Motorn rusar vid mycket små gaspådrag

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Har en DR650SE som med en motor som rusar upp till 3000-4000rpm så fort man gasar det minsta lilla, går knappt se att man vrider gasrullen alls. Den är slö vid starten om man gasar så lite men den orkar ändå varva upp på de 3 första växlarna. Detta gör att den är lite knepig att köra med upp till ca 60km/h. Det blir gärna att man slå av och på gasen hela tiden och det går ryckigt, särskilt på 30-vägar och i nerförsbackar. Och man kan få lite ont i handleden eftersom man håller den spännd och stel för att inte gasa för mycket.

Har kännt på andra motorer och de rusar inte alls som min gör vid små gaspådrag. Har för mig att motorer rusar om de får för mager blanding? Har sprejat startgas runt förgsaren när den stått på tomgång utan att varvtalet ändrades. Har även skruvat lite på blandskruven utan att det blev bättre än med orginalintällning. Men jag tycker den känns bättre när den är kall.

Kan det vara något annat eller är det normalt på den den här modellen och bara att acceptera?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har en DR650SE som med en motor som rusar upp till 3000-4000rpm så fort man gasar det minsta lilla, går knappt se att man vrider gasrullen alls. Den är slö vid starten om man gasar så lite men den orkar ändå varva upp på de 3 första växlarna. Detta gör att den är lite knepig att köra med upp till ca 60km/h. Det blir gärna att man slå av och på gasen hela tiden och det går ryckigt, särskilt på 30-vägar och i nerförsbackar. Och man kan få lite ont i handleden eftersom man håller den spännd och stel för att inte gasa för mycket.

Har kännt på andra motorer och de rusar inte alls som min gör vid små gaspådrag. Har för mig att motorer rusar om de får för mager blanding? Har sprejat startgas runt förgsaren när den stått på tomgång utan att varvtalet ändrades. Har även skruvat lite på blandskruven utan att det blev bättre än med orginalintällning. Men jag tycker den känns bättre när den är kall.

Kan det vara något annat eller är det normalt på den den här modellen och bara att acceptera?



fick nåt likn på min dr800 o sprejade o på men inget hände.. upptäckte sen att insugsgummina satt lösa ändå..
ibland komma startgasen inte in ändå...

annars som anders säger förmodligen :)
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Igensatt lågfartsmunstycke. Plocka isär och gör rent.

Tittade på munstyckena och visst var lågfartsmunstycket lite igensatt. Blåste rent med tryckluft och skruvade tillbaka och startade men det var ingen större skillnad. Kanske hjälper om tar och skruva ner hela förgasaren och rengör den? Choken går lite trögt också, kan en choke som inte stänger helt orsaka samma problem?

Edit: Kollade choken och det var inte problemet.
 
Last edited:

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Har nu rengjort förgasaren med fotogen ,bromsrengörning och tryckluft, hade inget annat. Men det blev ingen skillnad. Sätta jag ett 1mm bladmått ovanpå stoppskruven till tomgångsinställningen så gick varvet upp från ca 1500 till ca 3500, väldigt svårt att justera gasen med gashandtaget där imellan eftersom det är nästan precis över tomgång och den gick i nästan 30km/h på ettan.

Allt i förgasraren tyckte jag såg okej ut utom nålen som var lite sliten och trotteln som också var lite sliten och den var i orginalinställning.

Om det nu inte är normalt så har jag kanske 4 ledtrådar.
1: Efter att ha kört med bladmåttet på så började varvtalet sjunka efter några hundra meter med minst 1000rpm.
2: Efter att ha låtit den stå still med bladmåttet i ca 1 minut så smällde det rätt ordentligt i ljuddämparen när jag stängde av den (orginaldämpare).
3: Jag tycker att varvtalet inte sjunker så snabbt när man släpper gasen utan det sjunker mer som en tvåtaktare.
4: Det blir värre när man chokar.

Har några filmer på det också som jag kanske kan lägga ut senare.

Så här såg tändstiftet ut efter att kört den, är ett 1000 mil gammalt stift. Blev lite ljusare än i verkligheten. Och den börjar rusa om man öppnar spjellet ungefär så här mycket.
 

Bifogat

  • tändstift.jpg
    tändstift.jpg
    120.9 KB · Visningar: 134
  • förgasare.jpg
    förgasare.jpg
    135.7 KB · Visningar: 102
Last edited:

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Det kan inte vara så att den går för fett? Nålen är ju lite sliten och kanske även nålmunstycket är det också. Provade att ställa nålen i det magraste läget och då rusade den inte alls vid små gaspådrag och jag tyckte även den lät lite annorlunda.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nej en motor rusar ju inte när den går för fett, tvärtom, ju magrare den går desto mer tenderar den till att gå upp i varv. mindre bränsle och mer luft = varv.

Sitter det itne accpump på dom där? hade en strulande accpump på en yzf400 en gång i tiden som ställde till med mycket problem.
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Nej en motor rusar ju inte när den går för fett, tvärtom, ju magrare den går desto mer tenderar den till att gå upp i varv. mindre bränsle och mer luft = varv.

Sitter det itne accpump på dom där? hade en strulande accpump på en yzf400 en gång i tiden som ställde till med mycket problem.

Nej, det finns ingen accpump den den. Varvet ökar ju när man använder choken och då går den väll fetare?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nej, det finns ingen accpump den den. Varvet ökar ju när man använder choken och då går den väll fetare?

Chocken har även en annan funktion genom att den skapar ett undertryck i förgasaren.
Fet blandning tenderar sällan till högt varv, det är syre(t.ex vid snål blandning) som ger ett högre varv.

Och jag instämmer med inlägg nedan, av stiftet att dömma ser den ut att gå ganska snålt.

Hursomhaver, kolla upp insugsgummi och diverse tätningar till förgasare, finns det ingenstans den kan sno luft i från så kolla ventilerna, kanske läcker igenom insugsventilen/insugsventilerna lite grann?
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Chocken har även en annan funktion genom att den skapar ett undertryck i förgasaren.
Fet blandning tenderar sällan till högt varv, det är syre(t.ex vid snål blandning) som ger ett högre varv.

Och jag instämmer med inlägg nedan, av stiftet att dömma ser den ut att gå ganska snålt.

Hursomhaver, kolla upp insugsgummi och diverse tätningar till förgasare, finns det ingenstans den kan sno luft i från så kolla ventilerna, kanske läcker igenom insugsventilen/insugsventilerna lite grann?

Läcka genom insugsventilerna? Menar du att de inte stänger helt eller skulle det läcka genom någon ventiltätning eller genom någon spricka i topplocket?

Får ta och kolla närmare på insugsugummit. Kanske gå att kompensera tjuvluften med att skruva ut blandskruven och höja nålen? Annars får man försöka rengöra förgasaren med starkare saker.
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Läcka genom insugsventilerna? Menar du att de inte stänger helt eller skulle det läcka genom någon ventiltätning eller genom någon spricka i topplocket?

Får ta och kolla närmare på insugsugummit. Kanske gå att kompensera tjuvluften med att skruva ut blandskruven och höja nålen? Annars får man försöka rengöra förgasaren med starkare saker.

Låter som ett typiskt tjuvluftproblem tycker jag. Nånstans tar den säkert luft. Lycka till med felsökandet.:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Läcka genom insugsventilerna? Menar du att de inte stänger helt eller skulle det läcka genom någon ventiltätning eller genom någon spricka i topplocket?

Får ta och kolla närmare på insugsugummit. Kanske gå att kompensera tjuvluften med att skruva ut blandskruven och höja nålen? Annars får man försöka rengöra förgasaren med starkare saker.

en ventil ska ju hålla tätt när den e stängd såattsäga. man kan felsöka ventiler genom att lägga på vätska t.ex såpa eller liknande och blåsa med tryckluft från andra sidan för att se om de bubblar och därmed läcker igenom den stängda ventilen. om du söker på det på nätet finns det säkert utförlig förklaring med bilder om hur det går till ...
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Ventilerna verkar det inte vara. Sprayade bromsrengörning runt fjädern som stänger spjellet på förgasaren och då ökade varvet, kan det sitta någon tätning där som läcker?
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Har nu kollat tätningarna på spjellaxeln, de gick löst på axeln och verkade inte täta helt. Bytte till oringar och provade men det blev ingen skillnad.

Provade också att byta ena stiftet till ett helt nytt. Körde sedan ca en halvtimme och körde på lite gas hela tiden och stannade och kollade stiftet flera gånger. Men det blev aldrig någon färg på det, isolatorn var vit hela tiden och ingen sot på metallen, såg ut som nytt. En motor brukar väll gå magert på tomgång och strax över men ska det inte ge någon färg alls?

Eller kanske allt är som det ska? Kommer ihåg att en TZR125 jag hade också varvade upp till minst 3000 så fort man gasade det minsta lilla när den var frikopplad men den blev ju mycket lugnare när man körde men växel i. Min DR börjar ju inte trivas riktigt bra förrän man ligger över 3500rpm så det kanske är därför som den ökar till det varvtalet så lätt?, är ju lättare att kontrollera den där över. Är motorer med 2 eller fler cylindrar mer lättkontrollerade? Om jag t.ex. vrider gashandtaget 5%, vad är det som avgör om varvet hamnar på 3500 eller 2500 men då starkare så varvet sjunker inte lika mycket om det kommer en uppförsbacke?

Det är ju min första 2-hjuling med fyrtaktsmotor så jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag trodde inte en slö offroad skulle vara så svårkontrollerad på låga varv i låg fart. Känns lite väll rejsig när känns som det är antagligen full motorbroms eller acceleration som gäller och man måste försöka ligga precis imellan där, är vägen lite ojämn går det inte.
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Har nu pillat mer med förgasren men det blir inte bättre. Den går iallafall inte magert vid högre varv/belastning. När man kör så känns den mer lättkontrollerad vid ca 2500rpm, varvar man lite mer till ca 3000rpm känns det som den varvar upp av sig, som om man kommer till en nerförsbacke, släpper man gasen så lite blir det gärna full motorbroms. Vid ca 4000rpm och över blir den lättare att kontrollera.

Jag har funderat på om det kan vara så att eftersom den bara har en cylinder som gärna vill stanna på lägre varv (får motorstopp under ca 1000rpm om den är belastad) så vill den ha spjellet rätt så öppet vid tomgång. Gasar man sen lite så varvet ökar lite så vill den inte längre stanna av sig själv och varvet rusar snabbt upp. Den börjar ju gå utan att rycka fram vid ca 3000rpm, vid samma varv som den är svårkontrollerad.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Du känner ingen som är van vid 4 taktsstånkor som kan
testa en sväng o avgöra om den funkar ok ?
Storstånkor har ju en litet speciell motorkaraktär
som kräver tillvänjning innan det känns normalt!

Det låter mer som ovana än att du faktiskt har något fel
på hojen:)
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Du känner ingen som är van vid 4 taktsstånkor som kan
testa en sväng o avgöra om den funkar ok ?
Storstånkor har ju en litet speciell motorkaraktär
som kräver tillvänjning innan det känns normalt!

Det låter mer som ovana än att du faktiskt har något fel
på hojen:)

Nej, känner ingen. Har haft den i 2 år nu så man har vant sig men det blir ändå lite störande vid lugn körning i stadstrafik.
 

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
tyresö
Hoj
xr 600
Nej, känner ingen. Har haft den i 2 år nu så man har vant sig men det blir ändå lite störande vid lugn körning i stadstrafik.

på min dr som jag hade satt det en skruv på undersidan av förgasaren strax intill insugningsgummit, där man kunde justera bränsle blandningen på låga varvtal. Prova att skruva ut den lite om du ej gjort det
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top