Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
amullo skrev:Enkelt förklarat.
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Andra siffran är oljans "varma" egenskaper
lågsiffra = Risk för sönderdelning vid extrema motortemperaturer
hög siffra = Håller bra även vid extrembelastning/extrema temperaturer
10-40 bättre för lägre starttemperatur , men inte lika bra vid hög motortemp/belastning. Oljan är perfekt för inkörning eller att ha i under vår/höst, där motortemperaturen oftast inte kommer upp i mer än arbetstemperatur.
15-15/20-50 har sämre startegenskaper, men istället en tjock oljefilm som ligger kvar länge efter att du slagit av motorn. Lite mer trögstartad i kallt väder, men ger extremt bra smörjning även vid mycket höga belastningar och temperaturer. Oljan du bör välja under sommarens varma månader eller vid mycket stadskörning ii köer och liknande, där motorn ej har mycket hjälp av fartvinden för att sänka temperaturen
hej igen.amullo skrev:Enkelt förklarat.
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Andra siffran är oljans "varma" egenskaper
lågsiffra = Risk för sönderdelning vid extrema motortemperaturer
hög siffra = Håller bra även vid extrembelastning/extrema temperaturer
10-40 bättre för lägre starttemperatur , men inte lika bra vid hög motortemp/belastning. Oljan är perfekt för inkörning eller att ha i under vår/höst, där motortemperaturen oftast inte kommer upp i mer än arbetstemperatur.
15-15/20-50 har sämre startegenskaper, men istället en tjock oljefilm som ligger kvar länge efter att du slagit av motorn. Lite mer trögstartad i kallt väder, men ger extremt bra smörjning även vid mycket höga belastningar och temperaturer. Oljan du bör välja under sommarens varma månader eller vid mycket stadskörning ii köer och liknande, där motorn ej har mycket hjälp av fartvinden för att sänka temperaturen
The one skrev:
The one skrev:Visst funkar den![]()
amullo skrev:Enkelt förklarat.
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Andra siffran är oljans "varma" egenskaper
lågsiffra = Risk för sönderdelning vid extrema motortemperaturer
hög siffra = Håller bra även vid extrembelastning/extrema temperaturer
OH- skrev:Första delen blev ju rätt, alltid något. Den andra siffran däremot har inget med oljans filmstyrka, smörjförmåga eller högtemperaturegenskaper att göra.
Den är enbart ett mått på viskositeten (hur trögt oljan flyter) vid ca 100 C.
Vill man ha bra egenskaper får man titta på VI (brukar finnas på oljebolagets hemsida där oljan beskrivs i detalj) som beskriver hur snabbt viskositeten sjunker vid temperaturstegring. En annan tumregel är att syntetisk basolja har bättre egenskaper så behöver man skydd i extrema motorer så väljer man (minst) en delsyntet. Har man en cykel utan kopplingsproblem kan man oxå välja en "bilolja" som är godkänd för förlängda serviceintervall = god stabilitet.
När det gäller valet mellan 40- eller 50-olja så tror jag tillverkaren av MC:n kan veta lite mer än alla självutnämnda experter, så RTFM (Read The Fucking Manual).
Ole Holmblad - Göteborgs Prima MCK
TDM850 / XT600 FL#44 UKRMSBC#08
SGFPTH#00
OH- skrev:Hej !
Om det är cykeln på bilden så skulle jag, utan tvekan, hälla i en 10W-40 halvsyntet köpt på macken. Bra olja till rimligt pris.
Vill du ha det allra bästa, ta en 10W-50 (eller 5W-50, beror på märke) helsyntet.
Någon kommer säkert att idiotförklara mig för detta men själv kör jag på "dödens olja" - helsyntet "bilolja". Anledningen att jag kör helsyntet är att jag får den till rimligt pris och den var suverän på en hoj jag hade för länge sen som käkade kamaxlar och vipparmar när den fick dino-juice.
Min XT jobbar troget vidare efter 7000 mil på den kosten, vad den fick dom första 2000 vet jag inget om. Låter fortfarande vettigt, original koppling, inte en enda motordel bytt.
TTR skrev:tja, japp det är cykeln på bilden =)
tror jag satsar på 10w50, prisskillnaden kan inte vara så stor.
bilolja.. ajaj.. låter inte bra, men det kan ju funka och i ditt fall verkar det super. keep going =)
// tobbe
OH- skrev:Hej !
Om det är cykeln på bilden så skulle jag, utan tvekan, hälla i en 10W-40 halvsyntet köpt på macken. Bra olja till rimligt pris.
Vill du ha det allra bästa, ta en 10W-50 (eller 5W-50, beror på märke) helsyntet.
Någon kommer säkert att idiotförklara mig för detta men själv kör jag på "dödens olja" - helsyntet "bilolja". Anledningen att jag kör helsyntet är att jag får den till rimligt pris och den var suverän på en hoj jag hade för länge sen som käkade kamaxlar och vipparmar när den fick dino-juice.
Min XT jobbar troget vidare efter 7000 mil på den kosten, vad den fick dom första 2000 vet jag inget om. Låter fortfarande vettigt, original koppling, inte en enda motordel bytt.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |