Motorkonfigurationer i GP genom tiderna...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Följande motorkonfigurationer har de vinnande hojarna haft genom tiderna.
edit: OBS, gäller märkesmästerskapet.

årtal, märke, 2/4takt, cylinderkonfig, cylinderantal.
1949 AJS 4 Parallel 2
1950 Norton 4 Single 1
1951 Norton 4 Single 1
1952 Gilera 4 Parallel 4
1953 Gilera 4 Parallel 4
1954 Gilera 4 Parallel 4
1955 Gilera 4 Parallel 4
1956 Gilera 4 Parallel 4
1957 MV Agusta 4 Parallel 4
1958 Gilera 4 Parallel 4
1959 MV Agusta 4 Parallel 4
1960 MV Agusta 4 Parallel 4
1961 MV Agusta 4 Parallel 4
1962 MV Agusta 4 Parallel 4
1963 MV Agusta 4 Parallel 4
1964 MV Agusta 4 Parallel 4
1965 MV Agusta 4 Parallel 4
1966 Honda 4 Parallel 4
1967 MV Agusta 4 Parallel 3
1968 MV Agusta 4 Parallel 3
1969 MV Agusta 4 Parallel 3
1970 MV Agusta 4 Parallel 3
1971 MV Agusta 4 Parallel 3
1972 MV Agusta 4 Parallel 3
1973 MV Agusta 4 Parallel 3
1974 Yamaha 2 Parallel 4
1975 Yamaha 2 Parallel 4
1976 Suzuki 2 Square 4
1977 Suzuki 2 Square 4
1978 Suzuki 2 Square 4
1979 Suzuki 2 Square 4
1980 Suzuki 2 Square 4
1981 Suzuki 2 Square 4
1982 Suzuki 2 Square 4
1983 Honda 2 V-type 3
1984 Honda 2 V-type 3&4
1985 Honda 2 V-type 4
1986 Yamaha 2 V-type 4
1987 Yamaha 2 V-type 4
1988 Yamaha 2 V-type 4
1989 Honda 2 V-type 4
1990 Yamaha 2 V-type 4
1991 Yamaha 2 V-type 4
1992 Honda 2 V-type 4
1993 Yamaha 2 V-type 4
1994 Honda 2 V-type 4
1995 Honda 2 V-type 4
1996 Honda 2 V-type 4
1997 Honda 2 V-type 4
1998 Honda 2 V-type 4
1999 Honda 2 V-type 4
2000 Yamaha 2 V-type 4
2001 Honda 2 V-type 4

senaste åren vet ni ju, framtiden tycks tillhöra 4takt men 3-4-5 cylindrar, ja vem vet.
I F1 har väl alla V10 nu? ser ju ut som om dom har hittat nått optimalt utifrån dagen regler och material.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja visst och det ballaste av allt, varvtal.
men det lyckades jag inte skaka fram.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
R2 skrev:
I F1 har väl alla V10 nu? ser ju ut som om dom har hittat nått optimalt utifrån dagen regler och material.

delvis det, men jag har dessutom för mig att reglementet numera säger max 10 cylindrar, dom skulle visst tillåta 12-or snart igen

/B
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vinnare av märkesmästerskapet är det.
Men inte va det Sheene, utan das alles ubergud, Kevin Schwantz som vann -93
 
Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top