Motorolja?

Jonke

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Hej!

Är just i färd med att byta motorolja på min hornet 600...
Vilken olja ska man välja? Mineral, halv eller helsyntetisk och vilket märke? :va

Tack för svar..!
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
Enligt min mening är Mobil 1 den absolut bästa motoroljan.
Helsyntetisk 0-40 eller 5-50. Det är förvisso en dyr olja, men samtidigt det bästa för motorn.
 

nol_johnte

Samlar RR : )
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Falköping/Nol
Hoj
Honda VTR
Olja

Jag kör och har alltid gjort med Shell´s motorcykel olja (den mörkblå)
med mkt goda resultat

ngt jag kan rekomendera! (Obs kan vara lite dyrt?)

Mvh Johnny :tungan
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Jonke skrev:
Hej!

Är just i färd med att byta motorolja på min hornet 600...
Vilken olja ska man välja? Mineral, halv eller helsyntetisk och vilket märke? :va

Tack för svar..!
Kör med okq8:as racing olja (helsyntet) funkar jävligt bra för mig.. helt ok pris med.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Använd sökfunktionen...... DrBike har skrivit en läsvärd tråd om detta. "Allt ni behöver veta om oljor"
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hur använder du din hoj?

Om det är till vardagskörning med inslag av några bankörningar/år blandat med turer utmed favoritvägen hemma vid samt någon längre tur söderut på sommaren, där det kan vara riktigt varmt stillaståendes i köer på Autobahn? Kör du dessutom en hel del stadstrafik till och från jobbet och tidigt på våren/sent på hösten = kallt?

Har du tänkt behålla hojen tills den är skrotfärdig eller skall du sälja av den innan den har gått 20 000 mil?

Stämmer hela eller delar av denna beskrivning in på dig och ditt sätt att använda din hoj på så kan du använda nästan vad skit som helst, ursäkta språkvalet. Vilket märke, så länge du använder dig av något av de större märkena spelar nog ingen som helst roll så länge du byter olja ung. efter tillverkarens rekommendationer.

Själv körde jag 22 500 mil med min gamla VFR från 1989 med ovanstående beskrivning och jag körde på en av de vanligare märkerna och helsysntet hela tiden vilket resulterade i en oljeförbrukning runt 0,1 l/1000mil efter ca. 18 500 mil. Dvs. försummbart!

Kompisen kör fn. sin VFR från 1995 som i dagarna har rullat ca. 22 800 mil och han har kört på en uppskö av olika oljor. Allt från jättekänt märke som är svindyrt till billig mineralolja från någon lokal bensinstation i Italien. Och hans hoj drar inte en droppe olja än så länge!

Så om du använder hojen ganska normalt och inte tävlar med den eller på annat sätt utsätter den för någon extrem behandling så är mitt råd att välja den oljan som passar din ekonomi och som fn. finns tillgänglig.

Allt ovanstående gäller dock under förutsättning att du använder dig av original oljefilter som byts vid varje tillfälle oljan byts!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top