Motorgenomgång på gammal CB 900F -81

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Min gamla hoj har gått långt uppskattningsvis 13-14000 mil, den drar en hel del olja, läcker lite från topp-packningen. Jag har inte själv någon enorm mecka-motor erfarenhet direkt men är bra sugen på att se det lite som ett läro objekt men med gränsen att jag inte har någon enorm plats att breda ut mig på för detta.

Jag har varit lite inne på att (utöver kontrollera ventilerna och ventilsätena) låta horna cylindrarna och byta kolvringar, men iom en sådan service så minskar ju rimligen kompressionen och således effekten, är det inte dax att byta kolvar då också eller missar jag något då? Kan det vara en dålig idee att byta kolvar?

Hur är det (rimligen) med toppen, kamkedjan, packboxar, ramlager osv efter så pass många mil? Utöver att motorn läcker från toppen, den blå röken från avgasröret och den rimliga minskningen av effekt sedan nyproduktionen så är den verkligen en glädje att köra och jag kommer antagligen att ersätta min senare inhandlade xjr1300 med min gamla cb när den väl är körklar igen - av den anledningen vill jag verkligen göra en satsning på hojjen men kanske inte till vilket pris som helst.

Utöver motorgenomgången så blir det väl en del skönhetsuppgraderingar på vägen då den nu i orginalutförande inte är bland de snyggaste av hojjar direkt.

Så slutligen, vad bör rimligen göras med den gamla motorn?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Byter du ringar och Honar/Henar så får du tillbaka den tänkta kompet. Men är kolvarna slitna i kolvringsspåren så gör det inte så stor nytta. Då är alternativet ett 985 kolvkit Wiseco.
Kamkedja, men även kedjan som driver transmision slits en hel del på dom där. Kolla det.
Toppen och ventilsäten. Låter rimligt att se över. Kolla att den som gör det verkligen har rätt grejer. Det är svårt med tunna ventilskaft.
Ram och vevlager brukar inte vara ett problem. Ska du byta kedjorna så måste/bör du dela blocket. Då ser du om lagren är dåliga eller inte. Lager är ganska dyra...
Styrskenorna till kamkedjorna ska du byta.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
..
Jag har varit lite inne på att (utöver kontrollera ventilerna och ventilsätena) låta horna cylindrarna och byta kolvringar, men iom en sådan service så minskar ju rimligen kompressionen och således effekten, är det inte dax att byta kolvar då också eller missar jag något då? Kan det vara en dålig idee att byta kolvar?
..

Så slutligen, vad bör rimligen göras med den gamla motorn?

Alla dina förslagna åtgärder kommer att ÖKa kompression&effekt jämfört med vad du har idag (om man nu inte gräver dvs fräser för mycket ventilsätena)!

Iom motorn har gått rätt många mil är det möjligt att inte bara kolvringarna är slitna men också kolvarna: är det så, är det lika bra att gå till nästa ÖD kolvar och "borra" dvs hona därefter. Hona cyllarna vill man troligen i vilket som helst fall.
-> då man öppnar mäter man ( den enklaste fall med en vanligt 0.05 mm osv bladmått hur pass är kolvarna till hålen) samt som konstaterar hur mycket cyllarna är slitna där "högst upp".

-ventilerna kan också vara slitna dvs för tunna vid kanten, t.om "böjda" där. Räkna med att kan vara aktuellt att byta alla, eller t.ex bara alla avgasventiler.

-kamkedjan har säkert gjort sitt med dessa mil, då man ändå är där och pillar..

---
- vevstakslager: kan också vara slitna och värda att byta: dock då måste man lossa och avmontera hela motorn. Visserligen kunde man lämna motorn kvar i hojen och bara koncentrera på cyllarna och toppen - för att begränsa ingreppet och kostnaden. Om man inte har ett problem med t.ex lågt oljetryck eller något oljud från "nedre våningen".

---
Jag skulle tycka att OM vill gillar hojen är det såklart värt att åtgärda den övre delen av motorn på plats - för att bli av med problem du har märkt. Det kan vara en bra "case" även om du låter någon verkstad göra allt. Delarna kan man beställa för ett rimligt pris t.ex via ett känd nätplats - om man nu inte är "religiös" och accepterar bara Honda OEM.

-och om du själv vill (lära dig att) meka, då tar du grepp över hela motorn; öppnar och troligen byter också iaf vevstakslager, kanske lameller eller fjädrar i kopplingen, kollar alla drev + vad som än kan ha slitits där inne.. troligen byter också alla axelpackningar. (Som resultat med det här senare alternativet skulle motorn palla 10'mil till - därmed då börjar man få slitage och problem med förgasare, elkomponenter, osv)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle inte göra ett dugg förrän motorn börjar låta illa.If it aint broken dont fix it...

Att öppna en motor och byta det nödvändiga, fixa och dona lite av varje och ändå göra det budget kommer att gå lös på norr om 10 000kr om du inte kan göra allt själv och har verktygen. Så då får man fråga sig om det är värt de pengarna att sänka i cykeln och veta att du garanterat inte får tillbaka dem vid försäljning.

Kontroll av topp, slipning av några ventiler, byte av någon ventil och MIRA fräsning av några säten på firma 3000kr
Borrning och honing av cylinder på firma 2500kr
Kolvar+ringar 1000kr för kinaskit och 4000kr för kvalité
Packningar, kamkedja div lager och småpill 3000kr

Men är det ens ögonsten och man vill ha cykeln i 20 år så kan lite slantar spela mindre roll.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Tack för mycket bra svar!!

Växellådan och koppling känns väldigt gedigna till trots, även om växellådan har en tendens att missa på hög-acc växlingar ibland.

Jag kan mycket väl förstå varför man inte ska röra något som funkar iofs men det känns lite illa att låta en kass topp-packning och kolvringarna vara.. Riva ut motorn ur hojjen måste jag ju göra ändå om det ska åtgärdas men kan man verkligen horna och bibehålla de gamla kolvarna och få ett bättre komp av det?
Blir det problem med maskineriet i den undre delen av motorn kan jag nog tänka mig att ersätta den med en annan bättre beggad maskin iofs.

Inköpspriset på hojjen har jag spräckt för länge sen i form av tidigare service och avgassystem och all crap så det loppet är redan kört, men en liten tanke på pristak kan man ju ha ändå - åtminstonde månadsvis ;)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Man kan bara få cyllarna honad "lätt" om de annars är inte (för) slitna, bara "glasaktiga". Och är kolvarna inte heller för slitna kan man behålla dem lika väl - alltså om du lyckas behålla spelet mellan cyl och kolv stort sätt inom toleransen. -Troligen, utan att läst "Haynes", nånstans under 0.06 mm(?)

Min poäng i tidigare var att iom jobbet och honingen, packningarna osv ändå kostar är det kanske värt att byta kolvarna ändå för att få det riktig bra för en rätt marginell merkostnad: Slår du upp piston kit cb900 på eB får du rätt många prisalternativ. Och iom en äldre hoj det kanske behöver inte vara riktigt OEM kvalite &pris. (T.ex Wiseco är mycket kvalitativ kolv. Samt som, för en sån äldre hoj finns det troligen gamla lager hos "några butiker" vilka vill göra hyllplats och slumpa bort varorna som inte rör..? I övrigt, Japanska kolvtillverkare kan ha eksakt samma kolv utan Hondas röda packning, för ett helt annat pris.. Vet inte ens om "de fruktade kinaskräpmakarna" har blivit pigga att tillverka eftermarknadsdelar till en sån här popular renoveringsobjekt som 35år gammal cb900..)

Du kan renovera "övre våningen" av motorn på plats vilket gör jobbet rätt mycket mindre. Problemet är att man inte vet "omfattningen" innan man avmonterad och inspekterad. Det kan bara vara en cyl/kolv som är dålig, iaf i teorin.

-jag blev något sätt "grillad" nästan på alla punkter av mitt tidigare svar - men tycker personligt att det är såklart värt, t.om respektabelt att någon vill behålla och bevara en sådan gammal fin hoj i en bra brukskick. Vore det min hoj, bara med de listade problem och inget stort med växlarna, skulle jag renovera toppen och cyllarna till en nivå som känns rimlig.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Min poäng i tidigare var att iom jobbet och honingen, packningarna osv ändå kostar är det kanske värt att byta kolvarna ändå för att få det riktig bra för en rätt marginell merkostnad

Jo jag har ställt mig den frågan ett par gånger själv och det känns till trots som att det är något jag är sugen på inte minst "ha gjort" och kan lägga till i min erfarenhetslista ;) Men samtidigt kändes det aningen bättre att fråga om det kanske är dumt att göra det utan att peta på de nedre delarna något alls.
Sist jag petade något i en öppen motor var en 100cc 2-takts gokartmotor för snart 20 årsedan, men då var det farsan som gjorde grovjobbet. ;)

Jag blev först förvånad själv hur mycket roligare den här gamla hojjen var att köra än min mer moderna som har mer kusar men i princip bara är kul att köra när det går (för) fort. Den gamla CB'n går riktigt fint nu förrutom att det inte är så kul att fylla på olja varje gång man fyller på bensin. Ljudet, gången, hanteringen - allt talar för den gamla häcken :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ekonomiskt sett är det helt värdelöst att åka hoj... Men det har gett så otroligt mycket roliga stunder.
Bland annat skruvandet i garaget. Har du råd eller gillar att äta skorpor. Kör på och renovera. Det är kul och lärorikt.
Visst går det att köpa en beg motor och sätta i. MEN, hur är den i skick då? Risken är att du ska ut med motorn i ramen 2 ggr... typ det tråkigaste:gnissla som finns när man meckar MC. Men resten är kul :yoparty
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Visst går det att köpa en beg motor och sätta i. MEN, hur är den i skick då?

Ellerhur. Men det jag refererade till främst med om de undre delarna skevar så handlar det nog mer om priset att faktiskt ge sig på att byta ramlager, bussningar osv hällre än själva mekandet i sig självt. Jag är inte ute efter någon musee-hojj, jag vill åka för att det är skojj, sen får den lov att vara i det skick det kräver lite ;)
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag gjorde en liknande operation på en likadan hoj för ca. 20 år sedan, den hojen hade då gått ungefär 4000 mil. Orsaken var att jag tappade kompet på en cylinder. Detta berodde på en liten sotflaga som fastnat på kanten till en av avgasventilerna. Jag rev ut hela motorn på golvet, lyfte topp, slipade in ventiler, schimsade om ventilspelen, lyfte cyllar och honade lätt samt bytte ringar och slitdelarna till kamkedja. Gick som en dröm efteråt. Nu har det ju gått ett antal år och betydligt fler mil så din kanske behöver mer kärlek.

Är det värt det?
Ekonomiskt, NEJ!
Roligt JA!!!
Känslan att fixa en hoj själv, oslagbart!

Jag skulle utan tvekan fixa den. Om bottendelen verkar frisk.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Du kan renovera "övre våningen" av motorn på plats vilket gör jobbet rätt mycket mindre. Problemet är att man inte vet "omfattningen" innan man avmonterad och inspekterad. Det kan bara vara en cyl/kolv som är dålig, iaf i teorin.

Så det går att få av kammar, topp och cylinder utan att slita ut motorn ur chassiet? Jag trodde det var ett måste för att renovera något i dom sektionerna? Antar att det står mer beskrivet i haynes-manualen...
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Är det värt det?
Ekonomiskt, NEJ!
Roligt JA!!!
Känslan att fixa en hoj själv, oslagbart!

Jag skulle utan tvekan fixa den. Om bottendelen verkar frisk.

:crash

Jag har aldrig sett läckage eller underliga ljud från bottendelen och det enda jag vet om är att växlandet som kan hoppa i neutral när man gassar på lite extra.

Jag har räddat hojjarna några gånger och visst är känslan skön när man lär sig känna dem lite mer om något strular :) Service gör jag generellt själv på grejjorna men öppna motorn (mer än förknasarna) har jag inte kommit till förränn nu.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så det går att få av kammar, topp och cylinder utan att slita ut motorn ur chassiet? Jag trodde det var ett måste för att renovera något i dom sektionerna? Antar att det står mer beskrivet i haynes-manualen...


Exakt hur det är på din vet jag inte men vanligtvis så kan man plocka av toppen och lyfta cylindrarna med motorn kvar i ramen.

Den stora frågan är om man skall. Jag tänker mig att ventiler som gått 14 000 mil garanterat kommer att vara trötta, såpass trötta att du inte kommer att göra nytta med ventilslippasta och indianpinne från Biltema. Samma sak när du kommer till cylinderloppen, de kommer garanterat att vara tröttare än att det går att rädda med lite honing och en uppsättning nya ringar för en tusing.

Så jag skulle säga att börja plocka isär en fullt fungerande motor för att börja snikrenovera kommer inte göra något gott, spara pengarna tills den låter eller går illa och renovera på riktigt då.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Så det går att få av kammar, topp och cylinder utan att slita ut motorn ur chassiet? Jag trodde det var ett måste för att renovera något i dom sektionerna? Antar att det står mer beskrivet i haynes-manualen...

Det står säkert klart i Honda verkstadsmanualen eller i "Haynes", men ja: bortsett några undantag det går att avmontera först "bort" topplocket och sen "lyfta bort" cyllarna (blocket). (Har svaga minnesbilder att den första CB750n kan ha varit ett sådant nämnd undantag..?) -I själva verket, med vissa modeller är motorn mycket enklare att få bort/lirka tillbaka, utan de övre "klumparna". ->lättare undvika skador och skrapor i delar och ram. (Och mycket lättare att hantera).
Dessvärre har jag inte manualerna eller solid fakta just för CB900F. Troligen går att hitta och ladda ner gratis, iaf via någon Honda-klubb..

Lycka till, vad som än Du bestämmer att göra! :)
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Kolla på nån skrot först, kan ju finnas en fin motor. CB750 motorn passar också

Men vill du verkligen fixa din egen motor så borra in nya kolvar, byt till vassare kamaxlar, montera bättre förgasare
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Kolla på nån skrot först, kan ju finnas en fin motor. CB750 motorn passar också

Men vill du verkligen fixa din egen motor så borra in nya kolvar, byt till vassare kamaxlar, montera bättre förgasare

Jag har börjat kika (sätta upp lite bevakningar) efter en eventuellt begagnad motor, så vi får se vad som finns i gömmorna där ute.

Nu till den dummar frågan :)
Hur påverkar typen av kamaxel motorn? Jag har väl på känn att det är en form av trim, men jag vet inte hur det fungerar eller snarare hur "vassare" kammar påverkar motorn? Inte minst slutligen - hur hittar man något sådant till en så gammal motor?
Vassare förgasare är väl minst lika kostsamt som ett paket nya (bra) kolvar gissar jag... begagnat
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vassare kamaxel gör hojen lite bråkigare att köra på allmän väg. Trots att jag har en 180 hästars BanditS är det roligare att köra kurviga vägar med VS1400'an. Femmans växel täcker in 40-130 - sen blir vibrationerna jobbiga. Satsa på lite högre kompression och om möjligt mer kubik, strunta i andra förgasare och kam.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Vassare kamaxel gör hojen lite bråkigare att köra på allmän väg. Trots att jag har en 180 hästars BanditS är det roligare att köra kurviga vägar med VS1400'an. Femmans växel täcker in 40-130 - sen blir vibrationerna jobbiga. Satsa på lite högre kompression och om möjligt mer kubik, strunta i andra förgasare och kam.

Med min XJR får jag också det fenomenet att man kan köra på högsta växeln från 40 eller så vilket jag tyckte gjorde åkningen betydligt tråkigare. Den gamla CB'n jobbar man med växellådan helatiden, hela rå-heten i maskinen är jag helkär i! XJR'en trots lite trim och annat avgas har den moderna symaskinskänslan som jag inte är så kompis med.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top