MOTORN VARVAR INTE! ar 125 på crosscart

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Hoj
Gammalt rat
Jag hade en moppe en gång som hade precis samma symptom som du beskriver
och då var det en packbox som hade gjort sitt.

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
Camp%20Larsmo%20001.jpg
%7BF6340880-6A64-4DA6-8C68-C88FD89D012A%7D.jpg

%7B60FABAFF-530C-4712-A295-ACE1D19F21A1%7D.jpg

Last edited:

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
den varvar inte ännu :/ men det är nåt med tändningen som är konstigt! ju högre varv desto mera förtändning borde det ju bli, men när vi prövade med strobolampan på svänghjulet var gnistan helatiden på samma ställe. det finns 4 spolar på tändplattan: en svarttejpad som är kopplad till tändningen, 2 spolar kopplade i serie som kanske är för lampor?, samt ännu en som kanske är för laddning av ackun?. det MÅSTE helt enkelt vara något med tändningen! någon sladd som ska kopplas si eller så kanske, men de vet vi inte då vi inte hittat nåt elschema på den!

så alla ni eltekniskt begåvade, slå era kloka huvuden ihop och berätta vad som är fel, och fråga flera ledtrådar av mig som jag säkert gömt att skriva!

snällasnälla hjälp, vill ut och börja sladda i snön :)

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
BeBe skrev:
2582622 Hittade du inget på länken jag satte in?

nääe tyvärr inte men tack endå!:tummenupp

ingen som känner en som känner en som känner en som har en gammal haynes manual på hojen som kan scanna in elschemat å sända åt mig? :p

den har ju "CD ignition" capacity discharge.. har läst lite om det men vill inte på något vis påstå att jag blev någon expert! så om någon med svenska ord kan förklara innebörden enkelt för mig vore det bra..:)

Last edited:

AudIbOy

West Valley Bikers
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
det är inte så att ett batteri måste va i kopplat för att tändningen ska funka eller att kryss kilen har gått av

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Har du provat med någon lokal (?) krossklubb? Kanske många motorer med liknande system även om de inte är Kawa?

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
AudIbOy skrev:
2582718 det är inte så att ett batteri måste va i kopplat för att tändningen ska funka eller att kryss kilen har gått av

när motorn fortfarande satt på hojen så jick den finfint, och då var det ingen acku på den!

ja, om du tänker på kilen som ska låsa fast svänghjulet har du rätt! den har nötts ner, det var ingen vanlig platt kil, det var en cylindrisk tapp som for ner i vevaxeln, försökte borra ut de gamla resterna och lägga i ny men det gick inte så bra, härdat stål äter liksom upp snabbstålsborrar!

det som låser svänghjulet nu är prima loctite cylindrisk låsning:tungan
men det håller minsann hjulet på plats! efter att jag lagt fast svänghulet igen, med den nernötta kilen precis mot kilspåret i svänghjulet och lät det torka några timmar så kollade jag med strobolampan och det är som att det är ca 20 grader EFTERTÄNDNING! det är typ 40 grader fel fast jag har lagt det som det borde vara. (någon förra ägare som kanske bytt svänghjul?)

efter det konstaterandet så skulle jag ju ta lös svänghulet igen och ställa om lite men gängorna på svänghjulet för utdragarn har blivit så dålig att jag inte fick den ditskruvad. så det står på programmet nästa helg, att fixa gängan och justera tändning och se om det funkar.

spännande om det funkar sen!

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
freda86 skrev:
2568394 Jag har inte tänkt på att nämna att motorn är SLIDMATAD! insuget går direkt ner i vevhuset, inte till cylindern!
har nog haft bort cylindern å tyckte det såg bra ut där, men genomgången var ju före vi alls fick några varvningsproblem! Reedventilen är väl då i vevhuset, för kikar man in i insuget syns det icke!

kanske vi borde ta bort cylindern å kolla läget där? :)

Heljen är räddad med alla tips! :tummenupp

om den är slidmatat så finns det ingen reedventil

och det dära är väll en reedventilare?:va

Last edited:

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
kleinealf skrev:
2583765 om den är slidmatat så finns det ingen reedventil

och det dära är väll en reedventilare?:va

den är slidmatad, så den har ingen reedventil. den har cirkulära ventiler,rotary valves, har jag lärt mig. det där inlägget var före jag kom på de

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
freda86 skrev:
2584441 den är slidmatad, så den har ingen reedventil. den har cirkulära ventiler,rotary valves, har jag lärt mig. det där inlägget var före jag kom på de

Flottörhöjden stämde alltså?

freda86

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ar, kx 125
FELET ÄR LOKALISERAT!!! jag var så bombis på att det var nåt strul med tändningen, men där ser man, icke sa nicke! hittade manualen om hojen på ett bibliotek, och kunde konstatera att vi hade det rätt kopplat. ventilsystemet för cykeln heter "RRIS" altså Rotary and Reed Intake valve System! en kombination av båda så att säga. det visade sej att rotationsventilens kuggar som höll det fast i vevaxeln var rätt så nötta,resulterar i att den cirkulerade lite som den ville och ena reedbladet var borta, samt att en tätning där var lite deformerad! där ser man vad 10 års förvaring i fähus kan åstadkomma :p återstår bara att se ifall reservdelar finns att fås,till förmånligt pris, finns annars en metallfirma här nära som borde kunna laserskära ut ny rotationsventil. ska se om ja får upp nån bild av motordelarna ännu.. tack alla som hjälpt till i jakten på felet! :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln