Motormeck Aprilia Mille / Rotax V990 - hjälp

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Halloj,

Min mille läcker lite grann på högersidan där jag har markerat på bilden. För att ågärda detta misstänker jag att jag måste ta lös den jättestora kåpan som är "kluven" vid den blå markeringen och byta den packning som jag misstänker sitter mellan denna kåpa och motorblocken.

Nu är ju frågan om detta bara är en kåpa eller om diverse viktiga axlar o annat inne i motorn sitter i denna. Kan jag alltså enkelt bara skruva loss den och byta packning eller är det värre än så?

// BJ
 

Bifogat

  • millemotor.jpg
    millemotor.jpg
    25.8 KB · Visningar: 302

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
skruva

Jag har nyss blivit Milleägare, och har nån motor som står och dräller. Jag kan kila ner ikväll och kolla, och kika i mekboken, så kan jag återkomma.
Misstänker att det kan vara som du säger, men då kan man kanske plocka ut motorn ur ramen, och bara lägga den på sidan för att komma åt.
Mvh
/T
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vattenpumpen kommer du att behöva ta av och då är risken att du behöver byta packboxen där.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Går inte den där kåpan även in bakom kopplingskåpan oxå,
lr e dom i ett o samma stycke??
Har för mig de va det senare på min Falco iaf.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Instämmer med föregående. Det är främst vattenpumpen som sitter där, verkar det som.
/T
 

dahlin

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Norge
Hoj
Aprilia RSV tuono
Mille

Hei!
Har en Tuono 2003 med samme problem. Leste også at dette var ganske vanlig på denne motoren. Leste dette på www.af1.com. I sommer så drog jeg til skruene ekstra hardt, har ikke hatt lekkasje siden dette. Skal visstnok ha noe med vannpumpen å gjøre.

Dahlin
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hmm det kommer inte ur olja från avriningen där då?, det går en avrings kannal från vatten pumpen som det kommer ut lite olja ur ibland. Skulle hälst vilja ha en bild på där det läcker....på din hoj. Byte själv den stora kåpan/eller kopplings huset i sommars inga störe problem att göra det. Du börjar bara med att ta loss skydet över kopplingen och den rund stora packningen som sitter över den sen är det bara att skruva los alla insex. Det som hade hänt åt mig va att jag hade fått en spricka under kopplingskorgen på kopplings kåpan.

PM gärna om du vill ha mer hjälp.


Just ja glömde säga det man behöver inte ta ur motorn ur ramen :)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
På min Aprilia så har jag lossat det där ett antal gånger och det är inget som behöver bytas där. Det är bara på och av ovanpå pumpen där. Det sitter guides osv och det enda som behövs bytas om det är gammalt så är det packningen.

Kör på! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top