Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Man får givetvis ta svårt skadade dividerat med antal
Då hade du ju kunnat skriva var du fått siffran 0,0011 ifrån direkt.Hur kan mopedisterna uppfylla nollvisionen trots att det uppenbarligen stryker med ett antal varje år?
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Då hade du ju kunnat skriva var du fått siffran 0,0011 ifrån direkt.Hur kan mopedisterna uppfylla nollvisionen trots att det uppenbarligen stryker med ett antal varje år?


Den 15 åriga moppedisten klarar nollvisionen, inte mopedisten totalt det dör ett gäng vuxna fyllon på mopeder varje år tex som NTF tycker ska vara med i statestiken.
Jag tycker rattfyllon är ett helt annat samhällsproblem och detta har inget med några fordon att göra, varken mopeder, 4-hjulingar, skoter eller bil.

Läs länken jag gav dig innan där finns all info.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Så en 15-åring blir allvarligt skadad vart tusende år på eu-moped?Det skulle vara intressant att se en källhänvisning(och hur man kommit fram till det).
www.vv.se/templates/page3wide____11176.aspx
www.vv.se/templates/page3wide____11947.aspx
Det framgår iaf var tyngdpunkten ligger..15-17år vilket inte är så konstigt.
Omogna och ofullgångna hjärnor ihop med en trimmad moppe kan bara sluta på ett sätt.

Har jag inte kört statistiken?
Moppe: 88 döda /miljard personkilometer
Mc: 77
Bil 6
Buss 0.1...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
www.vv.se/templates/page3wide____11176.aspx

Det framgår iaf var tyngdpunkten ligger..15-17år vilket inte är så konstigt.
Omogna och ofullgångna hjärnor ihop med en trimmad moppe kan bara sluta på ett sätt.

Har jag inte kört statistiken?
Moppe: 88 döda /miljard personkilometer
Mc: 77
Bil 6
Buss 0.1...

En sak är åtminstone positiv i statistiken, Dödade mopedister 1956-2007, 0-14 år.
Där ser statistiken klart bättre ut från 90-talet och framåt än tidigare. 1997 är första året med 0 döda sen 1959 för de som inte fyllt 15. Perioden 1997 - 2007 är det 5 dödade i åldern 0-14 år. Klart bättre än 60- och 70-talet.
Verkar som att olovlig mopedkörning minskat, vilket är bra. Alternativt att minstingarna har blivit mognare och mer riskmedvetna förare. :rolleyes:


Jag tycker rattfyllon är ett helt annat samhällsproblem och detta har inget med några fordon att göra, varken mopeder, 4-hjulingar, skoter eller bil.

Jag håller med! Drogpåverkade (inkl. alkohol) borde ha sin egen statistik och inte svärta ner andra kategorier. Eftersom pundhuvuden tar lite vad som de kommer över så tror jag att de påverkar statistiken för mindre vanliga fordon i högre grad än för bil (spekulation). I så fall hjälper pundhuvena till med att påvisa att allt annat än bil och kollektivtrafik är farligt och måste förbjudas...
Samt att trafiken inte är grundproblemet, utan en biverkan i de fallen.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Man kan ta statistiken (från en tidigare länk ovanför) att av de förarbevis för EUmoppe är 40% tjejer och 60% killar.

Jämför då att det är 90% killar som omkommer i moppeolyckor. Ska vi då förbjuda killar att köra moppe?

Är mopparna felkonstruerade för oss killar? :va

edit: Min åsikt om 4-hjulingar är att de borde klassas som en egen fordonsgrupp och eventuellt krävas någon form av utbildning.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Man kan ta statistiken (från en tidigare länk ovanför) att av de förarbevis för EUmoppe är 40% tjejer och 60% killar.

1. Jämför då att det är 90% killar som omkommer i moppeolyckor. Ska vi då förbjuda killar att köra moppe?

Är mopparna felkonstruerade för oss killar? :va

2. edit: Min åsikt om 4-hjulingar är att de borde klassas som en egen fordonsgrupp och eventuellt krävas någon form av utbildning.

1. Nej, men vi är helt enkelt säkerhetsmässigt mer korkade på området, alltid varit, samma grej som bil o nytaget körkort gällande tjejer vs. killar

2. Agree totalee.
 

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Bara för att det ser så urbota dumt ut med "4-hjulingar" (*) i trafiken borde de förbjudas.
Att Statens Estetikråd inte sagt till tidigare är en gåta.


(*) Alltså inte bilar som också har 4 hjul.

Ja, ungefär som endurohojjar, tillverkade för skogsåka, med små små framhjul och gatdäck...:rolleyes:
Ja, vi förbjuder dom oxå..
Sen har vi ju streetfighters, sporthojjar utan kåpor och cross-styre.. Korkat!
Förbjud dom oxå..
Och för att inte tala om offroadhojjar!! Hög fjädring och grova mönster i däcken. Tillåt endast på grusvägar norr om gävle...
Och va faa, det ser lite töntigt ut att åka 2 på en hoj så vi förbjuder väl det med...
:huvet

Allvarligt talat, svårt att tro att hojåkare verkligen vill förbjuda något som ligger så nära det egna intresset..
Däremot kan ju förarutbildning och vissa kvalitets/ säkerhetskrav vara på sin plats.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top