Motorn svettas olja från toppen

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Nu ska hojen in på garantin så det är inte hela världen, men är det vanlig att hojar "svettar" olja från topplocket? Det är inga brutala mängder men man ser att det finns en oljehinna och det luktar lite oljepanna när man är ute och kör. Ja motorn är en BMW/ROTAX (F800R).
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Kolla om det inte kommer från ventilkåpspackningen. Nej, det är inte så vanligt med oljesvett. Hur gammal är hojen?
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
blandat i helsyntet i vad som brukade vara mineral/delsyntet?
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hojen är en 2010, och nej jag har inte lekt med oljekvaliteterna :D
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Vevhusventilation, hmm, hur ser det ut? :confused:
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Rost i kardantunneln, bara att kasta..."

Avfetta motorn och dra en kort repa så brukar man snabbt se vart oljan hittar ut. På en såpass ny motor är det väl förmodligen bara en packning (t ex ventilkåpan) som är dålig.

Eller gör som jag hade gjort, skit i det och låt verkstaden fixa det på garantin... :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sätter en halv död sill på att det är ventilkåpan. Kan ha blivit dåligt åtdragen vid första service. Då är de där under och kollar ventilspel.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Ja det verkar komma från packningen, för det tränger ut lite från båda sidorna av motorn i höjd med packningen. Men som sagt, det är BMW´s huvudbry. Jag är mest nyfiken, vem vet kanske lär man sig något :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
lärde mig det i skolan :tummenupp men jag slutade lyssna efter att jag fått veta att man inte ska byta direkt från mineral/delsyntet till syntet utan man ska sakta gå över med o blanda ut

Suck.....

Där finns ingen skillnad mellan syntet och mineral i fråga om sådant sålänge de båda har samma viskositet. Olja är långa kolkedjor, om de sen kommer från norska oljefält eller är syntetiserade i en kemifabrik är skit samma.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Suck.....

Där finns ingen skillnad mellan syntet och mineral i fråga om sådant sålänge de båda har samma viskositet. Olja är långa kolkedjor, om de sen kommer från norska oljefält eller är syntetiserade i en kemifabrik är skit samma.

Nja det beror på materialet i tätningar. Tex orginaltätningarna till äldre motorer har en tendens att krympa lite i syntetolja och det kan ge läckage.

Har gjort misstaget ett par gånger på mina hydrokoptrar, och det blir duktigt grisigt.

Nu har jag bytt till icke orginal tätningar och kör på delsyntet, problem solved.

I en modern motor spelar det ingen roll.

Min erfarenhet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nja det beror på materialet i tätningar. Tex orginaltätningarna till äldre motorer har en tendens att krympa lite i syntetolja och det kan ge läckage.

Har gjort misstaget ett par gånger på mina hydrokoptrar, och det blir duktigt grisigt.

Nu har jag bytt till icke orginal tätningar och kör på delsyntet, problem solved.

I en modern motor spelar det ingen roll.

Min erfarenhet.

Det beror i så fall på tillsatser i oljan och inte på huruvida basoljan är syntetisk eller mineralbaserad.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det beror i så fall på tillsatser i oljan och inte på huruvida basoljan är syntetisk eller mineralbaserad.

Men en helsyntet idag är väl inte mineraloljebaserad ? Är dom inte ester eller polyalfaolefiner baserade ?

Det är inte packningar jag menar utan tex axeltätningar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men en helsyntet idag är väl inte mineraloljebaserad ? Är dom inte ester eller polyalfaolefiner baserade ?

Det är inte packningar jag menar utan tex axeltätningar.

Det var precis vad jag skrev...

Om basoljan är en raffinerad mineral eller den är riktig syntet med kolkedjorna byggda från grunden i ett labb spelar mindre roll för huruvida packningar skulle krympa eller svälla.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Trådtjuvar, det är ingen oljekvalitets tråd :ajjabajja Det är Castrol i och på motorn som BMW fyllt på i alla fall. :wiggle
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top