Motorn tokvarvar runt 7500 rpm, TL1000S -97, vad händer?

Ehrs

Gillar ej mek och tvätt...
Gick med
18 Aug 2005
Hoj
TL1000S -97
Min nyservade TL1000S -97 med ca 2500 mil på nacken verkar ha ett litet problem när det gasas friskt. När jag ligger på full gas runt 7500 rpm så tappar jag all effekt och motorn springer direkt upp till varvstoppet (nånstans runt 11000 har jag för mig). Som om nånting spinner inuti. Detta har jag märkt på trean, femman och sexan. Möjligt att det händer på andra växlar också. Vågar inte prova för hårt.

Vad är det som händer? Är det något som kan vara tokutslitet? Jag körde inte så här hårt innan service, just pga att den skulle på service och ventiljusteras, så jag vet inte om problemet fanns innan. Jag köpte hojen vid 2200 mil ungefär. Tankar och idéer?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ehrs skrev:
2310293 Min nyservade TL1000S -97 med ca 2500 mil på nacken verkar ha ett litet problem när det gasas friskt. När jag ligger på full gas runt 7500 rpm så tappar jag all effekt och motorn springer direkt upp till varvstoppet (nånstans runt 11000 har jag för mig). Som om nånting spinner inuti. Detta har jag märkt på trean, femman och sexan. Möjligt att det händer på andra växlar också. Vågar inte prova för hårt.

Vad är det som händer? Är det något som kan vara tokutslitet? Jag körde inte så här hårt innan service, just pga att den skulle på service och ventiljusteras, så jag vet inte om problemet fanns innan. Jag köpte hojen vid 2200 mil ungefär. Tankar och idéer?

Låter som om din koppling slirar.

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag bytte till fjädrar från Barnett, ring eller maila Roffes motor, min gick från 5000 rpm till nästan 6500 rpm rusandes, sen jag bytte fjädrarna blev kopplingen tyngre, men distinktare och inget slir, kostade 340 kr hemskickade och klara...skitlätta att byta, du ställer hojen på stödet, kolla att du inte ser olja i oljefönstret, öppna kopplingskåpan, skruva ut de 5 skurvarna du ser i stjärna (alltså inte 1 i taget, utan lite på varje i taget) tills de är lösa, byt fjädrarna mot de du köpt, skruva tillbaka, jämnt och fint, tills skurvarna är i botten, försiktigt, har du momentnyckel ska det vara 10 Nm, men annars drar du åt så att du precis inte kan öppna med fingret, relativt löst, efter en åktur öppnar du och kollar att skruvarna sitter likadant...klart.

Med stooooor chans är ditt problem löst :) 99% av kopplingsproblemen med TL1000S fixas med dessa fjädrar, de på Roffes vet vilka du menar... :)

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag hade mindre problem när jag körde med en bra mineralolja (i mitt fall Quaker State) istället för del/hel syntet.

Ehrs

Gick med
18 Aug 2005
Hoj
TL1000S -97
Ok, låter som byte av dessa skruvar då för min del. Tack för svaren. Extra tack till dig då rfb. Jag får meka lite nästa vecka tror jag... Känns som ett uppdrag man skulle kunna klara av. Lustigt det där, när man hade moppe för snart tio år sedan var man inne i motorn mest hela tiden. Nu kan jag knappt göra något själv. Tur att sporthoj.com finns

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Ehrs skrev:
2310568 Ok, låter som byte av dessa skruvar då för min del. Tack för svaren. Extra tack till dig då rfb. Jag får meka lite nästa vecka tror jag... Känns som ett uppdrag man skulle kunna klara av. Lustigt det där, när man hade moppe för snart tio år sedan var man inne i motorn mest hela tiden. Nu kan jag knappt göra något själv. Tur att sporthoj.com finns

Samma här, plötsligt är man nästan rädd att pilla själv, men det är same shit, lite mer då man har ventilstyrning och kamaxlar, men man börjar märka att så svårt är inget om man pillar lite :)

Men detta fjäderbyte är verkligen lätt, KAN INTE GÖRAS FEL om man har det minsta mekaniska känsla :)

Ring dit idag så har du fjädrarna på onsdag...Så kan du skriva dit dem i veckan redan...tar 10 minuter...

http://www.roffesmotor.se/

Ehrs

Gick med
18 Aug 2005
Hoj
TL1000S -97
Ah, tackar! Fjädrar, inte skruvar!

Och du Naurin, jag tar dig med bara halva effekten på min TL...

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Ehrs skrev:
2310568 Ok, låter som byte av dessa skruvar då för min del. Tack för svaren. Extra tack till dig då rfb. Jag får meka lite nästa vecka tror jag... Känns som ett uppdrag man skulle kunna klara av. Lustigt det där, när man hade moppe för snart tio år sedan var man inne i motorn mest hela tiden. Nu kan jag knappt göra något själv. Tur att sporthoj.com finns

Lova att svara sen om det hjälpte eller inte! Jag har haft samma problem på alla mina hojar och det har förstört hela körglädjen :tummenupp

Ehrs

Gick med
18 Aug 2005
Hoj
TL1000S -97
Hur får jag tag på Barnett kopplingsfjädrar? Roffes motor har tyvärr semesterstängt ungefär två veckor till.

Ingen fara kamikaze.MC, jag rapporterar så fort det är klart!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy