil? Utöver att motorn läcker från toppen, den blå röken från avgasröret och den rimliga minskningen av effekt sedan nyproduktionen så är den verkligen en glädje att köra och jag kommer antagligen att ersätta min senare inhandlade xjr1300 med min gamla cb när den väl är körklar igen - av den anledningen vill jag verkligen göra en satsning på hojjen men kanske inte till vilket pris som helst.
Utöver motorgenomgången så blir det väl en del skönhetsuppgraderingar på vägen då den nu i orginalutförande inte är bland de snyggaste av hojjar direkt.
Så slutligen, vad bör rimligen göras med den gamla motorn?