Motorklyvning påbörjad

peak

Hojjlös :/
Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Ja, nu har jag äntligen slutat jobba och kunnat påbörja min motorklyvning. Pinsamt nog stöter jag på ett problem när jag knappt hunnit starta, eller problem och problem. Vill bara försäkra mig en om sak. När jag ska ta av svänghjulet måste jag ju först börja med att ta av muttern, jag stoppade ett järn rör igenom vevstaken och lät det vila mot vevhuset som ett stopp. Men när jag sedan ska skruva av muttern får jag den inte att släppa, vet inte hur mycket jag vågar ta i heller, pga att jag inte vill skada vevstaken. Men det är väl ändå en helt vanlig gänga där muttern sitter? :confused:

Bifogat

• dscf000004.jpg
    dscf000004.jpg
    90.5 KB · Visningar: 654

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
du måste ha en svänghjulsavdragare för att skruva av svänghjulet... eller så får du hålla emot me nåt verktyg när du skruvar av muttern, annars kommer svänghjulet bara snurra o snurra o muttern kommer aldrig lossna

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Ja, det är ju klart.... sa ju att jag la ett rör i vevstaken så inte svänghjulet snurrar... avdragare har jag, men den använder man ju till hjulet, muttern skruvar man väl av med vanlig hylsnyckel, spärrskaft?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
peak skrev:
Ja, det är ju klart.... sa ju att jag la ett rör i vevstaken så inte svänghjulet snurrar... avdragare har jag, men den använder man ju till hjulet, muttern skruvar man väl av med vanlig hylsnyckel, spärrskaft?

Stämmer bra det... Dom sitter uta bara ...! Ta ett spärrskaft t ex och ta i genom att dunka lite medans du vrider, inte många grader utan bara nån grad dunkar du medans du vrider den motsols.

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Tack Esquina för dina visa ord :bow
Tar nya tag imorrn... :)

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Nu skulle jag behöva lite hjälp igen :p
Har fått av muttern nu iaf, men nu kommer mitt nästa problem...
Eller, avdragaren är på plats, men vilket håll ska jag skruva avdragaren åt för att hjulet ska lossna, vill inte stå och tok dra åt nå håll ifall de e fel så nått blir pajj.... Jävligt shysst att jag får lite support av er, om jag får de :)

Bifogat

• mvc-012f.jpg
    mvc-012f.jpg
    64.6 KB · Visningar: 468

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Avdragaren dras fast så långt som möjligt in i gängorna i svänghjulet, sedan drar du bulten åt höger och håller emot avdragaren med något lämpligt verktyg.
Förresten, frågor om moppemotorer är välkomna på www.moppenet.just.nu också. Finns några grabbar som kan MT-motorerna bättre än sin egen ficka, och jag är en av dom... ;)

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Nu har du varit för många timmar i garaget :D

Skruva så att skruven går "mot motorn" högst troligtvis åt höger.

Hur kan du ställa denna fråga, har jag missförstått något :confused:

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Har varit lite upptagen, men nu har jag kommit till stunden då motorhalvorna ska isär. Måste man ha en viss sida uppåt när man klyver? Har hört att växellådan kan ramla ut annars, stämmer det?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
peak skrev:
Nu e de dom isär så svar är ej nödvändigt ;)

Ett litet tips om du ska byta lager och inte får lös dom kan vara att klämma med pressen på lagret så att det spricker.. Men se upp för flygande kulor :crash

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Edholm skrev:
Ett litet tips om du ska byta lager och inte får lös dom kan vara att klämma med pressen på lagret så att det spricker.. Men se upp för flygande kulor :crash

HAha :p Okej, ska lägga de på minnet :hej

Men ska nog köra på att värma upp dom och knacka ut dom lite fint ;)

Zarar

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Hoj
På G
Hur går det med klyvningen? Är det en mt5 motor du klyver?

Funderar också starkt på att klyva motorn och byta lager och packboxar. Några tips?

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Zarar skrev:
Hur går det med klyvningen? Är det en mt5 motor du klyver?

Funderar också starkt på att klyva motorn och byta lager och packboxar. Några tips?

Jo, förfan... klart du ska klyva :) Iaf om du kört hårt och länge på lagren så att dom behöver bytas.... Nu har jag ju inte skruvat ihop motorn än, har inte fått alla lager.... men jag tror inte det ska vara ngt problem att få ihop den. Mitt enda tips är att du skruvar isär lugnt och sansat, memorerar varje del med minne och plåtar lite med en digitalkamera eller kanske antecknar. Kika lite på varje del oxå så du förstår vad den har för funktion, då blir det mycke lättare att skruva ihop. Jag trodde att de skulle vara mycket mer komplicerat och svårt än va de va... de får inte plats så mycke drev och grejer i den lilla motorn. Så somsagt, om du bara är lugn och tänker på vad du gör så går det alldeles utmärkt :hej

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Slänger upp en liten bild från motorns insida... Det du ser är "växellådan", vevaxeln och lite annat smått är bort plockat....
Som du ser så är det inte så speciellt mycket delar....

Bifogat

• dscf000666.jpg
    dscf000666.jpg
    124.8 KB · Visningar: 938

peak

Gick med
15 May 2003
Hoj
En såld Mt5a
Såhär ser det ut under transmisionkåpan, fast lamellhuset är bortplockat... Ett annat tips är att du riktigt kollar och memorerar hur tändplattan sitter när du skruvar bort den, de glömde jag göra... eller vet på ett ungefär.. men kanske blir en del justering där :(

Sorry grabbar att de här blev en fet moped tråd... men nu är det den sista från min sida iaf :hej

Bifogat

• mvc-0fdfd5f.jpg
    mvc-0fdfd5f.jpg
    76.7 KB · Visningar: 664
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM