Motorn hackar. SV 1000S en 2007:a.

Andretls

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Mölnlycke
Hoj
SV 1000S -2005, SV 1000S 2007, Triumph Tiger 1050
Hej
Har precis köpt min andra SV 1000S en 2007:a.
Den går inte riktigt. På tomgång och vid gas utan belastning går motorn som den ska men när jag kör hojen på vägen spottar och fräser den på alla växlar till ett visst varv sen går den bra igen?

Det sitter Scorpion dämpare, monterat av MC handlare när jag köpte hojen.
Sen bytte jag stift Iridium, bytte luftfilter KN, TRE givare och monterade Boosterplug.

Ingen skillnad, hojen hackar ändå vid belastning.
Hojen har varit inlämnad på verkstad för synkning av förgasarna (kvitto finns) av tidigare ägare.

Min andra SV en 2005:a går bra som f...Men jag vet inte vad som krånglar men -07:an?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej
Har precis köpt min andra SV 1000S en 2007:a.
Den går inte riktigt. På tomgång och vid gas utan belastning går motorn som den ska men när jag kör hojen på vägen spottar och fräser den på alla växlar till ett visst varv sen går den bra igen?

Det sitter Scorpion dämpare, monterat av MC handlare när jag köpte hojen.
Sen bytte jag stift Iridium, bytte luftfilter KN, TRE givare och monterade Boosterplug.

Ingen skillnad, hojen hackar ändå vid belastning.
Hojen har varit inlämnad på verkstad för synkning av förgasarna (kvitto finns) av tidigare ägare.

Min andra SV en 2005:a går bra som f...Men jag vet inte vad som krånglar men -07:an?

Hm Sv 1000 har insprutning inte förgasare med 99% säkerhet så den synkningen vet jag inte riktigt vad det var?

Kanske en dålig soppapump som inte orkar med eller klämd soppaslang? Bränslefiltret?
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det är lätt att dra sönder en tändspole när man drar loss den, sitter som berget och kan separera invändigt, kolla kontakterna på dessa noga.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hm Sv 1000 har insprutning inte förgasare med 99% säkerhet så den synkningen vet jag inte riktigt vad det var?

Kanske en dålig soppapump som inte orkar med eller klämd soppaslang? Bränslefiltret?
Synkning av spjällhus görs ju även med insprutning.

Bränsleproblem låter inte helt omöjligt. I tråden på länken nedan så nämns det också ett par inlägg in om att 2005+ modellen har en konstruktion på bränslepumpen som gör att regulatorn kan bli blockerad och få svårt att hålla rätt tryck vid lägre varv. Han som skriver har just en 2007'a. Låter dock som mildare symptom än TS problem, så jag vet inte om det kan vara relaterat, men kanske värt att kolla på om övrigt kring bränsletillförseln och tändning ser ok ut.

http://www.sv-portal.com/forums/4-sv1000-discussion/65745-engine-rough-lower-rpm-range.html

Gällande tändspolar så hade jag för övrigt exakt samma symptom på en Triumph för några år sedan. Gick kasst på låga varv men bra på högre. I det fallet var det fukt instängt vid tändspolarna (barnsjukdom i tätningar på en viss årgång) som gav överslag enbart vid lägre varv.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Btw, om det är samma tank och pump på din 2005'a som på 2007'an så skulle du väl kunna lyfta över 2005'ans tank på 2007'an och testköra för att se om det gör någon skillnad.

Då borde du ju få klart om det är pump/filter-relaterat innan du börjar gräva nåt djupare där.
 

Evil Twin

Guest
Nu har jag dålig koll på booster-pluggen, men gör inte den samma sak som TRE-modden + lite till?
Det verkar isf konstigt att ha både TRE-modd och booster-plugg monterade samtidigt.
Att byta från original luftfilter till KN utan att mappa om mha Power Commander el. dyl. kan väl ge lite konstiga effekter också, och booster-pluggen lär inte kompensera för detta.
Mellan vilka varvtal går den illa?
 

Andretls

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Mölnlycke
Hoj
SV 1000S -2005, SV 1000S 2007, Triumph Tiger 1050
Ska kolla upp lite mer exakt mellan vilka varvtal som den börjar tugga.
Vad jag upplever så är det mellan 3000-5000varv vid körning. När hojen bara varvas upp och även när jag håller den på varv så går den rent. Får plocka ur Boosterplug och TRE kontakten för att börja om. Trodde i min enfald att dessa skulle åtgärda problemet.
Ska även göra om och göra rätt från början. Får koppla in dealer mode och även passa på att kolla hur TPS:n står. Därefter kan jag börja kolla pumpen /filtret.
Konstiga är att MC firma har fixat samma problem åt tidigare ägare.
Ägaren som jag köpte hojen av kunde inte så mycket själv utan lämnade in allt till firman som sålt hojen till honom, det senaste firman gjort var att byta ljuddämparna, men tydligen inte ställt in hojen efter det?
Han sa att den gick renare med dom gamla kolfiberburkarna.
Jag trodde att den skulle gå bättre med ett öppnare filter?
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gör dig själv en tjänst och läs in dig på problematiken jag beskriver här:


Från 3500 varv upp till 5000?

Fundera på om det känns handla om "The Suzuki chudder" : http://www.vibefreev.com/

En slags resonans i kopplingskorgen som kan uppfattas som misständning.


Jag säger inte att det är det problemet du har med just din hoj, men det är ett alltför vanligt fel på en i övrigt trevlig hoj. Jag har en hoj själv med Suzukis 1000cc V-Twin som skall åtgärdas i vinter.

Cykeln går klockrent under och över problemvarvtalen, men beter sig som en gris just där. Det kan upplevas precis som tändningsfel - hojen "står emot" under acceleration, ruskar på sig och är ovillig att ta sig upp igenom problemvarvtalen.
Dock, över 5000 varv så upphör problemen plötsligt och maskinen går hur bra som helst.

Man kan ta sig runt problemet genom att tvinga hojen igenom problemvarvtalen på låg växel och mycket gas och sedan bara strunta i mellanregistret; köra fullt spett/höga varv.
...men det var väl inte riktigt därför man köpte en V-Twin.

Verkligen: resonans i kopplingskorgen. Det låter helt flängt, men är rätt lätt att ordna.
 

Evil Twin

Guest
Vad jag upplever så är det mellan 3000-5000varv vid körning. När hojen bara varvas upp och även när jag håller den på varv så går den rent. Får plocka ur Boosterplug och TRE kontakten för att börja om. Trodde i min enfald att dessa skulle åtgärda problemet.

Du ska inte ha Boosterplugg och TRE-modd monterade samtidigt, de gör precis samma sak, dvs. tar bort den orena gången på låga varv (pga avgaskraven).
TRE hjälper runt 2-4000 rpm på lägre växlar.
Min SV som är helt original börjar gå riktigt rent över 4000 rpm vid belastning.

Han sa att den gick renare med dom gamla kolfiberburkarna.
Jag trodde att den skulle gå bättre med ett öppnare filter?

Man behöver mappa om om man byter till öppnare luftfilter och öppnare ljuddämpare.
Med öppnare ljuddämpare kommer avgasknallar när man slår av på gasen, men det är egentligen enda sidoeffekten enligt min erfarenhet.
Knallarna kan fixas med PAIR-modden på SV:n, men Boosterpluggen sägs också minska avgasknallarna.

Öppnare luftfilter ger mer luft till motorn, vilket ger magrare bränsleblandning som måste justeras för, görs genom att mappa om med typ Power Commander.

Jag skulle börja med att montera original luftfilter, ta bort TRE och Boosterplugg och pröva mig fram därifrån.
Steg två kanske kunde vara att återmontera Booster.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Hade en SV-1000 och monterade Yoshimura helsystem på den utan att justera insprutningen. Blev ingen höjdare, hade problem liknande de som du beskriver... en PC är lösningen. Eller montera originaldämpare om du har sådana och se hur den går då.
 
Last edited:

Andretls

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Mölnlycke
Hoj
SV 1000S -2005, SV 1000S 2007, Triumph Tiger 1050
Tack för era råd/tips.
Nu plockade jag bort både Boosterpluggen & TRE. Sen kollade jag efter felkod & hur TPS:ns läge.
Ingen felkod & givaren stod rätt, men jag justerade TPS:n någon grad så att den stod på gränsen till det lägre strecket på displayen och vid lite gaspådrag gå upp till mitten för att sen öka vid runt 3000rpm.

Provkörde och vipps gick hojen som den ska. Monterade åter dit Boosterplugg & TRE, jag upplever inte att dessa motverkar varandra, tvärtom så går hojen som den borde göra från fabrik och vid runt 3000rpm smäller den till och går utav h.....precis som min gamla TL 1000 från -97 gjorde. :rock
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top