Motorolja - CBR1000RR -08

vitamin2

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2005
Ort
landskorna
Hoj
den har 2 hjul i allfall
där jag jobba köper vi 2-3 fat i månaden från dom, drog den frågan till han , o svaret va så,
som DNA , men spår bar olja o dom kan se om det är deras eller ej, ska försöka hitta de o lägga upp,

så svaret är att oljan är spår bar, tro de eller ej,
 
Last edited:

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Revinge
Hoj
B-King
Undvik helst castrol olja,många inklusive mig har upplevt kopplings slir med detta. Kör till swedol och köpa deras Q8 olja 20L 1150 kr eller 4L för 298kr
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hahahahaha ja testa Biltema!
Blodet i din dyrgrip känns rätt att snåla med! Det gjorde de i den lokala Gokart hallen också (Ganska mycket lägre trimningsgrad på de motorerna) och fick byta sju motorer! :tummenupp
Ärligt talat hur snåla är ni?
Köp ett riktigt märke!
Skulle säga Motul 300V för race/bana, och 7100 Alternativt 5100 (som är delsyntet) för gatåka.
5100 kostar 549:-, de andra lite mer men räkna ut de per mil och se om ni tycker det är värt att chansa på!

Om man gillar att snåla så finns det annat att dra ner på.

Läs på lite bättre. Biltemas racingolja är det inget fel på. Kör hellre på den än nån fin (eller i alla fall dyr) delsyntet från Motul.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Du tänker rätt men varför inte skaffa en bättre inköpskanal än att sponsra booves ockerpriser. Tex opieoils.co.uk så sjunker det betydligt dock ej så lågt som 60 kr/l. Bara känslan att slå in den grön gula 300v är oslagbar :D


Grönt är skönt :D

Men allvarligt talat 54 euro + frakt gör att den oljan hamnar i prisspannet 600-650 sek för 4 liter.

OkQ8 oljan går man ner till närmaste mack och hämtar sig en 20 av för 1200 sek. Oljan fungerar ju tydligen väldigt bra och många SST piloter använder sig av den med goda reslutat.

Varför kasta pärlor till svin lixom?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Grönt är skönt :D

Men allvarligt talat 54 euro + frakt gör att den oljan hamnar i prisspannet 600-650 sek för 4 liter.

OkQ8 oljan går man ner till närmaste mack och hämtar sig en 20 av för 1200 sek. Oljan fungerar ju tydligen väldigt bra och många SST piloter använder sig av den med goda reslutat.

Varför kasta pärlor till svin lixom?

Det är inte vintern 2009 då euron stog i över 11 kr :confused: 50.50 pund per 4 liter om du köper 4 dunkar och en fraktkostnad på ca 7 kr/l Jag får det hela till 533 kr för 4 liter = 133 kr per liter för en toppprodukt. Visst dyrare än okq8 men rätt ska vara rätt :7peta
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag kör med Castrol Power 1 Racing 5w-40w. Köper oljan från tyskland för runt 100kr/liter ink frakt. Helt ok för mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför så ofta? :va

Därför att oljan snabbt förlorar viskositet, dvs förmågan hålla isär metallerna från varandra. tex vevstaken från vevaxeln, kugghjulen i växellådan på ingående axel från kugghjulen på utgående axel osv.
Om oljan utsätts för hård belastning. Dvs man kör ofta på maxgas.
Eller om man bara glider omkring med amerikanska hastighetsbegränsningar till omkring 70mph = ca 110km/h som mest.
Kollat av en professor i Kalifornien.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Längst ner på sidan.
Exempel olja Honda HP4,
efter 800 miles ~130 mil har viskositeten minskat 30,8 %, återstår 69,2 %
efter 1500 miles ~240 mil har viskositeten minskat 34,4 %, återstår 65,6 %

Så jag byter olja efter ca 200 till 300 mil.
För mina hojar är värda det.

Kör både Triumphen och Suzukin på Biltema 5W-50
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Därför att oljan snabbt förlorar viskositet, dvs förmågan hålla isär metallerna från varandra. tex vevstaken från vevaxeln, kugghjulen i växellådan på ingående axel från kugghjulen på utgående axel osv.
-----
Kör både Triumphen och Suzukin på Biltema 5W-50
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/

Nu blandar du dock ihop viskositet med styrka på oljefilmen, att en olja tappar viskositet måste inte betyda att oljefilmen försämras.

Styrkan på oljefilmen mäts väl i nåt som kallas HTHS (High temperature High shear) Och angående att använda biloljor i en hoj så om den oljan fungerar för dig så kör på det och var glad, verkar dock mer som tur än skicklighet att du valde en ACEA A3 olja och inte en A5 :) en ACEA A5 olja i en hojmotor skulle inte jag vilja prova iaf. Jaso klassningarna är specifika för motorcyklar och tar hänsyn till att motor växellåda och oftast koppling delar samma olja, det betyder inte att en icke Jaso klassad olja inte fungerar i en hoj, men är ju mer an en chansning. Angående "bilklassningarna" så ska en A3 olja ha 3.5 eller högre HTHS värde, och en A5 (lågfriktionsolja) ska ha mellan 2.9 och 3.5
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top