Hur använder du din hoj?
Om det är till vardagskörning med inslag av några bankörningar/år blandat med turer utmed favoritvägen hemma vid samt någon längre tur söderut på sommaren, där det kan vara riktigt varmt stillaståendes i köer på Autobahn? Kör du dessutom en hel del stadstrafik till och från jobbet och tidigt på våren/sent på hösten = kallt?
Har du tänkt behålla hojen tills den är skrotfärdig eller skall du sälja av den innan den har gått 20 000 mil?
Stämmer hela eller delar av denna beskrivning in på dig och ditt sätt att använda din hoj på så kan du använda nästan vad skit som helst, ursäkta språkvalet. Vilket märke, så länge du använder dig av något av de större märkena spelar nog ingen som helst roll så länge du byter olja ung. efter tillverkarens rekommendationer.
Själv körde jag 22 500 mil med min gamla VFR från 1989 med ovanstående beskrivning och jag körde på en av de vanligare märkerna och helsysntet hela tiden vilket resulterade i en oljeförbrukning runt 0,1 l/1000mil efter ca. 18 500 mil. Dvs. försummbart!
Kompisen kör fn. sin VFR från 1995 som i dagarna har rullat ca. 22 800 mil och han har kört på en uppskö av olika oljor. Allt från jättekänt märke som är svindyrt till billig mineralolja från någon lokal bensinstation i Italien. Och hans hoj drar inte en droppe olja än så länge!
Så om du använder hojen ganska normalt och inte tävlar med den eller på annat sätt utsätter den för någon extrem behandling så är mitt råd att välja den oljan som passar din ekonomi och som fn. finns tillgänglig.
Allt ovanstående gäller dock under förutsättning att du använder dig av original oljefilter som byts vid varje tillfälle oljan byts!
Mvh!
// Niklas