Motorkonservering

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag såg i en tråd att någon funderade kring konservering av motorer. I helgen såg jag ett exempel på en bil där man enligt uppgift kört in den i garaget och nu 30 år senare kom man på att man skulle starta den. Den lät inte vackert när den började rotera.

En modern MC-maskin är förstås känsligare än en snudd på 50 år gammal bilmotor.

Jag har ett antal fordon som jag brukar använda nån gång per år och det brukar funka utan konservering.
Är det bara tur?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag såg i en tråd att någon funderade kring konservering av motorer. I helgen såg jag ett exempel på en bil där man enligt uppgift kört in den i garaget och nu 30 år senare kom man på att man skulle starta den. Den lät inte vackert när den började rotera.

Jag har ett antal fordon som jag brukar använda nån gång per år och det brukar funka utan konservering.
Är det bara tur?

Använder du dom någon gång per år så behöver du inte konservera, enda problemet är ju "bensinen" som inte är bensin och har kortare hållbarhet än mjölk numera...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Är det bara tur?
Morderna oljor fixar biffen det är en sak som hänger kvar sedan hedenhös.

Det som låter illa är innan oljan fyllt upp dom hydrauliska lyftarna till ventilerna. Det knackar illa men är helt ofarligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En motor som stått 30 år med okänd status skall man naturligtvis inte bara försöka starta. Jag har med viss framgång fått igång flera gamla bilmotorer som fastnat efter att ha stått sedan 1960-talet. Då genom att hälla en skvätt blandning av motorolja och blankdiesel ned i tändstiftshålen en gång i månaden och prova om motorn går runt med spärrnyckel på svänghjulet. Efter ett halvår eller nästa sommar går motorn runt, då lyfter man på ventilkåpan, gör rent från gammalt guck och ser så ventilerna rör sig, tömmer motorn på gammal olja och fyller i ny, vrider runt motorn x antal varv så man känner att det går hyfsat lätt (under tiden renoverar man förgasaren) och med NYA bränsleslangar*, rotor/lock, stift och tändkablar gör man sedan ett startförsök...

(*=kan inte nog betonas)

En hoj som stått x månader i garaget... vafan, starta och kör. Till och med gräsklipparen klarar av det i 20 år utan service.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Morderna oljor fixar biffen det är en sak som hänger kvar sedan hedenhös.

Det som låter illa är innan oljan fyllt upp dom hydrauliska lyftarna till ventilerna. Det knackar illa men är helt ofarligt.
I det där fallet var det inte hydraulik som lät. Kärvande ventiler.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag är inte så noggrann som jag rekommenderar, men....... S:en och sommarbilen som skall stå i minst ett halvår kör jag genomvarma (= minst en tvåtimmars runda) och ställer sedan in i varmgarage. Därefter service (gör själv - har gott om tid)
Vad jag INTE gör är att köra runt motorn då och då i en kvart under vintern. Noterade ex på samtliga mina Ducati att första körningarna under våren så blev det "mjölkskum" i oljeinspektionsfönstret - korta körningar på 3-4 mil räckte inte för att vädra ut kondens i vevhuset - ändå bra mycket längre än sk "varmkörning"
Båtmotor -som blir kvar i båten över vintern (upplagd på land) gör jag "riktig" konservering på, med olja i insuget och snurrar runt några varv (standardfel på MD1 är korroderad avgaslimpa och bränd avgasventil pga att den börjat korrodera på säte/ventil). Om jag hade en hoj eller bil som jag inte vet om den kommer ut varje säsong så skulle jag hälla i olja i cylindrarna - så j-kla svårt är det inte.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
It’s depends som en fd vd brukade säga.
Försvaret konserverar fordon mm enligt konstens alla regler.

En sidventilad gammal Briggs & Stratton klarar sig rätt bra utan underhåll. Få märker att det saknas någon kW lite före rödmarkeringen. Få byter ens olja utan kör uppåt tusen mil på samma! Att det funkar ligger nog i effektutaget och konstruktionen.
Sporthojar är Prinsessan på ärten i jämförelse.

Att väcka liv i gamla motorer kan vara lätt eller svårt, tidskrävande och inte ens ekonomiskt värt besväret. Inte ens av något nostalgiskt skäl. Men kul.
Det beror ju på klimat ute/inne. Fukt/kondens. Olja i tändstiftshålen, tömd förgasare och tank. Eller full tank. Att skaka runt lite tvåtaktsolja i tanken kan funka på en hoj. Svårare på en bil.
Bromsar brukar kärva efter stillestånd. På min bil redan efter en tvätt om jag bara parkerar den efteråt. Kolvar i huvudbroms- och slavcylindrar fastnar gärna efter ett decennium. Motionera gärna.
Sen skiljer det på om det är ett barn find eller om du ska långtidsparkera ett projekt eller din pärla.
Däck blir platta med tiden. Man kan börja med högre tryck och fylla på och rulla bilen några decimeter.

Fast dom som parkerar vill ofta slippa tänka på bilen/hojen överhuvudtaget. Beror på.

På min båt hade jag samma täckning varje vinter med god luftcirkulation. (30 år.) En vår hade jag mögel på inredning som stolar och rufftak. Olyckliga temperaturväxlingar.
Att täcka båten helt som en koldolme ger garanterat mögel.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vill tipsa om följande youtubekanal:

Snubben som driver den har gjort det till sin grej att köpa gamla skrotbilar som stått hur länge som helst, väcka upp dem och köra dem hem. Underhållande och ibland till och med lite informativt :tummenupp Och med tanke på att han för det mesta lyckas få liv i bilarna, även de som stått ute i ur och skur i hur många decennier som helst, så känns det ju som att det här med motorkonservering säkert är bra men inte nödvändigt. Det beror nog mest på hur mycket man vill behöva krångla när det väl ska startas upp igen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Fast de bilarna har alla tänkbara problem som man vill undvika på sin motorcykel.
Batteriet dött. Nytt monteras.
Vatten eller bensin i oljan.
Ny olja och filter.
Luftfiltret byts.
Läckande kylare och slangar.
Skitig tank som ibland ersätts med en plasttank från en båt.
Soppapumpen byts.
Soppafilter byts och även under hemresan om biltanken används.
Tändstiften byts nästan alltid.
Tändspolen byts ibland.
Brytarspetsarna filas eller byts.
Ibland byts fördelaren.
Förgasaren rengörs och förgasarkit monteras inkl packning. Ibland byts förgasaren helt.
Nya däck monteras ibland.
Hjullager byts eller fettas in och dras.
Bromsvätska byts ibland.
Huvudbromssylindern byts, någon hjulcylinder och någon bit bromsrör.

Ibland är det mer jobb och ibland mindre.

Han tar sig alltid hem med något undantag.

Hans fru är en jävel på bilinredningar, kan backa med släp och svetsar rost som om hon inte gjort annat.

Konservering är nog att rekommendera.
Lite speciellt med dessa bilar. Vissa är fixer upers vissa hade lämnats för att dö och några har den åtråvärda patinan som är inne och värda att renovera.

Min kompis är Mercurymeck. En kund hade inte servat sin nya motor på tio år. Det kostade lite mer än den årliga servicen. Men utslaget på tio år så var kostnaden i stort sett densamma.

Min Honda på båten tömde jag alltid förgasarna på varje höst i 20 år. Aldrig något problem på våren eller under säsong.
Väl använda 90 sekunder på hösten.

Vad man ”bör” göra beror på fordon och hur länge det ska ställas undan.
Är man lat och bekväm så gör man lite innan istället för att göra mycket sedan.
Tvätt och vaxning är ett jobb som tar tid innan men det har man igen sen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det stora problemet är väl när man tror att man ska köra nästa vecka och det dröjer 30 år till nästa gång.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är ett icke problem med moderna oljor, motor konservering är kanske aktuellt om man ställer en motor i flera desenium. Efter ett antal månader så har den oljan man pyttsat i cylindrarna runnit förbi kolvringarna.

Det är ej cylindrar som är känsliga, det är kamaxlar o kam lagringar, det kan ta upp till 2 minuter innan kamaxlar och allt runt dessa har full trycksmörjning.

Cylindrar är skit samma.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...