Motorolja

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag frågar saker om motorolja :rodnar

Jag ska byta motor/växellådsolja inför vinter, och eftersom min kunskap ALDRIG duger för min käre far, tyckte han att jag skulle fråga någon kunnig.

ska man ha mineralojla eller syntet? det står inget om det i boken, däremot står det att man ska ha SAE 75W-90. I trådar jag har sökt på skriver folk att man ska ha 10W-40 :confused:

sen står det IP före varje olje beteckning. (ex, IP F.C., SAE 75W-90) fast det är som en symbol.
Är IP nån oljetillverkare eller nåt?

har en aprilia rs 125- 98

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Står det 75W-90 ska det väl vara så. Manualen har ju för det mesta inte fel :tomten . Syntetisk är bäst om jag inte är helt ute å cyklar. Mineralolja är bara billigare... Tror jag.
Räknas jag som kunnig? :3freak

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Färjestad skrev:
Troligen. eftersom du, inte är jag. och far tror på alla utom mig :näsblod

någon ide´ om vad IP står för?

hej hej det står nog för något olje företag. det står ju ip på våra aprilior oxå med stor text :tummenupp

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Färjestad skrev:
SAE 75W-90. I trådar jag har sökt på skriver folk att man ska ha 10W-40 :confused:

sen står det IP före varje olje beteckning. (ex, IP F.C., SAE 75W-90) fast det är som en symbol.

SAE75W-90 är ett sätt för växellådor att mäta viscositet. Och 10W-40 mäter man motor olja. Dock så är det samma ska. Trögheten i dom oljorna.
Så står det antingen 10w-40 eller 75w-90 så är det OK. :tummenupp
Det som är VIKTIGT är att oljan är gjord för lamellkoppling, vilket innebär att oljan ska vara för mc-motorer med växellåda i samma olja. JASO tror jag det heter klassifiseringen av sådanna oljor.
För att vara på den säkra sidan, köp en olja som är gjord för tvåtakt växellådor. Som ex Castrol MTX. Då vet du att både växellådan och kopplingen kommer att fungera.
Naturligtvis finns det andra märken av olja som fungerar lika bra.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Färjestad skrev:
Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag frågar saker om motorolja :rodnar

Jag ska byta motor/växellådsolja inför vinter, och eftersom min kunskap ALDRIG duger för min käre far, tyckte han att jag skulle fråga någon kunnig.

ska man ha mineralojla eller syntet? det står inget om det i boken, däremot står det att man ska ha SAE 75W-90. I trådar jag har sökt på skriver folk att man ska ha 10W-40 :confused:

Kör i Castrol GPS 10W/40 så blir det kanon

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Mats757 skrev:
SAE75W-90 är ett sätt för växellådor att mäta viscositet. Och 10W-40 mäter man motor olja. Dock så är det samma ska. Trögheten i dom oljorna.
Så står det antingen 10w-40 eller 75w-90 så är det OK. :tummenupp
Det som är VIKTIGT är att oljan är gjord för lamellkoppling, vilket innebär att oljan ska vara för mc-motorer med växellåda i samma olja. JASO tror jag det heter klassifiseringen av sådanna oljor.
För att vara på den säkra sidan, köp en olja som är gjord för tvåtakt växellådor. Som ex Castrol MTX. Då vet du att både växellådan och kopplingen kommer att fungera.
Naturligtvis finns det andra märken av olja som fungerar lika bra.

Jag har varit lite orolig för att köra med MTXen men det är lugnt med andra ord?

Körde lite på en 75W-90 olja också men det kändes ingen skillnad i lådan eller kopplingen..

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
ok, tack för alla svar!

sen står det: "häll ungefär 1000cm3 (för 11kw versionen, 600cm3) olja i påfyllningshålet....."

hur mycket ska jag ha då :confused: min är ju urstrypt.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Färjestad skrev:
ok, tack för alla svar!

sen står det: "häll ungefär 1000cm3 (för 11kw versionen, 600cm3) olja i påfyllningshålet....."

hur mycket ska jag ha då :confused: min är ju urstrypt.

Jag har 600cc3 tror jag.. Inte säker men häller du typ 1dl för mycket så kommer det ut ur en slang.. :tungan

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
-
Färjestad skrev:
Troligen. eftersom du, inte är jag. och far tror på alla utom mig :näsblod

någon ide´ om vad IP står för?
IP är Aprilias huvudsponsor. Ja dem tillverkar olja.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!