Motori Minarelli?

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Jag har köpt en 50cc knattekross till grabben. Cylindern var avplockad och kolven kass. Gav bara några hundra för den, och tänkte att i värsta fall kan jag ju muttra dit nån gammal moppemotor. Men har kollat lite, och cylindern värkar ha klarat sej fint, så får man tag i en kolv skulle det ju vara bättre. Frågan är ju bara var man hittar nån.

Tyvär vet jag inte vad det är för hoj...Har inte hittat nån typskylt eller nått. Sitter dekaler på tanken, och står samma sak på sadeln, men det går inte att se vad det har stått, mer än att det börjar på A, och förmodligen är två "i" i namnet.

På motorn står det "Motori Minarelli", men har inte hittat nån typskylt eller nått på den heller tyvär.
Kolven verkar vara ca. 38.8mm.

Var till Lelles i Uppsala och tänkte att dom kanse kunde mäta sej till en kolv som passade, men det kunde dom tydligen inte...

Vet någon var man kan få tag på en kolv?

Bifogat

• minarelli.jpg
    minarelli.jpg
    89.4 KB · Visningar: 514
Minarelli är motortillverkare åt en mängd småmärken. Du kan googla Minarelli piston och hitta gott om kolvar. 38,8mm känns dock som någon form av överborrningsdimension

Minarelli är motortillverkare åt en mängd småmärken. Du kan googla Minarelli piston och hitta gott om kolvar. 38,8mm känns dock som någon form av överborrningsdimension

Tack för tipset. 38.8mm verkar faktiskt vara standarddimention till vissa äldre Minarelli 50cc motorer. Dock verkar dom lite småknepiga att få tag i. Kolvtoppen är inte helt plan heller, utan har lite "Dome" så det måste nog vara rätt kolv också... Hittade rätt kolv på E-bay, men just 38.8mm var "out of stock" tyvär!
Men jag ska leta vidare, ser ut att vara en trevlig motor. Kanalerna ser ut att vara minst lika stora som på en "5,5hk" cylle till nån gamal moped, och så har den en liten söt Dellorto 14 12 och expansionspipa, så med en liten späd 6åring på borde den ju gå så det räcker ett tag:D

Nån som vet vad det brukar vara för kraftöverföring på dessa knattecrossar? Bara slungkopling och ingen växel, eller nån sorts variator? Dom jag har sett när jag googlat verkar ha haft vanlig 4-6 växlade lådor, men min har ingen växelspak eller koppling...

Vad hade han för cross? Hade den variator eller "bara" slungkoppling?
Lär väll märkas när jag får fart på skrotet ioförsej. Är bara nyfiken vad för prestanda man kan vänta sej av vidundret:D

Trimmad moppe ungefär.

Jo, att det är den effekten i motorn förstår jag. Lär ju förövrigt räcka och bli över åt en 6 åring. Funderade mera över transmisionen. Har dom bara en slungkoppling och ingen växel, så dom far iväg med hjulspinn och toppar 20-30km/h, eller har dom variator, så dom går lite snabbare, utan att vara skitslö från stillastående?

varför köper folk billig gammal skit av halvt okända fabrikat? köp en yamaha PW 80 så har du en liten enkel cross/leksak som finns i 100 tal på annons är tillverkad i ca 25 år i samma utförande som tål att användas dagligen i 5-10 år utan kolvbyte och behöver man delar finns dom i drivor på yamaha.

varför köpa gammal skit

Tja vagina har jag ej. Men jag vet att det är jävligt lätt att få tag på delar till yamaha även om dom e jätte gamla.

Ja varför har folk olika intressen?
Kan ju finnas en del skön känsla i att lösa lite mer svåra problem.
Och att lära sig saker längst vägen.
Varför lösa Rubiks kub när man kan köpa en färdig?

Har tyvärr ingen info att komma med men hoppas grabben får köra snart. :tummenupp

varför köper folk billig gammal skit av halvt okända fabrikat? köp en yamaha PW 80 så har du en liten enkel cross/leksak som finns i 100 tal på annons är tillverkad i ca 25 år i samma utförande som tål att användas dagligen i 5-10 år utan kolvbyte och behöver man delar finns dom i drivor på yamaha.

varför köpa gammal skit

Ja varför..? En kompis råkade ha en gammal 50kubikare som han ville bli av med samtidigt som jag kom på att jag skulle behöva nått skoj med motor till "bonus" grabben, så det blir lättare att motivera för familjen att jag ska ut och skruva, istället för att vara inne och måla och snickra....400 spenn gav jag för monstret. Tänkte att i värsta fall får jag väl mecka dit en moppemotor. När jag hämtade den och kollade upp den lite såg den bättre ut än vad jag väntat mej. Vore nästan synd att byta ut maskinen mot nån gammal Sachs med jackad kolv... Hade kompisen haft en PW80 till salu för 400spenn hade jag naturligtvis köpt den, men just nu vet jag inte om jag skulle villja byta jämnt faktiskt...

Slungkoppling å for inte iväg som en raket
Nä, misstäkte det. Jag hade nog föredragit vanlig manuell låda med koppling faktiskt. Innan grabben lärt sej växla går det ju inte så fort på 1:an, och sen när hornen växer ut så skulle ju prestandan räcka länge om den hade 4-5hk och 4 växlar eller nåt... Får väll montera en Zyndapp men 70kubiks cylle eller nåt, om han (eller jag:D) tröttnar.

Anledningen att jag skrev gammal skit är att jag skälv köpte en äldre ktm 65cc till bonus grabben med morini motor.. kanon fin hoj men motorn har allting övrigt att önska.. slung koppling som inte höll. Tändning som inte höll. Kolv gick inte att få tag på ens genom morinis general agent i danmark. Osv osv så en billig kåtte blev en väldigt dyr kåtte med en katastrof motor.. inte undra på att ktm utvecklade en egen motor senare.. denna kåtten vilar i vilket fall som helst på metallåterviningen o det är enda avsteg jag gjort från yamaha föruton en lc4 kåtte som kostade närmare 20, 000 papp o renovera efter ett litet ras.. o suzuki 750vattenbuffeln men den krånglade aldrig.

Hoppas det funkar bättre för er än vad vår kåtte gjorde.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick