Hej (första inägget!),
Jag är i process att inhandla en riktigt läcker R1:a (-98) som har gått runt 5000 mil. Vad jag funderar över är om någon här har erfarenhet hur länge en R1:a (eller sporthoj rent allmänt, då detta är min första) kan rulla innan motorn behövs bytas. Jag förstår att det handlar mycket om hur den körs och annan service, men rent generellt -- om det finns en gräns där man helt enkelt inte bör köpa alls på grund av riskerna.
Jag har hört 6000 från något håll, och en annan har sagt 10000, men inget från någon som vet, eller ens har en R1:a (eller sporthoj för den delen!)
Försök att hitta priser på reserv-motorer misslyckades helt, så jag har ingen som helst uppfattning vad en ny/lätt begagnad motor ligger på vid behov av byte.
Finns det något enkelt sätt att kolla om de 5000 milen har tagit hårt på motorn (utan att plocka isär den -- eftersom jag gärna vill kolla INNAN jag köper, om jag nu gör det )
Jag vill bara försäkra mig om att jag inte köper något som går sönder om ett halvår eller som kräver konstant mekande/bytande av diverse delar för att hållas flytande. Tips eller liknande skulle uppskattas jättemycket.
(PS: Ursäktar om detta är en dum fråga, eller om det har besvarats innan. Jag sökte på google, forumet, och i servicemanualen men jag hittade inget.)
Jag är i process att inhandla en riktigt läcker R1:a (-98) som har gått runt 5000 mil. Vad jag funderar över är om någon här har erfarenhet hur länge en R1:a (eller sporthoj rent allmänt, då detta är min första) kan rulla innan motorn behövs bytas. Jag förstår att det handlar mycket om hur den körs och annan service, men rent generellt -- om det finns en gräns där man helt enkelt inte bör köpa alls på grund av riskerna.
Jag har hört 6000 från något håll, och en annan har sagt 10000, men inget från någon som vet, eller ens har en R1:a (eller sporthoj för den delen!)
Försök att hitta priser på reserv-motorer misslyckades helt, så jag har ingen som helst uppfattning vad en ny/lätt begagnad motor ligger på vid behov av byte.
Finns det något enkelt sätt att kolla om de 5000 milen har tagit hårt på motorn (utan att plocka isär den -- eftersom jag gärna vill kolla INNAN jag köper, om jag nu gör det )
Jag vill bara försäkra mig om att jag inte köper något som går sönder om ett halvår eller som kräver konstant mekande/bytande av diverse delar för att hållas flytande. Tips eller liknande skulle uppskattas jättemycket.
(PS: Ursäktar om detta är en dum fråga, eller om det har besvarats innan. Jag sökte på google, forumet, och i servicemanualen men jag hittade inget.)