Motorhaveri!

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Var och körde på Midlanda i går, då det började skramla rejält ut ur en kurva och det kom ett rejält rökmoln från avgasröret.

Jag rullar av banan direkt, provar att trycka på startknappen, det hugger lite men sen går den i gång fast skramlar, vad jag hörde verkar den gå på alla fyra.

Vad kan ha hänt? kan det vara någon kolv eller kolvring som gått, eller någon ventil?

Cykeln står kvar i härnösand och jag får hem den i kväll så jag har inte kollat någonting än.

Fan också precis mitt i sommaren, är det någon som vet av en begagnad motor?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
plockade bort stiften i går och tvåans stift var platt, fast inte oljigt som jag hade räknat med.

Min teori är att det är en ventil som har gått, hoppas att det rävker att byta en eller ett par ventiler och att ingenting annat har slagits sönder, kommer att demontera toppen i kväll.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Sönderslagen topp och kolven i tvåans sylinder var BORTA, måste ha gått i miljoner bitar och fastnat i oljefiltret, sedan var loppet sönderslaget och vevstaken sne.

Måste ha tag i en ny motor nu, ingen som har något tips.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Nej då, jag låg på mellan 9-10000 varv och drog fullt då small det.

Inga tips på någon motor?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Japp den passar men den var dyr, men tack så mycket för tipset ändå.

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
norrlansguld skrev:
Inga tips på någon motor?
Den här dök just upp på MCERR-listan.
Kanske kan vara något för dig?
--
Säljes fullpreppad motor till GSXR...

...750 96-99

Innehåller alla kitgrejor som finns inkl:
a.. Vev
b.. Stakar
c.. Kolvar
d.. Ventiler
e.. Vxllåda
f.. Torrkoppling + extra skivor och lameller
g.. mm. mm.
Finns bromspapper på 153 bakhjulshästar
Endast 15000:-

Mvh Anders Källman

0708-493849
anders.kallman@rattpris.nu
--

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Det verkar vara en kul motor med mycket pulver i, men jag tror att den blir för dyr att hålla igång för min plånbok.

Tack för tipset!

Du vet inga fler?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
1100-motorn passar, om jag har förstått det hela rätt, rakt i ramen på 750-hojen...

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Flummo skrev:
1100-motorn passar, om jag har förstått det hela rätt, rakt i ramen på 750-hojen...

Du har fått det om bakfoten, 1100 passar 85-92 och ska även gå att trixa dit på 92-95(vattenkylda snurran). Men när srad:en dök up -96 så var den en helt ny ram och motor.

smiler

Skrapar knän dagligen.....
Gick med
6 Mar 2003
858km söder om Kiruna... Dvs Sundsvall...
Hoj
-
norrlansguld skrev:
Var och körde på Midlanda i går, då det började skramla rejält ut ur en kurva och det kom ett rejält rökmoln från avgasröret.

Jag rullar av banan direkt, provar att trycka på startknappen, det hugger lite men sen går den i gång fast skramlar, vad jag hörde verkar den gå på alla fyra.

Vad kan ha hänt? kan det vara någon kolv eller kolvring som gått, eller någon ventil?

Cykeln står kvar i härnösand och jag får hem den i kväll så jag har inte kollat någonting än.

Fan också precis mitt i sommaren, är det någon som vet av en begagnad motor?

Du köre rätt hårt åsså killen... :bow
Trisst på hojjen.... :(

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
norrlansguld skrev:
Sönderslagen topp och kolven i tvåans sylinder var BORTA, måste ha gått i miljoner bitar och fastnat i oljefiltret, sedan var loppet sönderslaget och vevstaken sne.
Tjaba!
Trist läge.
Men du vet väl ordspråket: Den enes död är den andres bröd.
Med andra ord: Jag har 1,5 motorer i delar.
Jag har kolv, topp, vevstake samt ev cylinderblock (blocket är preliminärt bokat, jag ska prata med den lirar´n ikväll). Hör av dig om det är av intresse.

Förutom det du räknade upp får du räkna med att kolla om vevaxeln (vevtappen) är ok, den kan ev ha tatt skada. Har även en vevaxel som jag kan sälja. Räkna också med att riva spisen helt och hållet, du måste ju rensa bort alla gamla motordelar. Oljemunstycket som duschar olja upp i kolven brukar få "smärre" skador om man gör så där så det får du säkert också räkna med att byta. Samt vev- och ram-lager. Och alla packningar.

Det mesta av mina råd ovan kanske är självklara för dig men jag ville bara komma med lite tips.

robert-carlsson@spray.se
0708-12 12 18
Robban.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag plockade ur motorn i går och tog av cylindrarna, det ser inte särskilt skojigt ut när man tittar ner mot vevaxeln och botten i motorn.

Jag törs inte köpa ny cylinder och topp och sätta ihop med underdelen från min motor.

Jag köper nog en komplett motor i stället, får jag inte tag i någon under den här veckan blir det en från skroten.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Har redan varit i kontakt med dom Fleninge ska ha 13000kr för sin motor.

Hoppas på att få tag på en privat i första hand, har inte du någon att sälja till mej så kan du köpa den fullpreppade motorn?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA