Motorolja Yamaha RD LC

2stroke_

Börn until it smoookes
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Yamaha Rd Lc 125cc, *Moped dragster projekt Mustang Mamba*
vilken motorolja ska man ha? jag vet inte om den ska va mineral baserad eller inte till min maskin, motoroljan jag har i mopparna vet ja inte om de går i mc'en men men? säg gärna vilken som är bäst å förhindrar kopplings slir å annat skit... :gnissla

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Backa lite nu.

Du snackar först motorolja sen snackar du om koppling och skit?

Hur ska du ha det? Det är 2 olika oljor..

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
DJM skrev:
Backa lite nu.

Inte i alla modeller.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
DJM skrev:
ehh 2 taktare jo?

Man kan inte ha växellådsolja och 2taktsolja i samma.

Nej men kolla vad du skrev, Motorolja (växellådan) och kopplingen. Du nämner inte 2-takts oljan och inte han heller.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Padde skrev:
Nej men kolla vad du skrev, Motorolja (växellådan) och kopplingen. Du nämner inte 2-takts oljan och inte han heller.

jo, motorolja för mig är 2taktsoljan.

då förstår jag om han menar växellådsolja, använd samma som i moppen typ.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
DJM skrev:
jo, motorolja för mig är 2taktsoljan.

då förstår jag om han menar växellådsolja, använd samma som i moppen typ.

En del har ju olika oljor till koppling och växellåda. Det tar jag som motorolja.

2 takts oljan är 2 takts oljan. :)

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Padde skrev:
En del har ju olika oljor till koppling och växellåda. Det tar jag som motorolja.

2 takts oljan är 2 takts oljan. :)

hmm, säg nån som har det? jag vet ingen.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
DJM skrev:
hmm, säg nån som har det? jag vet ingen.

Nepp inte jag heller. Men dom frågade på Lillemans om när jag skulle ha motorolja till min 125 om jag skulle har till kopplingen eller till växellådan då sa jag bara att jag skulle ha till "sumpen" båda dårå så gick han ut och kollade för han verkade inte säker.

Så det finns det uppenbarligen. Inget jag sett heller. Men det skulle ju inte förvåna mig eftersom du kan anpassa oljan bättre till behoven.

2stroke_

Börn until it smoookes
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
DJM skrev:
Backa lite nu.

Men herregud :tungan

Motoroljan smörjer ju lamellerna som sitter i kopplingen, om man kör utan motorolja så slirar kopplingen?.... öh??? dum?... För mig är 2 takts oljan den man har i bensinen motoroljan den man har imotorn som smörjer kopplingen och växellådan.

Kan ingen nu ge mig ett tips på en bra olja till denna hojj som har erfarenhet? ska de vara 10-40W och mineralbaserat eller inte? jag vet att de kan göra stor skillnad om de e är mineralbaserat eller inte kan slita ut lamellerna om man kör på fel olja.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Motor olja är det man har i fyrtaktare ffs! Dock brukar man ha motorolja i växellådan/koplingen.

2stroke_

Börn until it smoookes
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
prulle skrev:
Motor olja är det man har i fyrtaktare ffs! Dock brukar man ha motorolja i växellådan/koplingen.

Kan folk ingenting om motorer eller va e de frågan om :kocko

Så du påstår att om man inte äger en 4 taktare ska man inte ha motorolja i motorn som smörjer koppling å växellåda? undrar hur dina hojjar mår när du meckar :(

Vill gärna ha seriösa svar vilken olja jag ska ha å inte folk som inte kan mer änn att köra å begriper knappt varför man har motorolja i motorn :3freak

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Castrol MTX är bra, körde jag alltid i mina 2-taktare men du kan även använda en 4-taktsolja om den är till mc.

Solid snake

Guest
2stroke_ skrev:
Kan folk ingenting om motorer eller va e de frågan om :kocko

Så du påstår att om man inte äger en 4 taktare ska man inte ha motorolja i motorn som smörjer koppling å växellåda? undrar hur dina hojjar mår när du meckar :(

Vill gärna ha seriösa svar vilken olja jag ska ha å inte folk som inte kan mer änn att köra å begriper knappt varför man har motorolja i motorn :3freak
10w40 ska du ha till växellådan.

2 taktsolja har du i separatsmörjningen.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Lord RD skrev:
10W30-olja ska du använda dig av (information från RD 125 LC -82 handboken).
...som är skriven 1982 innan biloljorna började få tillsatser för att sänka friktionen vilket i sin tur pajar våra våtkopplingar. Man måste numera köra olja anpassad för mc.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
2stroke_ skrev:
Men herregud :tungan

Motoroljan smörjer ju lamellerna som sitter i kopplingen, om man kör utan motorolja så slirar kopplingen?.... öh??? dum?... För mig är 2 takts oljan den man har i bensinen motoroljan den man har imotorn som smörjer kopplingen och växellådan.

Kan ingen nu ge mig ett tips på en bra olja till denna hojj som har erfarenhet? ska de vara 10-40W och mineralbaserat eller inte? jag vet att de kan göra stor skillnad om de e är mineralbaserat eller inte kan slita ut lamellerna om man kör på fel olja.

men herregud?
först kan du lära dig hur man gör en meningsuppbyggnad? Så man förstår vad du skriver.

Sen motorolja är 2taktsoljan eller som är till motorn, alltså smörjer motorn. Inte växellådan.

Den oljan man har i växellådan heter växellådsolja och det är ej motorolja.

Så klart slut. Sen kan du sluta anklaga folk att hur deras hojjar ser ut om man inte vet vad motorolja är. Den som inte verkar veta vad motorolja är så är det du!

2stroke_

Börn until it smoookes
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Tack ska inhandla den oljan :tummenupp

Påstår någon att ja inte kan så kan vi gärna ha en duell i mecking eller kunskap :rofl

2stroke_

Börn until it smoookes
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Neutral skrev:
...som är skriven 1982 innan biloljorna började få tillsatser för att sänka friktionen vilket i sin tur pajar våra våtkopplingar. Man måste numera köra olja anpassad för mc.

EXAKT! äntligen en likasinnad som begriper! :yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...