Motorn går inte runt - KTM 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hur får jag bort de stora muttrarna på vevaxeln och kopplingskorgen? ...de sitter som sten och jag vet inte hur jag skall lyckas bromsa vevaxeln och kopplingskorgen.

KTM har dyra special-verktyg som du kan hålla fast svänghjulet/kopplingskorgen med. Jag köpte en ordentligt elektriskt driven muterpicka på claesohlson istället, funkade skitbra!
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tack..ska prova det!

men hur ska jag bromsa vevaxeln och kopplingskorgen?

Eftersom en mutterknack knackar loss muttern så bör du kunna hålla fast för hand... Om du behöver hålla alls... Vet att när ja hjälpte en polare å dra fast muttern te primärdrevet på hans Husa så låtste vi dreven me en skruvmejsel me träskaft... Vi lindade in skaftet i en trasa för å slippa flisor å sen körde vi in de mellan dreven... Knappast optimalt men de gick iaf...
 

rasmussen

Guest
Tack..ska prova det!

men hur ska jag bromsa vevaxeln och kopplingskorgen?

Plocka ur lameller och stålskivor och peta i några gamla trasor istället. Sen kör du med en mutterpicka så ska den lossna =)

Vevaxeln har jag aldrig försökt mig på så....pass på den.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Många bud....... Sen då? Hur drar ni åt med rätt moment?
 

rasmussen

Guest
Många bud....... Sen då? Hur drar ni åt med rätt moment?

Om du har några lameller/stålskivor du inte är rädd om så kan du lägga i dom. Sen lägger du i en växel, bromsar med bakbromsen och drar åt med momentnyckeln. Görs lättast om man är två och att motorn sitter i ramen..

EDIT: Kan funka med trasor också..
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Många bud....... Sen då? Hur drar ni åt med rätt moment?

Låser dreven, görs allra helst med ett drevsegment... Har som sagt dragit åt muttern till primärdrevet på polarens husa med hjälp av en träskaftad skruvmejsel med trasa runt... Har mina misstankar att man inte får helt rätt moment eftersom en sån lösning inte låser tvärt...

Rotade i nåra gamla backar hemma å hittade en växellåda till en cbx 400 där ett drev verkar kunna funka för ändamålet om ja splittar de i 3 bitar... Har inte bestämmt om ja ska göra de eller köpa ett verktyg nästa gång ja e i behov av ett dock :D...
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Skulle aldrig fall mig in att använda mutterpicka vid montering av någon mutter på hojen eftersom risken för att det dras för hårt/dras sönder är ganska stor (givetvis beroende på vad för picka och hur vårdslös man e vilket givetvis kan leda till att det blir för löst). Skulle endast tänka mig att använda mutterpicka för att få bort en mutter.

Så när saker och ting ska monteras ihop i en motor så är det momentnyckel som gäller anser jag.
 
Last edited:

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
har man inte verktyget för att låsa vev och koppling så kan man ta en alu bricka och lägga imellan
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Återmontering gjorde jag med mutterpicka på båda, kollade noga hur långt in muttern satt innan och monterade in den lika långt. Petiga kommer nog säga ajja bajja så ska man inte göra nu men fungerade för mig.

Hålla emot behövde jag inte på varken veven eller kopplingen, något när jag drog åt kopplingen kanske.

Var _VÄLDIGT_ försiktig om du ska hålla emot med något i kopplingskorgen, den är förjävla lätt att ha sönder!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Det är aldrig rätt att använda mutterknack på stumt monterade komponenter som har kugghjul i ingrepp. Det kan sluta illa då det ju bara är enstaka kugg som tar smällen. Men jag kan förstå dom som gör det. Ni är gamblers. I ett fall är det ok. Lossa kopplingskorgens mutter är ok om friläge är i.

På kopplingskorgen kan man låta alla lameller sitta kvar, kläm åt dom på något vis. Ju fler lameller, desto mindre kraft för att klämma åt. Och lägg en enkrona (om du inte har ett segmet med kuggar) mellan primärdrev och kopplingskorg. Nu kan lossa/dra åt kopplingskorgen på ett enkelt sätt. Utan mutterknack. Det är skonsammare mot din motor, du slipper dom hårda slagen som mutterknack alstrar. En del motorer får man ett kugghjul fritt vid demontering som man kan låsa sin motor med.

Jag la upp bilder på hur man lätt gjorde sina egna specialverktyg, men det är nog fem år sedan. Om nu någon orkar leta på gamla trådar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Några tips på hur jag får bort lagret från svänghjulsaxeln?

Svänghjulsaxeln????


Om du menar att du vill få bort ramlagrens innerbanor så görs det lättast genom att slipa ner dem med vinkelslip/dremel. Var dock jäkligt noga att du inte gör märken i veven. Och håll för helvete koll på måtten....
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Svänghjulsaxeln????


Om du menar att du vill få bort ramlagrens innerbanor så görs det lättast genom att slipa ner dem med vinkelslip/dremel. Var dock jäkligt noga att du inte gör märken i veven. Och håll för helvete koll på måtten....

Tack för att du reder ut begreppen. Vad är det för mått jag måste ha superkoll på? Shimps?
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Tack för all hjälp Boris JR! :bow
Har du koll på hur jag får bort ramlagret från motorblocket också?
 

Jurkan

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2002
Det går framåt! Nu är det bara montering kvar. Hur lyckades ni få in kolvringarna in i cylindern?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går framåt! Nu är det bara montering kvar. Hur lyckades ni få in kolvringarna in i cylindern?

Det blir 100ggr lättare om man har ett kolvringsverktyg. Annars gäller det att vara väldigt försiktig på hand, det är lätt att förstöra ringarna och orsaka ett ras direkt....
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top