Motorn dör på tomgång efter 30 sekunder eller när jag vrider på gas

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Hej,

Min 125:a, som jag använder för att pendla till jobbet året runt, har problem med att motorn stängs av efter att den har varit på tomgång i ungefär 30 sekunder. Motorn dör även när jag vrider på gasrullen.

Motor dör på tomgång efter 30 sec

Motor dör när jag vrider på gasrullen

Kan ni snälla hjälpa mig med felsökning? Hittills har jag gjort följande:
  • Bytt tändstift
  • Kontrollerat luftfiltret
  • Fyllt tanken med bensin
  • Laddat batteriet
  • Inaktiverat start- och stoppfunktionen

Model: Honda PCX 125
Årsmodell: 2011

Oändligt tacksam,
RallyJärnet
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Har du kollat så inte bränslefiltret/n är igensatt?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
The global version of the Honda PCX is equipped with an idling stop system, which automatically shuts off the engine after a few seconds of idle.[22] This feature is not included on the US/Canada model due to safety concerns, having a kill switch and a parking brake instead.[23] To prevent excessive wear on a separate starter motor, the Honda PCX uses its alternator by supplying power to the stator (see Brushless DC electric motor). As a result, engine start is completely muted. This same technology was released in the new 2018 Honda Goldwing.[24]

Other Honda 125/150 scooters with eSP share a common engine with the Honda PCX.[25]
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Tack för tipset! Jag har nu inaktiverat start- och stoppfunktionen genom att ändra brytaren på styret till "IDLING". Tyvärr har hojen fortfarande ojämn gång och motorn dör vid gaspådrag.

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror på felande bränslepump eller bränsletrycksregulator. De kollar man genom att mäta bränsletrycket eller köper en ny pump med bränsletrycksregulator på vinstoförlust. Kolla trycket kan man göra med en T-koppling och slang på bränsleledningen till spjällhus och en vanlig tryckmätare för däckpåfyllning som ex. Jag vet dock inte vilket tryck den ska ha men de googlar man fram rätt fort.
Länken visar en komplett pump men de står inget om bränsletrycksregulator. I många fall sitter regulatorn i en sådan pumparmatur.
Men obs de är en gissning för de låter som för lågt bränsletryck.
 
Last edited:

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Efter en stund av sökande fann jag ett sätt att avläsa felkoder på min Honda. I korthet innebär det att du kan använda kontakten som sitter bredvid batteriet. Genom att koppla ihop den bruna och svarta kabeln och sedan vrida om nyckeln, kan du räkna antalet korta och långa blinkningar på displayen. Mer info om det här.

IMG_20231029_161143.jpg

Fel kod 12


Jag fick följande svar från ChatGPT:



Error code 12 on a Honda PCX 125 typically indicates an issue with the Throttle Position Sensor (TPS) or its circuit. The TPS is a sensor that monitors the position of the throttle and provides feedback to the engine control unit (ECU) to adjust the air-fuel mixture and control the engine's performance. When the TPS or its circuit malfunctions, it can trigger error code 12.

Here are some possible causes of error code 12 on a Honda PCX 125:

  1. Faulty Throttle Position Sensor (TPS): The TPS may be malfunctioning and providing incorrect signals to the ECU.
  2. Wiring or Connector Issues: Wiring or connector problems in the TPS circuit can disrupt the signal from the sensor to the ECU.
  3. ECU Malfunction: In some cases, the issue might be with the engine control unit (ECU) itself.
To diagnose and resolve error code 12, you may need to perform the following steps:

  1. Check the TPS sensor and its wiring for any visible damage or loose connections. Ensure the sensor is securely connected.
  2. Test the TPS using a multimeter to check if it's providing the correct voltage signal to the ECU as you open and close the throttle.
  3. If the TPS and wiring appear to be in good condition and providing the correct signals, it may be necessary to consult a Honda dealership or a qualified mechanic for further diagnosis and potentially replacing the TPS or addressing other issues.
It's important to address error code 12 promptly because it can affect the performance and fuel efficiency of your PCX 125. If you're not confident in diagnosing or repairing the issue yourself, it's recommended to seek professional assistance to ensure your scooter operates correctly and safely.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Efter en stund av sökande fann jag ett sätt att avläsa felkoder på min Honda. I korthet innebär det att du kan använda kontakten som sitter bredvid batteriet. Genom att koppla ihop den bruna och svarta kabeln och sedan vrida om nyckeln, kan du räkna antalet korta och långa blinkningar på displayen. Mer info om det här.

Error code 12 on a Honda PCX 125 typically indicates an issue with the Throttle Position Sensor (TPS) or its circuit. The TPS is a sensor that monitors the position of the throttle and provides feedback to the engine control unit (ECU) to adjust the air-fuel mixture and control the engine's performance. When the TPS or its circuit malfunctions, it can trigger error code 12.


To diagnose and resolve error code 12, you may need to perform the following steps:


Test the TPS using a multimeter to check if it's providing the correct voltage signal to the ECU as you open and close the throttle.
Fukt i TPS:en? Som någon sa tidigare så ser hojen blöt ut. Står ute på nätterna?
I sin enklaste form så är TPS bara en vanlig potentiometer, det händer att det blir korrosion på trådarna/resistorelementen. Den sitter troligen i förlängningen på spjällaxeln - testa att ställa in hojen i torrt utrymme, spruta in elektronikrengöring i TPS:en om det går att komma åt, jucka på gasreglaget så kanske spray o gnidning i TPS:en får igång den igen. Bäst är att mäta först om du har en multimeter och info om vilken spänning den skall lämna på tomgång till maxgas
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Youtube - finns mängder av filmer om krångel med TPS på Hondas små scootrar. Lätt att byta.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top