MOTORN VARVAR INTE! ar 125 på crosscart

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
don_tomazo skrev:
2568450 Gör som jag säger och gör´t nu, pöjk! :6surkart

jag ska göra de så snart jag kommer hemm, inte så enkelt att göra nåt från studieorten, måste oxå luska reda på vad höjden ska vara för förgasaren (Mikuni, mins ej på rak arm mer specifikt)

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Kolla hur kolven ser ut, liknande mystiska problem har jag haft på mina 2-taktare när delar från kolven lossnat utan anledning :)

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
freda86 skrev:
2568522 OK!! :tummenupp skall undersökas!

En del förgasare tar man bort flottörhuset i underkant på och mäter någonstans från godset till flottörernas överkant för att få fram ett mått. Andra förgasare kopplar man transparanta slangar från dreneringshålen och håller upp. När man då slår på bensinkranen går nivån i slangen upp till samma som är i huset. Har man tur är det en liten markering på sidan av förgasaren var nivån skall ligga.

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
freda86 skrev:
2568394 Jag har inte tänkt på att nämna att motorn är SLIDMATAD! insuget går direkt ner i vevhuset, inte till cylindern!
har nog haft bort cylindern å tyckte det såg bra ut där, men genomgången var ju före vi alls fick några varvningsproblem! Reedventilen är väl då i vevhuset, för kikar man in i insuget syns det icke!

kanske vi borde ta bort cylindern å kolla läget där? :)

:tummenupp

Om hojjen är slidmatat finns det inga Reedventiler, då är det istället cirkulära ventiler som öppnar och stänger, sitter monterade på sidan av motorn där förgasaren går in.

Är du säker på att den är slidmatad? De flesta två taktare utom gamla moppar (rätta mig gärna om jag har fel) Har insuget rakt ner i vevhuset strax under cylinderfoten. Om motorn är slidmatad sitter förknasaren på motorns sida, och har insuget sidan om veven.

mvh Crallan

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
crallan skrev:
2569769

Är du säker på att den är slidmatad? (rätta mig gärna om jag har fel)
mvh Crallan

Den är slidmatad, har en gång i tiden ägt en AR! Tada:D

Finns det ingen vent till soppatanken kan det komma soppa till fuggen men det funkar ändå inte som det ska:tuttar

Har ni kollat om den dra tjuvluft??? Gamla hojar gammalt insugningsgummi.... Hittar ni inte felet släng skiten och köp en ny motor:tummenupp vet att Spinnin Wheel har 3-4 st liggande.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Smålis skrev:
2569787 Den är slidmatad, har en gång i tiden ägt en AR! Tada:D

Finns det ingen vent till soppatanken kan det komma soppa till fuggen men det funkar ändå inte som det ska:tuttar

Har ni kollat om den dra tjuvluft??? Gamla hojar gammalt insugningsgummi.... Hittar ni inte felet släng skiten och köp en ny motor:tummenupp vet att Spinnin Wheel har 3-4 st liggande.

Vore ju synd att slänga motorn, skulle delat den om jag inte viste vad problemet var, fast det kan ju vara lite tråkigt utan en sprängskiss.
Fast man kan ju alltid sälja motorn till någon som tror sig veta felet och köpa en ny, men att slänga motorer är nästan något som borde klassas som en dödssynd.:mad:

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
rallyfisken skrev:
2570114 Vore ju synd att slänga motorn, skulle delat den om jag inte viste vad problemet var, fast det kan ju vara lite tråkigt utan en sprängskiss.
Fast man kan ju alltid sälja motorn till någon som tror sig veta felet och köpa en ny, men att slänga motorer är nästan något som borde klassas som en dödssynd.:mad:

Okej då..... SPARA den och köp en ny:tuttar

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
Smålis skrev:
2569787 Den är slidmatad, har en gång i tiden ägt en AR! Tada:D

men om den skulle dra tjuvluft borde den kanske ha ojämn tomgång och vara svårstartad, men denhär startar bra och har jämn tomgång! visserligen såg ju inte insugningsgummit att vara i det bästa av skick heller!

hmm kanske ett motorbyte blir aktuellt, ifall jag hittar en billig 250 cc kanske :) misstänker den blir lite väl klen med bara denhär!

Men ALDRIG att jag skulle ge upp hoppet för motorn före felet är hittat! är det sen nån dyr del som skulle behöva bytas, blir motorbytet mer aktuellt! imorron åker jag hem och prövar på allt och lite till så får man se:)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Du menar alltså att den startar lätt och går fint på tomgång? Inget där som tyder på något problem, typ misständningar, oren gång m m?

Vad händer när du gasar då? Dör den och stannar om du håller kvar eller reagerar den inte alls?

Har du rengjort allt i förgasaren, alla munstycken? Kan du köra förgasaren utan luftburk/filter monterat så att du kan se att allt rör sig normalt i den när du gasar?

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
Neutral skrev:
2570249 Du menar alltså att den startar lätt och går fint på tomgång? Inget där som tyder på något problem, typ misständningar, oren gång m m?

Vad händer när du gasar då? Dör den och stannar om du håller kvar eller reagerar den inte alls?

Har du rengjort allt i förgasaren, alla munstycken? Kan du köra förgasaren utan luftburk/filter monterat så att du kan se att allt rör sig normalt i den när du gasar?

japp inga problem att få igång den, och den puttrar på riktit fint på tomgång, hålls igång lätt! när man gasar försiktigt kan varven öka litet, men vid en viss gräns så kvamnar och dör den! gasar man snabbt en gång stannar den direkt.

vi har blåst ijenom hela förgasaren flera gånger.
när man inte har på nåt filter tycks nog allt röra sig som vanlit!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Låter som att soppatillgången är begränsad. Du säger att du blåst munstycken m m men de kan ha gamla avlagringar som gör dem mindre, det måste du lösa upp. Du kan också ha problem med flottörmekanismen eller bränslefiltret i tanken. Prova att direktansluta en pet-flaska som soppatank eller ni kanske redan har fritt flöde av soppa (ingen kran/filter) och rätt höjd för självfall?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ja va fan kollat tanken då? tömm tanken byt soppa filter om du har det.. kanske ligger en massa skit i botten på tanken som gör att du får begränsad mängd?

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
crallan skrev:
2569769 Om hojjen är slidmatat finns det inga Reedventiler, då är det istället cirkulära ventiler som öppnar och stänger, sitter monterade på sidan av motorn där förgasaren går in.

Är du säker på att den är slidmatad? De flesta två taktare utom gamla moppar (rätta mig gärna om jag har fel) Har insuget rakt ner i vevhuset strax under cylinderfoten. Om motorn är slidmatad sitter förknasaren på motorns sida, och har insuget sidan om veven.

mvh Crallan

Ja du har så rätt, har läst på lite på ämnet så nu förstår jag lite bättre :)
ska det då månne finnas någon chans att "slidventilen" har glidit eller kommit bort från sitt riktiga ställe? eller är det i skick eftersom den funkar på lågvarv??

J-199

KIT CREW STHLM
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
KTM 690SM-R -08
Det är inte så att det är fel på avgas porten?
Eller att det är så fel drevat så den inte orkar få varv.
Eller vad vet jag.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Är det "reed ventiler" på så kolla att de är täta och inte glappar. Är tanken över förgasarn? Om kolven är dålig brukar den varva fast då utan belastning.

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
Neutral skrev:
2570474 Låter som att soppatillgången är begränsad. Du säger att du blåst munstycken m m men de kan ha gamla avlagringar som gör dem mindre, det måste du lösa upp. Du kan också ha problem med flottörmekanismen eller bränslefiltret i tanken. Prova att direktansluta en pet-flaska som soppatank eller ni kanske redan har fritt flöde av soppa (ingen kran/filter) och rätt höjd för självfall?

vi har också provat spruta bensin med en liten spruta rakt in i insugssidan på föggen, men de var som att den inte riktigt svarade på det heller, är dock inte säker på om bensinen nådde sin destination för på sådär låga varv var det som att det blåste ut puffar "baklänges" så att säga, ett bensinmoln blåstes ut tillbaka, tror jag, men det var ju en vecka sen sist jag var hem, så minnet börjar nästan svika :rolleyes:

soppan kommer ju nog till flottörhuset, för det är alltid fullt när vi tar lös förgasaren!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept