Motornummer?

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
hejsan. jag äger en cross som har fått motorblocket sönderslagen
jag undrar nu hur det blir med motornummer när jag beställer ett nytt, får jag ett nytt nummer ? likadant om jag skulle fiksa ett begagnat, hur kollar man om det är stulet i såfall, vill ju inte sätta på stulna saker

har inte kollat upp ännu vad ett nytt kostar men troligen blir det ett nytt block

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
nummer

om du beställer en ny motor halva så får du ett nytt nummer vad är det för cyckel du ska ha ett block till du får kolla blocket finns en massa motorer å lösa block

Jackis

Guest
Jag har hört att om du köper en komplett ny motor har den ett sökbart nummer. Köper du bara blocket som en reservdel är det helt blankt, så att du själv får stansa in nya siffror/bokstäver.

Ta tex en hastighetsmätare står ju på 0000 när man köper en ersättnings.
Lätt att snurra fram med borrmaskinen till lämpligt miltal så att det passar just dig och din hoj :va

Tänk på att snurra ett helt varv så att siffrorna slår runt ifall hojen gått mer än 10.000 mil. - Två varv om den gått 20.000 mil :tummenupp

Angående stulen hoj - Ett hett tips är att kolla med Polisen ? :confused:
Säkerligen hänvisar dom dig till närmaste kebeb/falafelvagn då dom kan kolla upp det till dig, eftersom det snart är dags för släktträff.

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Jag har hört att om du köper en komplett ny motor har den ett sökbart nummer. Köper du bara blocket som en reservdel är det helt blankt, så att du själv får stansa in nya siffror/bokstäver.

Ta tex en hastighetsmätare står ju på 0000 när man köper en ersättnings.
Lätt att snurra fram med borrmaskinen till lämpligt miltal så att det passar just dig och din hoj :va

Tänk på att snurra ett helt varv så att siffrorna slår runt ifall hojen gått mer än 10.000 mil. - Två varv om den gått 20.000 mil :tummenupp

Angående stulen hoj - Ett hett tips är att kolla med Polisen ? :confused:
Säkerligen hänvisar dom dig till närmaste kebeb/falafelvagn då dom kan kolla upp det till dig, eftersom det snart är dags för släktträff.

ok. det va dessa svaren jag ville ha för jag misstänkte att man får stansa in ett själv och då vet jag inte hur lätt det blir, för det blir ju reservdel, kommer ju inte köpa hela skiten.

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
nummer

jaha det va nytt för mig det har ja aldrig hört om motornummer förut..

Jackis

Guest
Ring till nån mc-handlare och hör efter.

Jag har hört att det kan vara blankt, visserligen inte 100% tillförlitligt.
Så jag får väl ta tillbaka mitt påstående.

Får man ett nytt nummer på sin reservdel som inte överensstämmer med orginal, måste man ju åka in och registreringsbesiktiga om hojen så det stämmer med ägarbevis.

Jag fick stansa in ett chassienummer med typ sånna här stämplar när jag reggade en importerad jänkebil.
www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136797

Deras siffror heter 19-0904 och 20-361 och 20-362 finns i katalogen men inte på internet (?)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati