Motorhållbarhet och höga miltal (YFZ-R1)

Bliss

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki ER-6F, 2006 (Silver)
Hej (första inägget!),

Jag är i process att inhandla en riktigt läcker R1:a (-98) som har gått runt 5000 mil. Vad jag funderar över är om någon här har erfarenhet hur länge en R1:a (eller sporthoj rent allmänt, då detta är min första) kan rulla innan motorn behövs bytas. Jag förstår att det handlar mycket om hur den körs och annan service, men rent generellt -- om det finns en gräns där man helt enkelt inte bör köpa alls på grund av riskerna.
Jag har hört 6000 från något håll, och en annan har sagt 10000, men inget från någon som vet, eller ens har en R1:a (eller sporthoj för den delen!)
Försök att hitta priser på reserv-motorer misslyckades helt, så jag har ingen som helst uppfattning vad en ny/lätt begagnad motor ligger på vid behov av byte.

Finns det något enkelt sätt att kolla om de 5000 milen har tagit hårt på motorn (utan att plocka isär den -- eftersom jag gärna vill kolla INNAN jag köper, om jag nu gör det ;))
Jag vill bara försäkra mig om att jag inte köper något som går sönder om ett halvår eller som kräver konstant mekande/bytande av diverse delar för att hållas flytande. Tips eller liknande skulle uppskattas jättemycket. :tummenupp

(PS: Ursäktar om detta är en dum fråga, eller om det har besvarats innan. Jag sökte på google, forumet, och i servicemanualen men jag hittade inget.)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Nån av hojtidningarna tog en GSXR1000 06 eller 07 som gått 5000mil och plockade isär. Den hade förutom landsvägskörning rullat i bänk ett hundratal gånger samt kört några däcktest på bana. Ganska hårda mil om jag får säga mitt.

Kopplingen var sliten, annars låg allt inom toleranserna i motorn.

På R1 kollar du att 2:an inte hoppar ur vid gaspådrag, som kan berätta lite om hur tidigare ägare kört.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Nån av hojtidningarna tog en GSXR1000 06 eller 07 som gått 5000mil och plockade isär. Den hade förutom landsvägskörning rullat i bänk ett hundratal gånger samt kört några däcktest på bana. Ganska hårda mil om jag får säga mitt.

Kopplingen var sliten, annars låg allt inom toleranserna i motorn.

På R1 kollar du att 2:an inte hoppar ur vid gaspådrag, som kan berätta lite om hur tidigare ägare kört.

Motorrad och det var en gixx 1000 K5. :)

5000 mil utan större problem.. Motorn gav 123.8kw vid första bänkningen och 126.4kw vid sista bänkningen. :tummenupp
 

Solid snake

Guest
Byter motor gör man när den totalhavererar, och då menar jag rasar ordentligt...

Annars byter man bara lager, ventiler, styrningar till ventilerna osv osv så tuffar den på ett par tusen mil till.

Öppna när den drar mer än 1 liter olja/200 mil.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Dom flesta hojar går utan problem 6-8000mil utan besvär sålänge man servat den som den ska och inte misshandlat den något fruktansvärt..

Rettan har väl lite problem med växellåda så den kan ju vara en pejl på hur resten mår..

Sen händer det att maskiner rasar, ventilsallad och skurna vevlager.. Men det känns mest som otur och det mesta går att fixa..
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
5000 mil på 2-3 år?!

Hatten av!

/a
 

Bliss

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki ER-6F, 2006 (Silver)
Tack för alla svar! Mycket bra saker att tänka på där.
Jag har kollat upp lite vanliga problem med R1:eek:rna (98) så jag tror jag har relativ koll på den biten.
Men om jag ska tolka allt detta rätt så är 5000 mil inga problem, utan det går bra att byta lite ventiler och lager när den börjar krångla? Är oljeförbrukningen ett bra mått på hur motorn mår? Vad ligger normal förbrukning på då, 1-2dl/100 mil eller så?

Om en kvalificerad gissning skulle göras, och vi utgår från att hojjen är i bra skick i övrigt, hur länge tror ni att den kan klara sig (förutsatt bra service/reparation)? 5 år, 10 år, mer/mindre? Vad skulle ha varit ett rimligt pris för den (vet inte om 45 000 är billigt, men det är kanske inte så dyrt heller...)

Ursäkta alla frågetecken, jag vill inte sitta och tjata/fråga om varenda liten detalj, men jag ska kolla på den nu i helgen och försöker gräva fram all information jag kan finna så att jag kan göra ett så informerat beslut som möjligt. :)
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Om en kvalificerad gissning skulle göras, och vi utgår från att hojjen är i bra skick i övrigt, hur länge tror ni att den kan klara sig (förutsatt bra service/reparation)? 5 år, 10 år, mer/mindre? Vad skulle ha varit ett rimligt pris för den (vet inte om 45 000 är billigt, men det är kanske inte så dyrt heller...)


Jag personligen skulle aldrig betala 45000:- för en 10 år gammal hoj som har gått 5000 mil.
Tycker 35000:- skulle vara mer lagom!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Motorrad och det var en gixx 1000 K5. :)

5000 mil utan större problem.. Motorn gav 123.8kw vid första bänkningen och 126.4kw vid sista bänkningen. :tummenupp

Min K5a fick ventilhaveri efter 1400mil.. Fick slänga motorn...
Mina erfarenheter visar på att det mest är tur eller otur hur länge en hojmotor håller... (självklart ska man sköta service osv)
Verkar va ganska stora tillverknings marginaler, vissa motorer verkar hålla hur länge som helst medan vissa rasar efter ett par hundra mil.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja jag skulle inte ge 45 000 kr för den max 40 och då ska den vara i riktigt bra skick
Kolla att däck, lager, styrlager, drivpaket, packboxar osv inte är slut. Och som sagts kolla verkligen växellådan
Är mycket slut så är det ju bara att pruta på. Man ska ju komma ihåg att det kostar lika mycket att reparera/underhålla en ny hoj som en gammal.
 
Last edited:

Bliss

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki ER-6F, 2006 (Silver)
Ja, jag misstänkte att det var lite högt. Något säger mig att just sporthojar körs i regel hårdare än typ glidare och annat så det kanske inte går att jämföra mil mot mil rakt av (eller?).

Växlar har jag hört kan krångla. Eller i alla fall tvåan, att den hoppar ut vid höga varv, men att det tydligen ska vara fixat om det finns två stjärnor vid ramnumret. Man får väl tycka att har den körts i 10 år så måste alla sånna här småfel fixats (eller så är det kanske precis därför den säljs), men om man tänker worst case scenarion, vad skulle det kosta att byta det? 850 läste jag någonstans om man plockar isär allt själv, och upp mot 10 000 om man ska lämna in. Att få isär saker är jag bra på... Att få ihop dem igen brukar gå mindre bra. ;)

Ja, det blir väl att sammanställa en lista över defekter att spana in och vad det skulle kunna kosta att ersätta.
Du har helt, Mjölnaren, i att det kostar lika mycket att underhålla en gammal hoj, och det är just därför som jag sitter och är lite kluven. Kanske skulle satsa på något från -03 eller senare och gå upp en 30 000 i pris bara för att slippa krånglet, eller kanske till och med en helt fabriksny, men då har vi prislappar på över 100 000 för bara hojen och ska man dessutom ha in diverse dämpare, slipons och liknande så landar man snudd på på det fyrdubbla mot vad denna går på. Är 5000 mil och lite byten här och där värt det? Ja, det kan man ju tvista om...

Usch, varför kan inte hojar ha små grafiska mätare som visar slitage i 0-100% skala på de olika delarna? Köpa grisen i säcken är inget roligt, speciellt inte om man kommer hem med en åsna. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Enda anledningen att handla en r1 -98 ar att en polkaretta fran forsta argangen borjar bli klassiskt. Har man inte det motivet sa skall man helt klart satsa pa nagot nyare om man vill ha nagot som ar problemfritt.

Det ar en 10 ar gammal cykel och de har ofta misshandlats av 8 agare som inte kan skruva och miltalet skall ofta tas med en hel skopa salt. Rasade lador, tveksamma kopplingar och ventiler som faller in ar vardagsmat och svart att forutsaga aven for en erfaren mekaniker.
Kolla foljande:
Faller alla vaxlar i latt
Hoppar vaxlarna ur under belastning
Ar kopplingen lattjobbad
Hugger kopplingen
Oljeforbrukning
Vattenlackage
Onormalt slammer

Slutsats: Ar du inte ute efter en forsta argangens retta for klassikervarldet sa lagg dina pengar pa nagot annat, just pga klassikervarldet ar dessa cyklar overprisade om man bara ser till bruksvarldet. Du far en 3-4 ar nyare cykel fran kawsuzhonaki for samma pengar och bruksmassigt ar de battre val.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är ventilkoll/justering utförd runt 4000 mil? Annars får du pruta :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top