Motorn "hugger" vid första växlingen?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
När jag startar min hoj så låter jag den stå och surra ca en halvminut (medan jag sätter på mig hjälm och handskar), när det sedan är dags att lägga den i växel så är det alltid ett ordentligt hugg när växeln läggs i. Detta sker oavsätt om jag lägger i 1an eller 2an, möjligen så blir hugget mindre om jag först lägger i 2an för att sedan lägga ner den i 1an. Har satt det isystem att göra det.

Om jag lägger i den i 1an först så stannar motorn av "hugget" som sker om jag inte ger lite gas... Det är enbart första växlingen som uppför sig konstigt, sedan är växellådan helt perfekt. Olja och oljefilter är helt nybytt, hade hoppats på att det skulle lösa problemet.

Någon som har lite tips?
/Thelinski
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Thelinski skrev:
2153104 När jag startar min hoj så låter jag den stå och surra ca en halvminut (medan jag sätter på mig h......

Någon som har lite tips?
/Thelinski

Justera kopplingen? Och rejäla KLONK är ju hondas signatur... eller?
 

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Apache city
Hoj
Honda CBR 600 -89
Thelinski skrev:
2153104
Om jag lägger i den i 1an först så stannar motorn av "hugget" som sker om jag inte ger lite gas... Det är enbart första växlingen som uppför sig konstigt, sedan är växellådan helt perfekt. Olja och oljefilter är helt nybytt, hade hoppats på att det skulle lösa problemet.
/Thelinski

Min uppför sig ganska exakt likadant. Den dör dock inte, men "hugget" är klart märkbart, ungefär som hojen hoppar till. Jag vet inte vad orsaken är, men jag misstänker att det bara är oljan som inte hunnit bli riktigt varm och att då kopplingen är lite ihopklibbad på något sätt.

Du kanske skulle prova att koppla massa gånger innan du lägger i någon växel? För att på så sätt "stretcha" lamellerna, eller nåt :confused: :D

Min hoj är en CBR600 -89, som fick storservice för drygt 100 mil sedan.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
inget ovanligt alls! växlingen mella ettan å tvåan e ju helt normalt att det låter då du ska passera neutral! min låter med. säkert inget att oroa sig för
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
abethebabe skrev:
2153791 inget ovanligt alls! växlingen mella ettan å tvåan e ju helt normalt att det låter då du ska passera neutral! min låter med. säkert inget att oroa sig för


Alla mina 2 hjuliga fordon har varit så(förts moppe, sen 2st 125:eek:r och nu min dr 650). Jag tror det är lamellerna som klibbar ihop sig när man inte kör och sen slåss loss när man lägger i första växlen. Mina hojar har förståss inte stannat av klonket någon gång :tungan
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Idag testade jag att försiktigt lägga den i växel och då tycker jag det känns som att man trycker ner på en "rörande" kedja, det är något med ljudet som uppstår och känslan man får i foten när växeln är på väg in.


Om man trycker försiktigt och belastar denna "kedja" så hindrar man rörelsen iochmed friktionen och det rasslande ljudet upphör, sedan är det inga problem att trycka ner växeln.

Är det någon som får ut något av detta? Vad är det för kedja som snurrar runt där inne, och ska den göra det på tomgång?
/Thelinski
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Thelinski skrev:
2154823 Idag testade jag att försiktigt lägga den i växel och då tycker jag det känns som att man trycker ner på en "rörande" kedja, det är något med ljudet som uppstår och känslan man får i foten när växeln är på väg in.


Om man trycker försiktigt och belastar denna "kedja" så hindrar man rörelsen iochmed friktionen och det rasslande ljudet upphör, sedan är det inga problem att trycka ner växeln.

Är det någon som får ut något av detta? Vad är det för kedja som snurrar runt där inne, och ska den göra det på tomgång?
/Thelinski
Växla försiktigt låter som en dum idé. Stampa till ordentligt, dom flesta hojar klonkar till ordentligt när man lägger i 1:an. Ljudet du tror är en kedja är nog växellådsdrev som börjar skava lite mot varandra.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
HanneZ skrev:
2154826 Växla försiktigt låter som en dum idé. Stampa till ordentligt, dom flesta hojar klonkar till ordentligt när man lägger i 1:an.

Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Thelinski skrev:
2154830 Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:
Ojdå, jag läser _nästan_ alltid hela tråden innan jag svarar :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Låter som du har en klibbande koppling som alltid är värst med kall olja. Vad kör du på för olja och viskositet?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Thelinski skrev:
2154830 Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:

då får du väll byta olja kanske, eller så kan väll din kopplingskorg vara slut (hack) så det inte är så lätt att få isär lamellerna
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Prova med att dra in kopplingen och "torrvarva" en liten snabb ettrig snärt med handtaget, för att rycka isär kopplingen Innan du skickar i taggen..
( Ouuups ja vista ja det var ju en hynda ...å dom ej ju inte så "snärtiga" :rolleyes: )

Eller prova nästa gång att inna du startar skicka i taggen och dra sen in kopplingen och prova att flytta hojen ... förmodligen är den "fast" ,,det är klibbiga lameller = bra, inge slir där inte! men då vet du om det är en "kladd" fråga ....
Har haft problemet själv nu och då och "torrvarv"tricket har alltid hjälpt ..

Faast jag har ju då en maskin som orkar "Rappa" till lite... :tungan

Goooooooood luck!
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
SSDD skrev:
2155080 Eller prova nästa gång att inna du startar skicka i taggen och dra sen in kopplingen och prova att flytta hojen ... förmodligen är den "fast" ,,det är klibbiga lameller = bra, inge slir där inte! men då vet du om det är en "kladd" fråga ....
Har haft problemet själv nu och då och "torrvarv"tricket har alltid hjälpt ..
Goooooooood luck!

Det där låter spännande, jag ska alltså lägga den i växel (innan jag startar den), hålla inne kopplingen och flytta lite på hojjen? Typ backa eller gå frammåt en meter?

Det ska jag testa efter jobb!

Tack för era tips!
/Thelinski
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Thelinski skrev:
2155138 Det där låter spännande, jag ska alltså lägga den i växel (innan jag startar den), hålla inne kopplingen och flytta lite på hojjen? Typ backa eller gå frammåt en meter?

Det ska jag testa efter jobb!

Tack för era tips!
/Thelinski

På körskolans slitna hoj var det nästa likadant. Den dog inte alltid men det kunde hända. Tipset är att rulla hojen när du lägger i ettan. Du kan alltså sitta kvar på hojen och rulla den sakta framåt när du växlar i ettan.

Som jag förstod det så är detta ett skonsammare sätt att växla.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Ärligt talat så funkar det skit bra att lägga i ettan och rulla den lite med kopplingen inne, det är lite trögt först men man riktigt känner att något glider isär i motorn och sedan när man startar så är hugget som borttrollat! :banana

Helt lysande, stort tack för tipset! Fast ändå kan jag inte låta bli att undra om jag ska oroa mig lite över detta, man ska ju inte behöva göra såhär!!
/Thelinski
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Thelinski skrev:
man ska ju inte behöva göra såhär!!

Precis exakt! Ungefär som behöva betala 13 kronor för en liter bensin. :D

Vill du ha ett annat beteende på din koppling är en torrkopplad Ducce ett hett tips. :tomten

Dvs, en våtkoppling är dryg och jobbig när motorn är kall, ungefär lika jobbigt som att behöva gå upp en vardagsmorgon för att jobba. :hihi
 

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
Thelinski skrev:
2153104 När jag startar min hoj så låter jag den stå och surra ca en halvminut (medan jag sätter på mig hjälm och handskar), när det sedan är dags att lägga den i växel så är det alltid ett ordentligt hugg när växeln läggs i. Detta sker oavsätt om jag lägger i 1an eller 2an, möjligen så blir hugget mindre om jag först lägger i 2an för att sedan lägga ner den i 1an. Har satt det isystem att göra det.

Om jag lägger i den i 1an först så stannar motorn av "hugget" som sker om jag inte ger lite gas... Det är enbart första växlingen som uppför sig konstigt, sedan är växellådan helt perfekt. Olja och oljefilter är helt nybytt, hade hoppats på att det skulle lösa problemet.

Någon som har lite tips?
/Thelinski
Tänkte bara säga att min sprittnya Kawasaki ER-5 beter sig precis likadant, blev lite förvånad i början, man tycker inte att det ska låta så i en ny hoj, men det är tydligen väldigt vanligt.
 

redmarbel

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yzf r1
Thelinski skrev:
2154830 Fast de flesta hojar får inte motorstopp när man lägger de i 1:an första gången efter den stått några timmar! :rolleyes:


min r1a dör också ibland när jag lägger i 1an.. det är som att kopplingen inte funkar när den är någolunda kall... det är grymt irriterade!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
redmarbel skrev:
2165061 min r1a dör också ibland när jag lägger i 1an.. det är som att kopplingen inte funkar när den är någolunda kall... det är grymt irriterade!

vad har du för viskositet på oljan då?
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top