Motorn tickar

Böna

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sverige?
Hoj
Minimoto!
Min motor börjar ticka när den blir lite varm och sen tickar det hela tiden lite, det är inte ventilerna tror jag för dom behövdes inte justeras, vad kan det då vara, hur ska jag få bort det, byta till annan olja kanske??
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
R1 är väl notorisk för sitt tickande, tror inte det betyder att något är knas med hojen.
 

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nåårrrland / kullen
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
Ett vanligt fenomen på R-ettor. En del låter mer, en del mindre. Men det är inget som är fel, och inget du behöver göra.
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Helt klart bättre med ett för stort spel på ventilerna än de är helt tysta.....brända blir de då :mad:


Å ja R1 tickar gärna lite i ventilerna,inget å bry sig om :tummenupp
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Böna skrev:
Min motor börjar ticka när den blir lite varm och sen tickar det hela tiden lite, det är inte ventilerna tror jag för dom behövdes inte justeras, vad kan det då vara, hur ska jag få bort det, byta till annan olja kanske??

Hade samma noja själv iförrgår när jag ställde på bettan (r6a), körde o lyssna som fan och blev orolig...tickade när den blitt varm, inte mycket med ändå tillräckligt för att tankarna ska börja rusa iväg och fantasierna om en jääädrigt tom plånbok ska dyka upp!

Men igår kom räddningen, testade kompisens nästan nya F-sport och tack gode gud att den lät exakt likadant!! :bow
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag läste nyligen om att något som kan orsaka tickande ljud är om kamaxeln har för stort spel i sidled i sina fästen i överfallen.
Ljudet uppkommer visst bara med en varm motor, och det beror på att viskositeten i oljan hade ändrats när den blev varm.
Varm olja är ju lika med tunnare olja, som inte klarar ta emot samma tryckbelastning (för övrigt samma fenomen för en del "känsliga" vevpartier, där man motverkar med en något tjockare olja).
De som hade problemet lyckades shimsa bort spelet.
Antar att man skall vara lite försiktig med att mickla med detta, ifall kamaxeln nu skulle expandera lite av värmen.
 

Böna

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sverige?
Hoj
Minimoto!
ok, då är det väl normalt med lite tickande ljud, bara gasa å se glad ut :D ;)
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
du kan även höra throttel nålarna "slå", ganska vanligt med dynojet kit... hörs oftas vid motor broms å inte vid tomgång..

Mvh Mathias
 

Böna

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sverige?
Hoj
Minimoto!
Min tickar på tomgång och på varv över 2300... :mad: försvinner vid vissa varv :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top