motorolja R1?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Ja, vilken ska man ha egentligen, hel eller delsyntet?
Har sökt o hittat en massa trådar om oljor men ingen tråd som talar om vilken som rekommenderas till R1 02-, jag är inne på Motul 5100 delsynt el 3000 helsynt, o eftersom detta är min första yamma R1 så vill jag veta vilka oljor NI kör på R1-ägare.. tacksam för svar snarast /p

Droopy

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Flera stycken
Vad får dig att tro att din R1 motor skiljer sig från alla andra mc motorer?

Om en Kawasakiägare, en Hondaägare och en Apriliaägare kan köra på en viss olja ska du se att den går bra till din med.

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Kör på helsyntet och det verkar den tycka om. Man får fylla på lite ibland, vilket man kanske inte hade behövt göra i samma utsträckning med delsyntet.

Dr.Bike

Guest
Jag har hört att R1 dricker lite olja. Däremot aldrig vad det beror på.
Är det ringarna?
Oavsett det så skulle jag nog satsa på en lite tjockare olja i det fallet. Säg en 15w eller 20w-50.

ALLTID en helsyntet!

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Droopy skrev:
Vad får dig att tro att din R1 motor skiljer sig från alla andra mc motorer?

Om en Kawasakiägare, en Hondaägare och en Apriliaägare kan köra på en viss olja ska du se att den går bra till din med.

Lite tunt svar från din sida på min fråga:
jag sa INTE att den skiljer sej från något, jag frågade vilken olja R! ägare rekommenderade, ska du vara spydig kan du skicka pm

abethebabe skrev:
HELSYNTET! ghod damnet it! spelar väl ingen roll vilket märke man kör på. helsyntet e det enda som gäller!
:tummenupp

joo var allt inne på det: ): ):) ville bara se om jag hade rätta tankebanor

PMR skrev:
Kör på helsyntet och det verkar den tycka om. Man får fylla på lite ibland, vilket man kanske inte hade behövt göra i samma utsträckning med delsyntet.
jepp :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Är det ringarna?
Oavsett det så skulle jag nog satsa på en lite tjockare olja i det fallet. Säg en 15w eller 20w-50.

ALLTID en helsyntet!
joo, jag körde på Castrol r4 i kawan ett tag o den var tunnare än vatten. Inte så optimalt, det var väl bara dom tidigare rettorna som drack lite?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Kör på Motul 5100 ester (delsyntet)15W 50.
Har gjort det sedan jag bytte olja första ggn för ca:2500 mil sedan & min förspiller inte en droppe olja, som vissa säger att R1 gör.

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
Dr.Bike skrev:
Är det ringarna?

ALLTID en helsyntet!

Jag kör 5w 50, helsyntet såklart ..

850 mil varav 60-80 pass på bana, och jag har fyllt knappt en liter, tror jag, under säsongen :tummenupp

Det sägs att man kan få bort lite klonkighet i växellådan med tjockare olja, men de enda gånger som jag tycker det klonkar är på bana när jag trycker i en lägre växel lite ovarsamt..

Det är idag förmodligen ingen större skillnad på hel och delsyntet egentligen. Sök på olja i forumet på BIKE's hemsida, där finns en tråd som avhandlar det här med olja :mattias :fakta

/ Micke

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...